A titkos szenvedély: New York Vivian Maier szemével

2017.11.25. 00:22
Maier életműve képeinek 2007-es felfedezése óta a fotótörténészek érdeklődésének középpontjában áll. A tehetséges New York-i dadus a metropolisz utcáit járva örökítette meg a városlakók életének mindennapjait. Képeit nem befolyásolták a különböző művészeti irányzatok, nem hatottak rá sem barátok, sem kurátorok. Kamerájával az utcát járva magának fotózott, a fényképezés a szenvedélye volt, nem pusztán kenyérkereseti lehetőség. A teljes életmű még mindig feldolgozás alatt áll. Budapesten másodszor láthatunk válogatást Vivian Maier képeiből a Mai Manó Házban.

Szakadó esőben igyekvő New York-i nők, egy neonreklámot szervizelő munkás, a My Fair Lady premierjére érkező Audrey Hepburn, autóban várakozó gyerekek. És persze önarcképek. Ezek Vivian Maier örök fotótémái. A város ezer arca, a lüktetés, a munkába- vagy hazaigyekvő emberek, az utcán játszó gyerekek, a boltja előtt újságot olvasó fűszeres. Maier a streetfotózás virágkorában rótta az utcákat, dokumentált, megörökítette New York és Chicago mindennapjait.

Talán az önbizalma volt kevés ahhoz, hogy a fotózást a hivatásává tegye, talán magának akarta megőrizni ezt a titkos szenvedélyt, a saját útját járva, elkerülve a kötelező köröket, a megrendelők igényeihez való alkalmazkodást. A rejtettség majdnem az életmű nyom nélküli eltűnéséhez vezetett.

Egy szerencsés véletlennek köszönhetően John Maloof, amatőr történész bukkant a a több mint 2000 tekercs filmből, 3000 nyomatból, és több mint 100.000 negatívból álló hagyatékra. Ebbe a hatalmas életműbe nyújt most betekintést az a 75 fekete-fehér és színes kép, amelyet a Mai Manó Házban állítottak ki.

A Vivian Maier képeiből A titkos szenvedély címmel nyílt kiállítást a Mai Manó Házban nézheti meg 2018. január 7-ig.