Boldog születésnapot, Aranykapu!
További Nagykép cikkek
A San Francisco-i Golden Gate volt sokáig a világ leghosszabb függőhídja, kecses art deco sziluettje 75 éve vibrál narancssárgán kék és zöld között.
A Golden Gate-et 1933 januárjában kezdték el építeni, az építkezés négy évig, három hónapig és két hétig tartott, és 1937 áprilisában fejeződött be. Utána még majdnem másfél hónapot kellett várni a hivatalos átadásig. A képen munkások, akiknek szemernyi tériszonyuk sincs, a híd tartókábelein dolgoznak (1935. október).
1935. Az épülőfélben lévő híd egyik pillére. Az öböl bejáratát egyébként már a híd építése előtt is Golden Gate-nek, vagyis arany kapunak nevezték. A név pontos eredete nem ismert, valószínűleg az1850-es évek nagy kaliforniai aranylázának idején ragadt rá. Azeredeti neve az első erre járó spanyol telepesek nyomán Boca delPuerto de San Francisco volt. (Fotó:
General Photographic Agency)
1936. május. A két fő tartókábel már a helyén. A híd megépítésének költségvetése 35 millió dollár volt, ez 75 évnyi inflációt figyelembe véve ma 619 milliót jelent. A végső költség végül ennél kevesebb lett, 1,3 millió megmaradt a büdzséből, ráadásul az építkezés az eredeti menetrendhez képest korábban fejeződött be.
1937. Az útpályát tartó függőkábelek még a levegőben lógva várják, hogy helyükre kerüljenek a híd szelvényei. Egyébként alig néhány évvel a nagy gazdasági világválság után Kalifornia
államnak nem volt elég pénze a híd megépítésére, ezért kötvényt
bocsátottak ki 30 millió dollár értékben, és ebből finanszírozták az
építkezést. A kötvényeseket 1971-ben fizették ki végleg, teljes
egészében a hídpénzből. A projekt pénzügyi vezetője, Frank P. Doyle
nevét őrzi a hídra déli irányból felvezető út, a Doyle Drive. (Fotó:
Hulton Archive)
Az építkezésen 11 ember halt meg balesetekben, 19 lezuhanó munkás
életét mentette meg a víz felett kifeszített védőháló. Őket hívták a
Halfway to Hell (félúton a pokolba) klub tagjainak.
1937. május. Munkások az utolsó kábelkötegeket szerelik fel. A híd építésén több ezer munkás dolgozott, a pontos számot nem tudni,
mivel a 10 fővállalkozó és számtalan alvállalkozó közül sok ma már nem
is létezik, másoknak a nyilvántartásaik vesztek oda 75 év alatt. Ma
már egyetlen egykori munkás sem él, az utolsó túlélő, Jack Balestreri
néhány hete halt meg, 95 éves korában. (Fotó:
Peter Stackpole.)
1937. Elkészült a világ leghosszabb függőhídja. A hidat tartó vastag kábelpár mindkét tagja 27 527 szál acélhuzalból
lett összefonva. A két sodronyban összesen 129 ezer kilométernyi huzal
van, a híd szerkezetében pedig 1,2 millió szegecs. Az építkezésen 389
ezer köbméter betont használtak fel. (Fotó:
Hulton Archive)
1937. május 27. Angelo Rossi, San Francisco polgármestere átvágja a láncot a híd ünnepélyes átadásán. (Fotó:
San Francisco Public Library)
1937. május 27. Díszkonvoj halad az úton a híd megnyitása napján. (Fotó:
Golden Gate Bridge, Highway and Transportation District)
1937. május 27. Gyalogosok a megnyitott hídon. (Fotó:
Golden Gate Bridge, Highway and Transportation District)
Autóforgalom a megnyitást követő napokban. A Golden Gate-en északról délre áthaladva (vagyis San Francisco városába beautózva) járművenként 6 dollár hídpénzt kell fizetni. Északi irányban ingyenes az átkelés. A híd megnyitásától egészen 1970-ig a gyalogosoknak is fizetniük kellett az áthaladásért. (Fotó:
Golden Gate Bridge, Highway and Transportation District)
Pazar felvétel az ötvenes évekből. A Golden Gate híd 27 évig, a New York-i Verrazano-Narrows híd elkészültéig, a világ leghosszabb függőhídja volt.
