További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón

Továbbra sem tudhatja meg a közvélemény, miért jó a 4-es metró, amire 485 milliárd forintot költünk el. Az egészet az teszi különössé, hogy talán maga Demszky Gábor főpolgármester, de még a metróépítők sincsenek ezzel teljesen tisztában.
A kínzó kérdésre a választ ugyanis a beruházás költséghaszon-elemzése adná, vagyis az a számítás, amiből kiderülne, a metróra elköltendő horribilis összeg valamilyen formában (az utasok időmegtakarításában, a környezet- és zajszennyezés, a balesetek számának csökkenésében stb.) megtérül-e az adófizetők számára. Magyarul, tényleg jó-e ez nekünk?
Előbb épít, aztán se válaszol
Mint arról már többször megemlékeztünk, a 4-es metró építésébe 2004-ben úgy kezdett bele a Demszky Gábor vezette főváros, hogy az 1996-os számításokat nem aktualizálták.
Vagyis amikor ön politikust arról hallott nyilatkozni, hogy mennyi utasa lesz a 4-es metrónak, élhetett volna a gyanúperrel hogy a levegőbe beszélt, szavait nem támasztották alá számítások. (Eddig több mint 6 milliárd forintot költött a főváros a 4-es metró beruházásának előkészítésére.)
Hogyan térül meg egy metró?
Egy metróépítés megtérülését úgy számolják ki, hogy a gyorsabb utazással megtakarított időt forintosítják. Nevezzük ezt időprofitnak. Ha egy utazás A-ból B-be a metróval 6 perccel rövidebb ideig tart, 10 utazással egy óra takarítható meg, ami egyórás átlagbérrel számolva forintosítható. A metróépítést általában 30 év távlatában tervezik. A DBR 1996-ban 32 év megtérülési idővel számolt, a projekt 40 évéből 8 év az építkezéssel megy el. A három-négy évtized letelte után komoly felújítás, járműcsere következik, ami újabb projektnek számít. Megtakarítást, vagyis profitot hozhat az üzemi megtakarítás is, ami a metró miatt megszűnő járatok üzemeltetési költségeinek megszűnését jelenti. Ugyancsak profitot jelent, és ezzel a DBR számolt is, ha kevesebben ülnek autóba: a környezeti károk, a balesetek államot terhelő költségei, az autózás egyéb költségei csökkennek.
Egyetlen számítás készült ugyanis tavaly ősszel, de az is civileknek köszönhető. A számítás nem közpénzből, hanem a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) két tagjának szabadidejében készült.

Az egy közgazdászból és egy közlekedési mérnökből álló páros arra jutott, a 4-es metró beruházása nemhogy nem térül meg, de tízmilliárdos nagyságrendű veszteséggel jár: az elköltött pénznek a pesszimista verzió szerint csak 40, de a hurráoptimista verzió szerint is csak 80 százalékát hozza vissza, ráadásul a költségek időközben tovább emelkedtek, és várhatóan emelkedni is fognak, tovább rontva a metró megtérülési mutatóit.
Budapest vezetése ennek ellenére mégis elkötelezte magát a metró mellett, de ősszel váratlan elvárásokkal kellett szembenéznie: a megszorítások miatt az állami büdzséből az unió által finanszírozandó projektek közé sorolódott a beruházás.
Brüsszelt érdekli, miért épül 4-es metró
Az Európai Unió pedig - a magyar adófizetővel ellentétben - csak akkor ad sok pénzt a metróra, ha úgy látja, hogy ez jó. Ehhez viszont költséghatékonysági számítások kellenek, amikkel a már javában építkező a projektvezető DBR az Eurometro Kft.-t választotta ki. Novemberben azt ígérték, tavasszal elkészülnek a kalkulációk.
