További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tarlós azután tartott sajtótájékoztatót, hogy az Index pénteken megírta, az Európai Unió nem túl lelkes a projekt támogatásával kapcsolatban, és a jelenlegi állás szerint csak 100-120 milliárddal finanszírozná a 470-500 milliárdos beruházást.
Iskolabezárás metróépítés közben?
A kormány és a főváros eredeti elképzelései szerint a Közopban 340 milliárd forinttal szereplő metró első szakaszát az Unió 70-80 százalékban, 240-270 milliárd forinttal támogatta volna, de adott volna pénzt a még tervekkel sem rendelkező második szakaszra is.
Tarlós reméli, hogy "nem azért akarja az MSZP sem a fővárosban iskolák sorát bezárni (...), hogy egy elbizonytalanodott beruházások alapjait próbálja kapkodva összekaparni az utolsó pillanatban."
Demszky Gábor őszi kihívója elmondta, többször próbált meg egyértelmű válaszokat kapni a Fővárosi Közgyűlésben, de eddig nem kapott, ezért a sajtó előtt fogalmazta meg kérdéseit:
Igaz-e,- hogy a második szakaszt az Unió azért tartja tárgyalhatatlannak, mert sem tervek, sem engedélyek nincsenek
- hogy az Unió csak egy áttervezett első szakaszt akar csak támogatni
- hogy nem számít-e elavultnak a metró terve, nem lesz-e a vártnál sokkal kevesebb utas rajta?
- hogy ha csak 120 milliárdot ad az EU, honnan teremtik elő a fennmaradó 230 milliárd forint fedezetét?
- hogy - stabil fedezet nélkül - 240 milliárd forintra már leszerződött a főváros?
- hogy semmilyen más budapesti közlekedési fejlesztési program nincs előkészítve a metrón kívül, vagyis nem tud a főváros alternatív tervekkel előállni az uniós források lekötésére?
"Demszky Gábornak is, aki édesgyermekének tekintette a metrót, el kéne mondania őszödi beszédét" - fogalmazott Tarlós.
A sajtótájékoztatón megszólalt Fónagy János fideszes országgyűlési és XI. kerületi önkormányzati képviselő, aki arról kezdett el értekezni, hogy a 4-es metró 3. és 4. szakaszát is meg kell építeni.
Ígérgetni a Fidesz is tud
Arra a kérdésünkre, hogy miért ígérget - a főpolgármesterhez hasonlóan - felelőtlenül, tervek és tanulmányok nélkül újabb metrószakaszokat a Fidesz, Fónagy nem válaszolt, Tarlós István pedig azt mondta, ő a fővárosi Fideszt képviseli.
A 4-es metró beruházásának növekvő kételyei ellenére ugyanis múlt héten a populizmus ült összpárti diadalt az Országgyűlés egyik albizottságában, ahol a Fidesz - költségbecslés, és tervek ismerete nélkül - indítványozta, hogy meg kell hosszabbítani a metrót a Virágpiacig, sőt ha lehet még tovább. Az indítvány az összes párt támogatta, de a metrótörvény módosításától végül elálltak.
Bár a Fidesz részéről Tarlós István először kérdőjelezi meg a metró második szakaszának (Baross tér-Bosnyák tér) jogosultságát, egy hónapja a zuglói Fidesz egyhangúlag szavazott a 120 milliárdosra becsült beruházás támogatásáról.