1951. A kelő nap sugarai tükröződnek a híd alatt az öböl fodrozódó vizén. (Fotó:
Margaret Bourke-White)
A híd 67 méterrel a vízfelszín felett szeli át a San Francisco-i öböl bejáratát. A tartópilléreinek legmagasabb pontja ehhez képest még 227 méteres magasságban van. (Fotó:
Library Of Congress)
A híd teljes hossza 2737 méter, vagyis több mint hétszer hosszabb,mint a hozzá szerkezetileg leginkább hasonlító budapesti híd, az Erzsébet híd. 27 évig volt a függőhíd kategóriában a világ leghosszabbja, ma a kilencedik. (Fotó:
Library Of Congress)
A sebességhatár a hídon 45 mérföld óránként (72 km/h), ezt 1996-ban csökkentették le 55-ről. (Fotó:
Library Of Congress)
A hídon halad át a nyugati part egyik legfontosabb autópályája, a 101-es. A napi járműforgalom 120 ezer. Ez az egyetlen kijárat San Franciscóból északi irányban. (Fotó:
Carol M. Highsmith / Library Of Congress)
A legkisebb forgalmat 1982. január 6-án mérték a hídon, amikor hatalmas felhőszakadás tört San Franciscóra, ekkor egész nap mindössze 3921 jármű haladt át a hídon déli irányban. (Fotó:
Library Of Congress)
A legnagyobb forgalmat 1989 október 21-én mérték, amikor a baseballvilágbajnoki döntő harmadik meccse alatt (amit két kaliforniai csapat, az Oakland Athletics és a San Francisco Giants játszott), 6,9-es erejű földrengés volt a várostól nem messze, és az öböl egész körzetében kitört a pánik. Aznap 162 414 jármű kelt át a hídon (ami egyébként nem szenvedett kárt a rengésben). (Fotó:
Library Of Congress)
1952. június. Horgászok a híd lábánál. (Fotó:
Michael Ochs Archives)
A Golden Gate számtalan filmben feltűnt. A fenti képkocka Alfred Hitchcock 1958-as Szédüléséből (Vertigo) való, James Stewart ölében az alélt Kim Novak, mit sem törődik a híd lehengerlő szépségével. (Fotó:
Paramount Pictures)
International Orange, azaz nemzetközi narancs, ez a híd színének hivatalos neve. A tervezők azért választották ezt az árnyalatot, mert remek kontrasztot alkot a táj zöldjével és az ég kékjével, és nem utolsó sorban ködös időben is remekül láthatóvá teszi a hidat. Az amerikai haditengerészet eredetileg fekete-sárga csíkos mintát szeretett volna hasonló okokból, de a híd vezető tervezőmérnöke, Irving Morrow ragaszkodott a színhez. Az ő ötlete volt a híd art deco stílusa is. (Fotó:
Carol M. Highsmith / Library Of Congress)
1960. Kaleidoszkóppal játszó gyerekek, háttérben a híd. (Fotó:
Jon Brenneis)
1983. július 27. Az amerikai légierő C-5A Galaxy szállító-repülőgépe elhúz a San Francisco-öböl fölött. (Fotó:
USAF)
1987. május 27. Az 50 éves születésnapon tartott hídi séta. Egész napra lezárták a hidat az autóforgalom elől, és átadták az ünneplő tömegnek. Becslések szerint 300 ezer ember volt ekkor egyszerre a hídon, és a mérések szerint ez alaposan megviselte a tartókábeleket (annak ellenére, hogy az elvi tűréshatáruk 40 százalékának voltak csak kitéve). A mostani születésnapi ünnepségen ezért nem is engedik fel kontrollálatlanul a gyalogosokat a hídra, és az esti tűzijáték idejére le is zárják teljesen. (Fotó:
Ed Perlstein)
2000. október 24. Az öbölbe tartó hajók kényelmesen elférnek a híd alatt, eddig egyszer volt csak olyan alkalom, hogy egy teherhajó rakománya közel járt a hídhoz: 2002-ben, amikor az oaklandi kikötő 60 méteres óriásdarui érkeztek Kínából. Az apály idejére időzített áthaladás végül sikeres volt, több mint három méter hely maradt is a híd alja és a daruk teteje között. (Fotó:
John G. Mabanglo)
2001. februári kép az anaheimi Disney-parkból, ahol a Golden Gate kis méretű másán egy egysínű vonat halad át épp. (Fotó:
Scott Nelson)
2001. szeptember 11-én, az Egyesült Allamokat ért terrortámadások napján lezárták a hidat. (Fotó:
John G. Mabanglo)
2005. január 27. Alkonyat a Golden Gate-nél. Megnyitása óta több mint 1300 ember vetette le magát a hídról, amit emiatt öngyilkosok hídjának is neveznek. Ezzel szemben három alkalommal fordult elő, hogy egy-egy terhes nő a hídon szülje meg a gyerekét, 1958-ban, 91-ben, és 93-ban. Mindhárom szülés rendben lezajlott, az újszülött mind a háromszor fiú volt. (Fotó:
Justin Sullivan)
A Golden Gate a világ legnépszerűbb pontja az öngyilkosok számára, A zuhanás végén nagyjából 120
km/h sebességgel csapódik az ugró a vízbe, a túlélés esélye minimális,
a statisztikák szerint eddig 26-an úszták meg, általában nagyon súlyos
sérülésekkel, törésekkel.
