További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem tudott érdemben válaszolni a BKV és az AAM között létrejött - összesen majdnem 3 milliárd forint értékű - szerződések mögött álló tanácsadói tevékenységről feltett kérdésekre Becker László metróbiztos, akinek szerdán a 4-es metró beruházás állásáról kellett beszámolnia a városüzemeltetési bizottság előtt. A bizottság szerdai határozatában arra kérte a BKV-t, hogy csütörtökön részletesen is számoljon be az AAM tevékenyégéről. Szerdán Demszky Gábor főpolgármester azt kezdeményezte, hogy a BKV felügyelőbizottsa is indítson vizsgálatot.
Az Index birtokába került szerződések és egyéb dokumentumok szerint az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. 2007 és 2012 között összesen 2,8 milliárdos tanácsadói díjra lehet jogosult (Bővebben az AAM és a BKV kapcsolatáról >>).
Az AAM tavaly nyár óta számláz a BKV-nak, volt, hogy jegyzőkönyv vezetésére 9 millió forintot kapott a közcégtől, azóta pedig több, százmilliós nagyságrendű keretszerződést kötött vele a BKV minden esetben projektvezetési tanácsadásra. Így például a 4-es metró projektjének is ad tanácsokat a cég, jóllehet erre a feladatra már 6 milliárd forintért megbízták az Eurometro Kft-t.
Vagyis szövegszerkesztenek?
Becker Lászlót a városüzemeltetési bizottság ülésén az SZDSZ-es Dancs Gábor kérdezte az AAM valódi tevékenységéről, amit a BKV metrós projektcégénél a DBR-nél végzett: Pontosan hány fő, hány munkaórában, milyen feladatokat végez?
Becker László válaszában elmondta, az AAM a negyedéves metrójelentéseket állította össze. Az Eurometro ehhez az adatokat szolgáltatta, a DBR az adatokat összegyűjtötte, ellenőrizte, az AAM pedig megszövegezte. Ekkor a fideszes Wintermantel Zsolt tett fel kérdést: "Vagyis szövegszerkesztést végeznek?"
"Nem, hanem szakmai összeállítást készít" válaszolta Becker, és hozzátette, az Eurometro Kft. eddigi munkájának köszönhető, hogy a 4-es metró szerződésrendszere "gyenge, kockázatos". Hozzátette viszont, az Eurometrónak nincs tapasztalata a közbeszerzések körüli tanácsadásban (míg mérnöki, műszakiban van), az AAM-nek viszont ebben van.
Mire véget ér a metróépítés...
"Mire véget ér a beruházás, megtanuljuk, hogyan kell lebonyolítani" - mondta erre - jegyzőkönyvön kívül - Lakos Imre (SZDSZ), a bizottság elnöke.
Becker László ugyanakkor nem tudott válaszolni arra sem, összesen hány AAM-alkalmazott dolgozik a DBR-en belül. "Nem tudjuk, hogy hány fő, mert nem lehet tudni, a BKV biztosít nekik fizikai munkahelyet, folyton váltják egymást" - mondta Becker, majd közölte, egy időben körülbelül 3-an segítik tanácsaikkal a DBR-t.
"A DBR projektiroda létszáma 20 fő, ehhez képest 3 fő jelentős hozzáadott érték, elképzelhető persze, hogy megéri, de sokkal drágábban dolgoznak, mint a DBR-esek, ezt hogy látja?" - kérdezte ezután Dancs, mire Becker: a metróról készült jelentést nélkülük nem lehet összeálítani.
Készül-e teljesítésigazolás
"A konkrét tanácsadók által elvégzett munkát ki igazolja, készül-e teljesítésigazolás?" - tette fel a következő kérdést a fideszes Wintermantel. "Ezt nem tudom, mert nekem nem feladatom ez. Ezt a kérdést közvetítem a BKV felé, mert a szerződést ő kötötte" - hangzott a metróbiztos válasza.
Wintermantel ezután a metróról készült jelentésbe lapozott, majd közölte: "De hát ebben nincsenek olyan hihetetlen dolgok, amiket egy jól képzett, a Wordhöz értő titkárnő ne tudna megoldani."
Ezután a bizottság 7 igen, 1 nem (az MSZP-s Egerfai József voksolt így) és 2 tartózkodás mellett megszavazta Wintermantel azon javaslatát, hogy a csütörtöki fővárosi közgyűlésen a BKV minden részletre kiterjedően adjon számot az AAM valódi tevékenységéről.
Becker László metrójelentését (lásd a keretest) végül a bizottság elfogadta. "Ilyen drága, és nem fogadjuk el, na ne!" - hangzott el még egy poén Wintermanteltől.
A Hídépítő építi meg a Fővám teret, de nem tudni, hogyan
Továbbra sincs döntés arról, hogyan készül el a 4-es metró Fővám téri állomása, amelynek építését azért kellett leállítani, mert - a tervezés és előzetes vizsgálatok ellenére - kiderült, túl nagy a talajvíz nyomása az állomás szintjén, ezért az állomás építésével megbízott Hídéítő Zrt. leállt a munkákkal. "Hogy ez 1,5 éve miért nem volt a Hídépítőnek probléma, nem tudom" - fogalmazott Becker. A metróbiztos beszámolt arról, hogy nem a dobozállomás építésével van gond, hanem a Duna alá benyúló peronalagút kialakítása kockázatos. Felmerült, hogy felülről építsék meg egy mesterséges sziget segítségével, ám ez túl drága.
Alulról és oldalról lehetne, de egyedül nem elég a bányázati módszer a vízbetörés veszélye miatt - alternatívákat kell megvizsgálni, ilyen a fagyasztás vagy szilárdítás. Becker elmondta, még mindig az a cél, hogy az alagútéítő pajzs át tudjon haladni az állomás területén, vagyis emaitt ne kelljen a BKV-nak kötbért fizetnie az alagútépítő BAMCO-nak (napi 50 millió forintot). Az állomást ugyanakkor meg kell építeni, ez szerepel az engedélyes tervekben, amiket már az unió is átvilágított. Egy újabb áttervezés veszélyeztetné az uniós forrásokat (max. 260 milliárd forintot), mivel az áttervezés újabb engedélyezési eljárással, a projekt csúszásával járhat. Végleges döntés az ügyben márciusban várható. A jelentést a bizottság elfogadta.