További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi közgyűlés csütörtökön arra utasította a BKV felügyelőbizottságát, hogy vizsgálja ki a közlekedési cég és az AAM Informatikai Tanácsadó Zrt. között létrejött szerződéseket.
A döntés előtt a testület meghallgatta a BKV vezérigazgató-helyettesét. Az ellenzék továbbra sem érti, hogy miért kellett tanácsadó a 4-es metró beruházáshoz, ha már van cég, amelyik elvégzi ezt a feladatot, és az ellenzék több kérdésre sem kapott választ.
Hat szerződés, de nem tudni, összesen mennyiért
Összesen hat szerződést kötött a BKV az AAM Informatikai Tanácsadó Zrt-vel 2007-ben, derült ki Balogh Zsolt, a BKV vezérigazgató-helyettesének közgyűlési beszámolójából.
A hatból négy kisebb értékű egyszeri szerződés teljesült, kettőt pedig 5 évre, 2012-ig kötött meg a közlekedési cég. Balogh felsorolta a 4 szerződést, ám ebből csak 3-ról mondta el, hogy mennyiről szól (Két 49,5 milliós, egy pedig 9 millió forint körüli). Az SZDSZ-es Bojár Iván András kérte, hogy ha már írásban nem kapták meg Balogh beszámolóját, legalább a kezében tartott papírt hadd kapja meg, ám erre Balogh nem volt hajlandó.
Az egyik ötéves szerződés évi 125 millió forintról, a másik pedig évi 375 millió forintos keretösszegről szól, ami öt évre összesen 2 és fél milliárd forint kifizetését teszi lehetővé.
Behozni nem lehet, de lemásolni sem
Arra a kérdésre, hogy milyen feladatokat vállalt és végzett el a tanácsadó cég, a vezérigazgató azt mondta, hogy az elmúlt egy évben 5 ezer dokumentumot állított elő az AAM Zrt. Ezeket azért nem hozta magával az ülésre, mert kisteherautót kellett volna igénybe vennie. Mint mondta, egy 6 gigabájtos dvd-t lehet vele megtölteni, amibe a képviselők is betekinthetnek, ha előtte egyeztetnek a BKV-val. A fideszes Wintermantel Zsolt felajánlotta, hogy kifizeti a dvd-másolás 300 forintos árát, de az AAM munkáit így sem kapta kézhez. (Más kérdés, hogy 6 gigabájtos dvd nem létezik)
A cég (AAM) 22 szakembere 8410 munkaórát töltött el a 4-es metró építésének tanulmányozásával, segítésével, ami a BKV tájékoztatása szerint kb. 20 ezer forintos átlagóradíjat jelent.
A szerződések közül 4-et Antal Attila, a BKV vezérigazgatója látta el kézjegyével, de szignózott a DBR-iroda jelenlegi vezetője, Balogh Árpád és korábbi vezetője Gulyás László is.
Sok projektben benne vannak
Balogh Zsolt elmondása szerint a társaság a többi között a 4-es metró építésével kapcsolatos általános vezetői tanácsadást, projektmenedzsment támogatást végzett, testre szabta az információs rendszereket, használati támogatást nyújtott azokhoz és követte a megvalósulást, megvalósítási tanulmányterveket készített, koordinációs támogatást adott, valamint minőségbiztosítást nyújtott.
A BKV kiemelt 50 projektjéből az AAM 12-ben vállalt szerepet (a 125 milliós éves keretszerződés alapján), ezek a következők Balogh elmondása szerint: elektronikus jegyrendszer (e-ticketing), új tarifarendszer kialakítása, utastájékoztatás, likviditási programok, paraméterkönyv átalakítása, a társaság regionális szerepkörének kialakítása, szakszervezeti és érdekképviseleti tárgyalások stb.
A 4-es metró 2.-re is gondoltak
Az ellenzék arra is kíváncsi volt, hogy miért 2012-ig szól a szerződés, ha a metrót 2011-ben adják át, erre a BKV vezetése azt válaszolta, hogy a második, Bosnyák térig tartó szakasz építését is belekalkulálták a szerződésbe. Kérdésre Balogh Zsolt elmondta: nem tud olyan esetről, hogy jegyzőkönyv-vezetésért 9 millió forintot fizettek volna ki.
Az ellenzék nem kapott választ arra a kérdésre, hogy az AAM szakemberei valóban egy beépített titkosszolgálatként működtek-e a BKV-ban, de arra sem érkezett meggyőző válasz, hogy miért volt szükség a szerződtetésükre. A beruházásnak ugyanis van egy koordinátor-szervezete, az Eurometro Kft.
Bagdy Iván (KDNP) nem kapott választ arra sem, ha az AAM-mel szerződést kötött a DBR a 4-es metró uniós pályáztatásának előkészítésére, miért nincs még mindig a metróberuházásnak leszerződött független ellenőrző mérnöke (az ő dolga volna a kivitelező által benyújtott számlák ellenőrzése). Bagdy szerint ezek az AAM által elvégzett feladatok nem tanácsadói, hanem adminisztratív feladatok, amiket házon belül kell megoldani.
Létrehoztuk, majd átvilágítjuk
Wintermantel Zsolt (Fidesz) nem értette, hogy a BKV megbízásából miért kellett átvilágítania az AAM-nek azt a DBR projektirodát, amit maga a BKV hozott létre. Ha pedig ennek az átvilágításnak lett eredménye, miért nem számoltak be róla.
Az ellenzéki képviselő szerint gyanús, hogy az AAM tevékenységének felsorolásakor a minőségbiztosítás és a vezetői tanácsadás szavak legalább tízszer szerepeltek. "Általában ezeket kell a legjobban dokumentálni, mert az APEH előszeretettel vizsgálja ezeket a dolgokat. (...) Remélem ezek a teljesítésigazolások rendben vannak" - fogalmazott.
Nem derült ki a BKV beszámolójából az sem, volt-e versenyeztetés a tanácsadói szolgáltatás kiválasztásánál, vagy kizárólag az AAM-et kérték fel az adott feladatokra. Balogh Zsolt ezzel kapcsolatban elmondta, a BKV előminősítést folytat, vagyis a tanácsadó cégek bejelentkezhetnek adott témákra (erről lista is szerepel a BKV honlapján), majd a BKV meghívásos alapon dönt.
Az mindenesetre biztos, hogy az Index által bemutatott szerződések nem szerepeltek a közbeszerzési értesítőben.
A közgyűlés a meghallgatás után tárgyalta volna az idei költségvetést, ám az MSZP és az SZDSZ frakció tagjai eltávoztak a teremből, így a testület határozat képtelenné vált.