További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem kerül bele a 2-es és a 4-es metró járműveinek beszerzéséről szóló tender kiírásába az a - Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) által javasolt - kitétel, amely lehetővé tenné, hogy a főváros fejlesztési tervei szerint összekössék a gödöllői HÉV-et a 2-es metróval.
A javaslat lényege: a VEKE szerint könnyedén meg lehet szüntetni az Örs vezér téri kényszerátszállásokat, ha a két vonalat összekötik és a metró egészen Gödöllőig járna. Ehhez a következő dolgok kellenek: az új metrókocsikon legyen felső áramszedő (illetve még egyéb módosítások), valamint jelentős átalakítás szükséges a HÉV-vonalon (peronok, átkelők), ami azonban évek óta felújításra szorul. Bővebben >>
Az agglomerációban és a külvárosban közlekedő felszíni vasút és a belvárosi metró vonalainak összekötése évtizedek óta bevált gyakorlat külföldön, de még Budapesten sem újdonság: az 5-ös metró (Ráckeve-Budapest, Belváros-Szentendre) terve erről szól.
Konszenzus volt, döntés nem
A döntést hétfőn hozta meg a járműtender ellenőrzését végző bizottság, aminek az volt a feladata, hogy a múlt héten a második fordulóba továbbjutó 5 cég számára összeállítsa a BKV által megvásárolandó metrókocsik részletes technikai követelményrendszerét tartalmazó pályázati anyagot.
Az elutasítás indoka, mint arról Aba Botond, a BKV Közlekedési Rt. vezérigazgatója az Indexnek beszámolt, jogi természetű volt: menet közben a közbeszerzési törvény szerint nem lehet egy tenderen lényeges módosításokat végezni, ugyanis így a pályázó 5 cég (az első forduló után kizárt három céget is beleértve) megtámadhatja az eljárást. A bizottság döntésére egyébként még a BKV igazgatóságának is rá kell mondania az igent, de rá is fogja.
Pedig a javaslatról egyetértés született a bizottságban, sőt a tenderben érintett másik, szakértői bizottság is elfogadta a VEKE tanulmánya alapján megfogalmazott módosítást. Egyetértettek a javaslattal a BKV, illetve a városháza bizottsági tagjai, Aba Botondtól kezdve a fővárosi képviselőkig.
Későn szóltak?
Az Index erről a bizottság MDF-es tagjától, az Orbán-kormány közlekedési miniszterétől, Katona Kálmántól értesült. Katona a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottságának delegáltjaként vett részt az ülésen. Ez a bizottság karolta egyébként föl a VEKE ötletét, és Katona fogalmazta meg azokat a módosításokat, amiket a bizottság végeredményben elfogadott, és amik a tenderbe is bekerültek volna.
"Jó lett volna, ha ezt a VEKE fél évvel ezelőtt mondja" - fogalmazott Katona, aki szerint a bizottság tagjai attól is tartottak, hogy az esetleges tendermódosítás lassítja a közbeszerzést. (A tender menetrendjéről nincs olyan információnk, hogy nagyon feszes lenne. Azt sem lehet tudni, mikor zárul le: a 4-es metró projektjét menedzselő fővárosi cég, a DBR szerint ez áprilisra, májusra tehető.)
Fejlesztési tervek fejlesztési tervek hátán
A BKV-vezér szerint viszont teljesen mindegy, hogy a VEKE mikor áll elő javaslatával: amíg ugyanis a tenderkiíró BKV tulajdonosa, a főváros fejlesztési tervei között nem szerepel a 2-es metró és a HÉV - egyébként már 30 éve tervezett - összekötése, és nem ad a BKV-nak felhatalmazást, addig a közlekedési cég, nem is tud a kérdéssel foglalkozni.
Aba Botond válaszát hallva az Index újságírója kénytelen volt összevonni a szemöldökét, és megkérdezni, mégis melyik fejlesztési tervről van szó? "Jó kérdés - felelte Aba Botond - én a 2-es és a 4-es metróra vonatkozó beruházási célokmányról, illetve alapítási okiratról beszélek." Halandó számára is érthetően: a BKV-t ilyen dokumentumokban utasítja a főváros, a terveket a Fővárosi Közgyűlés fogadja el.