Tavaszra ugyan nem készültek el, de a metró tervezői és a DBR a Makadám-klubban tartottak egy szakmai beszélgetést, ahová a VEKE civil szakértőit és olyan közlekedési szakértőket hívtak meg, akik komoly összegekért már mind kivették részüket a metróberuházásból. Az újságírókat úgy kellett becsempészni.
260-474 ezer között lehet a metró napi utazásszáma
A DBR 1996-os tanulmánya 474 ezer utassal kalkulált naponta, a VEKE szakértői szerint kissé optimistán számoltak. Demszky Gábor időnként 600 ezret említ, nem tudni, honnan vette a számokat. 1996 óta viszont fejlődött a budapesti közlekedés, például már nem akarják megszűntetni a 47-49-es villamosokat, gyorsabb lett a 7-es buszcsalád, vagyis egyre kevesebben, egyre kevesebb percet nyernek a metróval. A VEKE szakértői 260-400 ezer közé becsülték, a témában a Makadám klubban tartott egyetlen (!) nyilvános vitán az eredetileg tippelt utasforgalom 75 százalékáról (kb. 350) mutattak adatokat, illetve elhangzott, hogy az időmegtakarítás 6 másodpercről 4-re (40%-kal) csökkent.
A vitán a metrótervezők, forgalomszámítók (Transmann Kft., a budapesti műszaki egyetem tanárai) gyors egymásutánban felvillantottak pár adatot, de még a gyorsan jegyzetelő VEKE-tagok sem bírták követni a pontos utasszámokat. Csupán annyi derült ki, hogy az 1996-ban becsült napi 474 ezer utazásnak legfeljebb a 75 százaléka várható a metróra. Hiába kértük el azonban a friss számokat, sem a DBR, sem a BKV, sem az Eurometro, sem a Főpolgármester Hivatal nem adta ki őket.
Aztán június 27-én Demszky és helyettese, Hagyó Miklós által közösen tartott sajtótájékoztatón bejelentették, elkészült végre a tanulmány, amit a helyszínen Becker László is megerősített. A főpolgármester-helyettes azt is elmondta, a több százmilliárdos beruházás átláthatóságához nem fér kétség, a nyilvánosság mindenről értesül, így a költséghaszon-elemzéshez is hozzájuthatunk.
Néhány percig tehát azt hittük, végre kiderül, tényleg olyan jó, vagy tényleg olyan rossz-e ez a 4-es metró, mint amennyire mondják. Hiába hittük, hogy a közérdekű adatok nyilvánosságáról (1992. évi LXIII.) szóló törvény feljogosít minket az elemzés megismerésére, tévedtünk.
Megdolgoztattuk a jogászokat
A Főpolgámesteri Hivatallal két hónapja levelezünk ugyanis arról, hogy miért nem hozzák nyilvánosságra, hány ember tudja majd használni a metrót. Demszkyék arra hivatkoznak, hogy amíg Brüsszelbe be nem adják a metró támogatási kérelmét, aminek része a költséghaszon-elemzés is, addig döntéselőkészítési fázisban van a projekt, vagyis az adatok nem nyilvánosak.

A hivatal válasza nem egyértelmű, hiszen magyar részről már megszületett a döntés a metróról: a kormány és a fővárosi közgyűlés is régen eldöntötte, megszavazta, hogy megépítik a metrót, sőt azóta már épül is, most már csak az a kérdés, jó pályázatot tudunk-e beadni Brüsszelnek.
Annál érdekesebb azonban, amit a költséghaszon-elemzésről a metróbiztos, Becker László kedden az Indexnek mondott. Ő ugyanis a júniusi helyzettel szemben azt állítja, a költséghaszon-elemzés mégsem készült el, az EU minőségvizsgálatán még nem ment át, vagyis a támogatási kérelem anyagainak adatait a magyar fél még módosítja.
