Csütörtök délután hat órakor a Deák téri metróállomáson 4 jegykiadó automatából 3 nem működött, a trafikokban elfogyott a jegy, ezért tízperces sorok kígyóztak a két nagyobb metrólejárat egy-egy jegyárusító ablaka előtt.
A metrólejárókat biztonsági őrök vigyázták, így lejutni csak érvényes jeggyel lehetett. Bár jegyet nem adtak, kedvesen elmagyarázták, hogy, álljak be a sorba jegyért. Az 5-10 perces várakozás természetesen az utazási időhöz adódik. Hívtam inkább egy taxit, mert az egészségtelen, de legalább gyors.
A dolog azért különösen érdekes, mert az SZDSZ-es városvezetés arra kéri a metróépítés csúszása, a híd- és útfelújítások miatt dugóban veszteglő autósokat, hogy térjenek át a tömegközlekedésre.
Csakhogy ennek feltételei nem állnak fent: egyrészt mert nincs Budapesten agglomerációs tömegközlekedés (különben miért ültek volna át autóba az emberek), másrészt, ha az ember metrózásra, hévezésre, villamosozásra adná a fejét, bedöglött automatákkal és hosszú, jegyre váró sorokkal találkozik az állomásokon.
A budapesti hálózaton összesen 572 db jegykiadó automata működik. A BKV 2005-ben közbeszerzési eljárás keretében kötött szerződést a többféle típust gyártó Protokon kft-vel. Bár a tender becsült költsége 390 millió forint volt, az akkor még Aba Botond vezette cég 686 millió forintért szerződött az automaták hároméves üzemeltetésére és a bevétel begyűjtésére.
Úgy tudjuk, a BKV menedzsmentjének sem ismeretlen az egyébként számos fórumot is megjárt probléma: a jegykiadó automaták jó része nem szokott működni, a Protokon pedig nem sieti el javításukat.