Ezek után viszont kérdéses, hogy komolyan vehető-e egyáltalán a főváros (Demszky Gábor főpolgármester, Molnár Gyula, XI. kerületi MSZP-s polgármester) és a kormány (Gyurcsány Ferenc miniszterelnök) által idén februárban meghirdetett Podmaniczky-program, ami valójában az első Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) budapesti része.
A program idevágó passzusa így szól: "A kettes metró átépítése középtávon befejeződik, megtörténik a járműcsere. Az átépítés és a járműbeszerzés során szem előtt kell tartani a Gödöllői HÉV-vel való átjárhatóság biztosítását, ezzel is csökkentve az Örs vezér téri kényszerátszállások egy részét." (A program 2013-ig ígér még Aquincumi hidat (az M0-ás híd után), a csepeli HÉV-et, a Szentendreivel összekötő 5-ös metrót (!) és ferihegyi gyorsvasutat.)
Vagyis a program konkrétan megfogalmazza, hogy a 2007-re tervezett átépítés és a már futó tenderen biztosítani kell a HÉV és a 2-es metró összekötésének feltételeit is. A programot nem csak a kormány, de a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta. (A Podmaniczky-programba a VEKE javaslatára került be ez a kitétel, vagyis a civil szervezet "mondta már előbb is.")
Oldják meg!
"Furcsa, hogy a jogértelmezési kérdés fontosabb, mint a fővárosi közlekedés fejlesztése" - reagált a döntésről egyébként csak a sajtóból értesülő VEKE alelnöke, Dorner Lajos. A civil szervezet azt is furcsának találta, hogy bár szakmai és politikai konszenzus is született a kérdésről, mégis elvetették.
"Oldják meg a helyzetet!" - fogalmazott az Indexnek Dorner, aki szerint, ha a főváros ennyire ragaszkodik a törvényekhez, akkor miért nem tudja összhangba hozni a Fővárosi Közgyűlésnek az összekötésről szóló döntését a közbeszerzési törvénnyel.
Metrót Nyíregyházára!
Szerencsére, Demszky Gábor át is adott, meg nem is egy budapesti útszakaszt kedden Budapesten, ezért személyesen érdeklődtünk nála, mit gondol a kérdésről.
"Ezt a projektet [a járműtendert] hosszú ideje készítik elő. [A 2-es metró és a HÉV összekötésének] Nincs pénzügyi realitása, sokkal többe kerül, mint amiről beszélnek, ráadásul technikailag is egy nagyon bonyolult kérdésről van szó" - válaszolta kérdésünkre a főpolgármester.
Demszky szerint inkább a 4-es metrónak, a budaörsi Virágpiacig történő meghosszabbítását vagy a 3-as metrónak Káposztásmegyerig történő meghosszabbítását kéne megvizsgálni. Arra a kérdésünkre, hogy akkor miért akarnak egyáltalán észak-déli irányban egy teljesen új metróval, az 5-össel összekötni HÉV-vonalakat azt válaszolta, "annak sincs realitása 2015-ig."
"Olyan ez az elképzelés, mintha Nyíregyházáig akarnánk metrót építeni" - fitymálta le az egyébként "egykori önmagáról" elnevezett Podmaniczky-programban is szereplő tervet a főpolgármester.
5 vagy 20 vagy 30 vagy 40 év múlva
Mások szerint viszont nemcsak Nyíregyházáig nem kéne metrót építeni, de a 4-es metrót sem a 37 évvel ezelőtt kitalált koncepció szerint kellene megépíteni, a nehézmetró terve ugyanis elavult, ráadásul - a VEKE számításai szerint - 4-es metró (300 milliárd forint) sosem fog megtérülni, ellenben a "gödöllői metróval", ami jóval hamarabb behozza az árát (becslés: néhány tíz milliárd forint).
Ebben az esetben a "pénzügyi realitás" kifejezésnek sincs sok értelme: sem a 4-es, sem az 5-ös metró (590 milliárd forint!) nem saját, azaz fővárosi, vagy állami pénzből készül el. Míg az előbbire hitelt vett fel a főváros, az utóbbi éppen az uniós pályázatok között szerepel. Olyannyira, hogy idén márciusban Lakos Imre alpolgármester már 2009-re (!) vizionálta a hivatalos nevén Észak-Déli Regionális Gyorsvasút első szakaszának (Astoria-Csepel) üzembe helyezését. Bővebben >>
Pesszimisták legyünk vagy optimisták?