Bár sok helyi kéri a végrendeletében, hogy a hamvait a Golden Gate-ről szórják az óceánba, ez a kaliforniai törvények szerint tilos, és köztéri szemetelés miatt komoly bírsággal jár. (Fotó:
Library Of Congress)
A San Francisco-i nemzeti temető, messze a távolban a híd bontakozik ki a párás levegőből. (Fotó:
Library Of Congress)
2005. november 9. Forgalom. Biciklivel fel lehet menni a hídra, görkorcsolyával és gördeszkával azonban tilos. A híd mindkét oldalán több biciklikölcsönző áll a
turisták rendelkezésére, akik között nagyon népszerű a hídon való
áttekerés. Tériszonyosoknak nem ajánlott. (Fotó:
Tim Graham)
2007. február 4. A Cunard társaság Queen Mary 2 hajója, a világ legnagyobb utasszállító óceánjárója első útján a San Francisco-i kikötőbe tart. (Fotó:
Justin Sullivan)
A háttérben San Francisco felhőkarcolói, és a Transamerica Pyramid épülete a pilon fölső nyílásában. (Fotó:
Justin Sullivan)
2007. október 5. Az Oracle team műrepülő köteléke az öböl fölött. (Fotó:
Jed Jacobsohn)
Az öböl párás, sós levegőjét nem sokáig bírja a korrózióvédő festék, ezért a Golden Gate-et folyamatosan festik újra, ez a híd karbantartásának legköltségesebb része. Eddig két nagygenerál volt, amikor a festék típusát is lecserélték, először a hatvanas években, aztán a kilencvenesekben. (Fotó:
Justin Sullivan)
A ködbe burkolódzó híd kedvelt célpontja a fotósoknak. (Fotó:
Justin Sullivan)
Ködbe vész. A hidat eddig háromszor kellett lezárni a forgalom elől az időjárás miatt, 1951-ben, 1982-ben, és 1983-ban, mindhárom alkalommal az óránként 70 mérföldet (112 km) meghaladó széllökések miatt. Maga a híd egyszer sem károsodott, de a közlekedés veszélyessé vált volna ekkora szélben. (Fotó:
Library Of Congress)
2010. január 29. Papír-írószer. A frankfurti Papírvilág 2010 kiállításon kiállították a híd ceruzákból épített modelljét. (Fotó:
Thomas Lohnes)
2010. október 8. A haditengerészet Kék Angyalok műrepülő-csoportjának F/A-18-as gépei gyakorolnak a másnapi légiparádéra. (Fotó:
Ezra Shaw)
A híd egyik pilonjának legtetejéről nyíló panoráma. A Golden Gate pontos színét úgy kaphatjuk meg, ha a Photoshop, vagy bármilyen más rajzolóprogram színkeverőjében 0% ciánt, 69% magentát,100% sárgát és 6% feketét adunk meg (RGB színkeverésnél 186 vörös, 22 zöld, 12 kék). (Fotó:
Library Of Congress)
A 27 méter széles hídon a forgalom összesen hat sávban halad. Hétköznap reggelenként, amikor a forgalom jellemzően a városba befelé áramlik, négy sáv a déli, kettő az északi irányú forgalomé, délután pedig éppen fordítva. Hétvégén általában kétszer három sávosra állítják be a forgalmat. Az egymilliárdodik áthaladó járművet 1985-ben regisztrálták, ma már nagyon közel lehetünk a kétmilliárdhoz. Az utolsó hivatalos szám a 2011. áprilisi állást rögzítette 1 929 896 448-nál; évi 39 millió átkelővel számolva a második milliárd valamikor 2013 kora tavaszán telik be majd. (Fotó:
Library Of Congress)
2012. február 21. A Louis Vuitton és az Amerika kupára készülnek a kissé ködös időben az Oracle racing katamaránjai. (Fotó:
Ezra Shaw)
2012. május 14. A Tour of California országúti kerékpáros verseny mezőnye, háttérben a híd párás sziluettje. A hídon mellesleg jelenleg zajlik egy 390 millió dolláros felújítási és megerősítési projekt. A cél, hogy a földrengésveszélynek kitett, a Szent András törésvonal közelében álló építmény képes legyen átvészelni egy 8,3-as erejű, 90 másodperces rengést. (Fotó:
Ezra Shaw)
Rovataink a Facebookon