A támogatási kérelem részei
- a végrehajtásért felelős testület,
- a beruházás jellege és leírása, költségei és helyszíne, beleértve adott esetben az ugyanazon a közlekedési tengelyen található helyszíneken megvalósítandó közös érdekű projektekre történő utalást, a munka teljesítésének ütemterve,
- a költség-haszon elemzés, beleértve a foglalkoztatásra közvetlenül és közvetve gyakorolt hatásokat,
- a környezetre gyakorolt lehetséges hatás felmérését lehetővé tevő információk,
- a közbeszerzési szerződésekre vonatkozó információk,
- a finanszírozási terv, amely lehetőség szerint tartalmazza a projekt gazdasági életképességére vonatkozó adatokat, valamint a tagállam által az Alapból és bármely egyéb közösségi forrásból igényelt teljes összeget,
- tartalmazza továbbá az összes megfelelő információt, amely annak bizonyításához szükséges, hogy a projekt által elérhető középtávú gazdasági és társadalmi haszon arányban van a felhasznált forrásokkal.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Gyárfás Tamás az utolsó szó jogán: Nincsenek gyilkos hajlamaim
Hosszan érvelt az ártatlansága mellett a Fenyő-ügyben.
április 8., 13:38
- Belföld
Bírságot kaptak a momentumosok a közmédiás akcióért, de folytatják a tüntetéseket és a hídzárakat
A párt szóvivője árulta el a konkrét összeget.
április 8., 13:33
- Belföld
Fenyő-gyilkosság: újabb perpatvar a tárgyaláson, Portik nem hajlandó a bírósággal beszélni
Nemsokára ítélet születhet a negyed évszázaddal ezelőtti emberölési ügyben.
április 8., 11:34
- Mindeközben
Idegőrlő játék után megvannak a Farm VIP finalistái: „Ilyen rideg ember nem nyerheti meg a Farmot!”
8 perce
- Mindeközben
Hároméves lett Rácz Jenőék kislánya, olyan születésnapi ajándékot kapott, amit egyhamar nem felejt el
1 órája
- Belföld
Elhatárolódott a Budapesti Unitárius Egyházközség a Tisza Párt rendezvényén balhézó egykori lelkészétől
A férfit végül bilincsben vitték el a rendőrök.
28 perce
- Belföld
Így változik Budapest közlekedése a keddi tüntetés miatt
Több járat útvonala is módosul.
április 8., 13:07
- Belföld
Ismét figyelmeztette a Nébih az állattartókat a száj- és körömfájásjárvány miatt
Tovább tombol a pandémia.
április 8., 11:43
- Belföld
Vogel Evelin új vállalkozást indított egy ukrán modellel
Magyar Péter korábbi barátnője tulajdonosa és ügyvezetője is a cégnek.
április 8., 11:41
- Belföld
Orbán Viktor a zebrák után nyulakat vásárolt Tiszakürtön
A miniszterelnök videót is posztolt a látogatásról.
április 8., 11:46
- Címlapon
Törölték Rogán Antalt a szankciós listáról
Még soha senki nem került le erről a listáról ilyen rövid idő alatt.
59 perce
- Belföld
Szándékosan kormányozhattak rá egy autóra Veszprém vármegyében
Az esetről felvétel is készült.
április 8., 11:27
- Belföld
Népszava: rövid videókkal váltaná ki a Belügyminisztérium a drogprevenciós előadásokat
Egy korábbi kimutatás szerint a tanulók egy része már fogyasztott marihuánát.
április 8., 10:59
- Belföld
„Nem akarunk dögtemetőt” – tüntetés a száj- és körömfájás árnyékában
Nem az osztrák határzár a legrosszabb, ami a jánossomorjaiak szerint történhet.
április 8., 10:03
- Mindeközben
Molnár Ferenc Caramel nem engedné meg a lányának, hogy egy 10 évvel idősebb férfit vigyen haza: „Rettegek ettől, ha csak belegondolok”
4 órája
- Belföld
Az Oktatási Hivatal közölte, mikor lehet beiratkozni az általános iskolákba
Az óvodai beiratkozásról is tájékoztattak.
