További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Szombat délelőtt óriási hangzavar közepette állt forgalomba az első két Siemens Combino villamos, amely a folyamatosan közszolgálatba álló 38 társával együtt 2007 tavaszára váltja fel 4-6-os vonalán jelenleg közlekedő Ganz villamosokat.
A hangzavart, amely a forgalmas Moszkva tér zajszintjét is túlszárnyalta, Varga István énekes-villamosvezető okozta, azaz az a hangmérnök, aki olyan hangosra tekerte a hangerőt, hogy rockzenei koncertekhez szokott füllel sem lehetett megmaradni az esemény helyszínéül szolgáló megállóban.
Az idei Megasztár egyik versenyzőjét érte ugyanis az a megtiszteltetés, hogy két dal eléneklése után az első, igazi utasokat, továbbá Demszky Gábor főpolgármestert, Aba Botond BKV-vezért, ellenőröket és biztonsági személyzetet szállító Combinót vezetheti.
Biztonsági személyzet a fedélzeten
A Combino első útján tehát volt minden, amivel a budapesti tömegközlekedő a 4-6-os vonalán találkozhat, az újságírók jegyeit már a Széna tér és a Mechwart liget között megnézte egy ellenőr, akit a metróból ismert biztonsági őrök egyike kísért.
Mint kiderült ugyanis, a július első felében még csak hétvégenként közlekedő két Combinót állandó biztonsági személyzet kíséri, hogy Aba Botond megfogalmazása szerint "kis rendet tartsanak" bizonytalan ideig. Bár a vezérigazgató szavaiból az derült ki, hogy egy metrórendőr vigyázza majd az óriáshernyót, az első úton legalább négyen vigyázták a rendet.
Az ünnepélyes átadásokban az az izgalmas, hogy valami gikszer mindig beüt: az Index tudósítója kettőt számolt össze. Egyet akkor, amikor a villamos Széna teret mondott a Moszkva téri megállónál, a másodikat akkor, amikor a második villamos negyed órát várakozott indulás előtt, mert az egyik ajtaja nem akart becsukódni.
Lágyabb, de zsúfoltabb
Az új villamos sokkal csöndesebben megy, lágyabban és máshogy fordul a kanyarokban, mint elődje. A Combino ugyanis "szambázik" a kanyarban, azaz egy jobb kanyar bevétele után a kocsi kicsit kifordul balra is. Ez a kilengés azért van, mert a kerekek nem a csuklóknál, hanem a kocsi közepén helyezkednek el.
Bár nem olyan hangosan mint a Ganzok, de a Combino is csikorog. Az első fordulóból visszatérő Aba Botond meg is jegyezte, hogy nem kéne a kerekeknek csikorognia, de majd összekopik a sínekkel. A BKV-vezér egyébként elégedett volt a villamos debütálásával, maradék teendőnek a villamos számítógépeinek finomhangolását nevezte meg, akármit is jelentsen ez.
Ugyanakkor nem tudunk megszabadulni attól a kételytől, hogy a csúcsidőben szambázó Combino zsúfoltabb lesz a régi Ganzoknál. Bár a BKV adatai szerint ülőhelyből és állóhelyből van annyi (350), mint a régi 4-6-oson, az alacsony padló hátránya, hogy a székek közötti folyosó jóval szűkebb, mint a magas padlós villamosokon. Ez pedig egészen addig problémákat okozhat a világ egyik legforgalmasabb villamosvonalán, amíg az utasszám - az 5-ös metró jövő ködébe vesző megépüléséig - nem csökken valamelyest.
Míg a Ganzban három ember elfér egymás mellett középen, a Combinóban csak kettő. Ez előny a bliccelőknél, hiszen az ellenőrök, akiket az egy légtér miatt már az 54 méteres hernyó másik végéből ki lehet szúrni, lassabban passzírozzák át magukat az utasokon. Hátrány ugyanakkor az utasoknál, hogy mivel a Combinónak csak 8 ajtaja van (a Ganznak 10 volt), többet kell tehát tülekedni a villamos belseje felé.
Légkondi nélkül a kánikulában
A villamos csúszóablakai tárva-nyitva voltak, így a klíma - a felhős időnek köszönhetően is - kellemes volt. Továbbra is kérdéses azonban, nem fogja-e a a hőmérséklet - a légkondi nélkül futó Volvo buszokhoz hasonlóan - elérni a 40 fokot a kánikulában és a pirosban rostokoló zsúfolt villamoson.
Légkondicionáló berendezést nem rendeltek a Combinókba, mivel a BKV szerint a magyarországi klíma nem teszi szükségessé a klímaberendezést, hiába lesz lassan már minden új gépkocsiban alapfelszerelés.