További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV műszaki ellenőrei kaptak szén-monoxid-mérgezést október 18-án egy olyan csepeli járaton, aminek üzemeltetését a BKV a 4-es metró építkezése miatt alvállalkozónak adta ki. Csakhogy a metró nem épül, a vállalkozót nem közbeszerzési eljárással választották ki, és az általa hozott buszokat egyszer már leselejtezték Pécsen.
Öreg Ikarus Csepelen (Fotó: )
Az ellenőrök azért lettek rosszul a JOY-220 rendszámú buszon, mert belélegezték a húszéves jármű utastérbe visszaszivárgó kipufogógázát, tudta meg az Index a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesülettől (VEKE).
Budapest eldugott helyén közlekednek
A két ellenőr közül az egyik elájult, a másik szédült és fájt a feje. A BKV műszaki ellenőreinek feladata, hogy ellenőrizzék az alvállalkozásban kiadott járatok rendszerességét, azt, hogy betartják-e a BKV-val kötött szerződésben foglaltakat. Egy átlagos utasnál többet utaznak, végállomástól végállomásig, oda-vissza ellenőrzik a járatot.
A BKV szeptember elején kötött a háttérben szerződést a VT-Transman Kft.-vel, amely több budapesti buszjáratot is üzemeltet a BKV alvállalkozójaként. A cég feladata a metróépítés miatt megnövekedett buszkapacitás-igényt elégíti ki, miután a BKV-nak a Szabadság híd tervezett lezárása miatt szüksége volt további buszokra.
Nem Pécsen, Csepelen járunk
A VT-Transman ezért a csepeli 38A-as, 138-as vonalon közlekedő nyolc kék busz helyett vállalta az utasok szállítását, a VEKE információi szerint viszont erre 20-22 év átlagéletkorú buszokat vásárolt Pécstől, ahol tavasszal selejtezték le őket. (A BKV buszparkjának átlagéletkora 10-11 év.)
A cég nemhogy nem újította fel, nem festette BKV-kékre a buszokat, de még a pécsi tömegközlekedési cég matricáit sem távolította el hetekig. A 280-as Ikarus buszok között vannak még manuális botváltóval működő darabok is.
Nem kellett volna
A két járat Budapest eldugott pontjain a csepeli Szent Imre tér és Lakihegy, illetve a budatétényi Campona között járnak, naponta 6-8000 ezer utast szállítanak.
Az eset pikantériája, hogy a buszjárat bérbeadása teljesen fölösleges volt a BKV részéről, ugyanis a 4-es metró építkezésének megkezdése, a Szabadság híd lezárása 9 hónapot csúszik. A kiváltott csepeli BKV-buszok pedig a garázsban álldogálnak.
BKV: nem igaz, hogy rosszul lettek az ellenőrök
Úgy tudjuk, a VT-Transman szerződése egy évre szól, de az eset miatt a BKV-nál nem terveznek változtatni a jelenlegi gyakorlaton, annak ellenére, hogy számos panasz érkezett a fővároshoz.
Péntek délután a VT-Transman nem tudott az Index rendelkezésére állni az ügyben. A BKV illetékese ugyanakkor szombaton elmondta az Indexnek: nem igaz, hogy rosszul lettek volna az ellenőreik a buszokon, és a cég szerint az alvállalkozó általános szerződése lehetővé tette a pluszteljesítést közbeszerzés nélkül is. A szerződés ugyanis megengedi a plusz-mínusz tízszázalékos eltérést a megállapodásban megszabott teljesítményhez képest. a buszjáratok beállítása pedig belefért ebbe a tízszázalékos sávba.