április 8., 13:43
- Belföld
Századvég: a lakosság többsége elutasítja a Pride-ot és a hídfoglalást
Április 8-án újabb tüntetés várható Budapesten.
április 8., 11:07
- Címlapon
A tüntetők meg akarták támadni a Karmelitát és a Sándor-palotát – papírrepülőkkel
Hadházy Ákos meghívná egy kávéra Orbán Viktort szerda reggel.
5 órája
- Belföld
Németh Szilárd: Drogügyekben ne mérlegelhessenek a bírák
A politikust a kábítószer előállításával gyanúsított csepeli férfiak elengedése bőszítette fel.
április 8., 06:09
- Belföld
Tudományosan bizonyított: a ChatGPT szinte hibátlanul felismeri a leggyakoribb bőrproblémákat
A szoftver az esetek 93 százalékában bizonyult pontosnak.
április 8., 13:41
- Címlapon
Kocsis Máté és Hidvéghi Balázs sem hagyta szó nélkül a Magyar Péterről készült mémet
A Fidesz frakcióvezetője szerint a Tisza Párt elnöke sumákolhat pár hétig Weber úr kénye-kedve szerint.
2 órája
- Mindeközben
Berki Mazsi elárulta, miből tudja finanszírozni luxusutazásait: „Lehet, hogy meglepő lesz, amit mondok, de…”
10 órája
- Címlapon
Több helyen is léket kapott a magyar ipar hajója
A vesszőfutás belső szemmel: a gyatra adatok mellett a bizonytalanság is pusztít.
6 órája
- Belföld
Még mindig nyomoznak K. Endre ügyében
Kálmán Olga kérdezett, Polt Péter válaszolt.
április 8., 09:23
- Belföld
Ezekkel a trükkökkel tökéletes lehet az alvása
Az alvás fontosabb, mint gondolná. A pszichiáter válaszol.
április 8., 08:06
- Belföld
Az MTA elnöke is állást foglalt Orbán Viktor március 15-i beszédével kapcsolatban
Freund Tamás az akadémiai tagok tiltakozására is kitért nyílt közleményében.
április 8., 08:31
- Belföld
Gyurcsány Ferenc szerint ugyanarról hazudik a Fidesz és a Tisza Párt
A DK elnöke úgy véli, a magyarok többsége támogatja Ukrajna EU-csatlakozását.
április 8., 09:43
- Címlapon
Durván felkavarja a családi házak piacát a kormány döntése
Tízmilliókat kaphatnak a házat vásárlók.
12 órája
- Címlapon
Bosszúhadjáratot indított Kijev, megtámadták az orosz bázist, ahonnan csapást mértek Szumira
16 órája
- Címlapon
Mráz Ágoston Sámuel: Zárul az olló a Fidesz és a Tisza Párt között
A Nézőpont Intézet igazgatója szerint a következő év nagy feladata a mozgósítás.
5 órája
- Mindeközben
Kárpáti Rebeka sejtelmesen üzent milliárdos exének és Molnár Andreának: „Érdekes csavarokat tud dobni az élet”
11 órája
- Mindeközben
Rogán-Gaál Cecília és Sarka Kata szerint egy szépségkirálynőnek természetesnek kell lennie, nem plasztikázottnak
12 órája
- Belföld
Megkérdezték Orbán Balázst: tényleg Soros György magyar állampolgárságának elvételére készül a kormány?
A miniszterelnök politikai igazgatója Gavra Gábor vendége volt.
április 8., 09:33
- Belföld
Vannak betegségek, amelyekben 75 éves kor alatt nem lenne szabad meghalni
A szakemberek szerint főként az életmódnak, de az ellátórendszernek is van ebben szerepe.
április 8., 07:17
- Belföld
Két román férfi a zsidóságuk miatt támadt meg két osztrákot az M3-as autópályánál
A gyanúsítottakat a rendőrség őrizetbe vette.
április 8., 13:52