Ingyen az M5-ösön
További Belföld cikkek
- Jeszenszky Géza: Nem gondoltuk, hogy olyan kormányunk lesz, amely szerint el kell foglalni Brüsszelt
- Szülészet nélkül maradhat Szekszárd
- Gyurcsány Ferenc: Magyar Péter olyan megjegyzéseket enged meg magának, amit mi nem szoktunk helyeselni
- Métereket zuhant autójával egy részeg sofőr Miskolcon
- Métereket repült az autójával, majd ízesen káromkodott a kőbányai sofőr
Szorosan rátapad
Az augusztus 22-i tüntetés képei. |
A szabálysértési törvényből 2000-ben törölték a díjfizetési kötelezettség elmulasztását. Az Index rendőrségi forrásokból úgy értesült, hogy az illegális áthajtást jelezni szokta az AKA Rt. A rendőrség ilyenkor az ingyen áthajtó nyomába eredhet, az adatait azonban nem adhatja ki a koncessziós társaságnak. Feljelentés általában nem történik, mert a néhány ezer forintos összeg alacsony ahhoz, hogy megérné az eljárást elindítani. A rendőrség inkább csak azért tartóztatja fel a fizetést elmulasztó autósokat, hogy megvizsgálja a gépkocsit és igazoltassa annak vezetőjét. Többször előfordult már, hogy így bukkantak lopott autó vagy körözött bűnöző nyomára.
Színleljünk hibát
A névtelen levél egyéb tanácsokat is tartalmaz. Kamionnal vagy teherautóval színleljünk műszaki hibát, az AKA Rt. gépparkja nem alkalmas ilyen járművek elvontatására. "A dugó hatása minden bizonnyal leírhatatlan." A levélíró abba is beavatja a tiltakozókat, hogyan fagyaszthatják le a rendszert. Miközben a díjszedő a pénzt számolja, az autóval addig kell előrehajtani, hogy a lecsukott sorompó szinte a szélvédőt érje. A rendszer ekkor hibát jelez, erről jegyzőkönyvet kell felvenni. Amennyiben néhány percen belül ilyen és hasonló módszerrel több hibát erőszakolnak ki a tiltakozók, akkor összeomlik a rendszer, a sorompók felemelkednek, és akár több százan hajthatnak át ingyen, minden retorzió nélkül.
Klikk a képre! |
Az Index megkereste az AKA Rt.-t is, onnan azonban csak egy rövid üzenet érkezett: "Az AKA Rt. nem tud mit hozzáfűzni az Index által telefonban ismertetett, de általunk nem ismert levél tartalmához."
Egyik legdrágább
Európa egyik legdrágább autópályája az M5-ös. Budapest és Kiskunfélegyháza, oda-vissza úton, személygépkocsival 6500 forintba kerül, míg az M1-esre, M3-asra és M7-esre érvényes tíznapos bérlet ára 1900 forint. Mindez egy kilencvenes évek első felében kötött koncessziós szerződés eredménye, melyről Kovács Ferenc, a GKM helyettes államtitkára a közelmúltban az Indexnek azt nyilatkozta: "Saját forrás nem volt, ha nem vonunk be külföldi tőkét, akkor esetleg még most is csak Újhartyánig érne az autópálya." Az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége augusztus 22-én tüntetést szervezett az újhartyáni fizetőkapuhoz, órákra lebénítva ezzel a sztráda forgalmát. Az Index információi szerint szeptember végén újabb, háromnapos demonstrációt szerveznek. A kormány és az AKA Rt. egyébként hónapok óta tárgyal a matricás rendszerre való esetleges áttérésről.