Visszakanyarodva a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének tervéhez Aba Botond szerint akkor sem úszott még el a projekt, ha a mostani tenderből kimaradnak a módosítások. "Ha döntés születik, akkor mindent meg lehet csinálni, meg annak az ellenkezőjét is" - fogalmazott. Fel lehet szerelni felső áramszedőket később is a metrókra, igaz, jelentős átalakításokkal és összeségében jóval drágábban (ilyen átalakítás például az áramszedős kocsi kasztnijának megerősítése szerelvényenként 2 kocsinál).
Persze a VEKE borúlátása is indokolt: a 4-es metróról 37 éve álmodozik a főváros, de a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése is már egy 30 éves vita, hogy a 3-as metró meghosszabbításának tervéről ne is beszéljünk: 20 éve tervezik, és nagyon úgy tűnik, hogy már csak Demszky Gábor gondolja úgy, hogy megépül valaha.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Déri Tibor szerint a Pride mintájára a busójárást is be kellene tiltani
A DK fővárosi frakcióvezetője a gyermekek védelmére hivatkozik.
tegnap, 21:30
- Belföld
Noha Mikszáth is óvta tőle, mégis elvállalta a tiszaeszlári perben a vádlottak védelmét
183 éve született Eötvös Károly, korának kimagasló írója, politikusa, jogásza.
március 11., 15:27
- Belföld
Bábolnán ássák el a Kisbajcson leölt szarvasmarhákat, az önkormányzat nem tudott róla
Egy autóutat is lezártak az állattetemek megsemmisítése miatt.
március 11., 15:48
- Mindeközben
Balogh Levente álmaiban már látta azt a személyt, aki megoldást jelenthetne a problémájára
tegnap, 22:06
- Belföld
Elutasította az osztrák keresetet a bíróság, hivatalosan is a magyar államé a GYSEV
„Labancok leverve” − fogalmazott Lázár János a döntés után.
március 11., 17:15
- Belföld
Szijjártó Péter: A Mercedes kecskeméti gyára is elkezdi a sorozatgyártást
A gyártás 2026 elején kezdődhet meg.
március 11., 17:59
- Belföld
Újabb pályázatot írt ki a MÁV az állomásfelújítási programra
Vitézy Dávid szerint „logikátlan magyarázkodás” zajlik az ügyben.
március 11., 16:07
- Belföld
Vitézy Dávid: Már a padokat sem képes karbantartani a főváros, miközben százmilliókat költenek a Városházán
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője bukott elvtársakat lát Karácsony Gergely kifizetési listáján.
március 11., 14:58
- Belföld
Kézigránátok kerültek elő egy gimnázium udvarán Gödöllőn
A talált robbanóeszközöket elszállították megsemmisítésre.
március 11., 16:34
- Címlapon
Új korszak az egészségügyben: nem kell heteket várni orvosra, más szakrendelőkbe is tudunk időpontot foglalni
Molnár Karolina helyettes államtitkár: Az EgészségAblakban már az eBeutalóval is bárhova be lehet jelentkezni vizsgálatra.
tegnap, 19:51
- Címlapon
Magyar Péter az ATV-ben ígérgetett, „goebbelsezett”
A Tisza Párt elnöke Ukrajna EU-csatlakozásáról is elmondta véleményét.
tegnap, 20:53
- Belföld
Orbán Viktor Chuck Norris négyharmados többségével menne neki Brüsszelnek
Különleges videót tett közzé a Facebookon a miniszterelnök.
március 11., 19:02
- Belföld
A Belügyminisztérium szerint már nem csak a lakóhely szerinti rendelőkbe lehet időpontot foglalni
A tárca szerint már 3,8 millión töltötték le az ehhez szükséges applikációt.
március 11., 07:06
- Mindeközben
Megszületett Brasch Bence kisfia, a színész A Nagy Duettből sietett a kórházba
tegnap, 19:58
- Címlapon
A Tesco és a Lidl is lépett az árrésstop miatt, korlátozást vezettek be
Megérkeztek az első gyakorlati reakciók a kormány intézkedésére.
tegnap, 18:15
- Belföld
Lövöldözés volt a Keletinél, egy nő késsel fenyegette a rendőröket
Emberölés előkészítésének vádjával indítottak nyomozást.
március 11., 14:45
- Belföld
Soha nem látott rekord a palackvisszaváltásnál, milliókról van szó
Volt olyan nap, amikor több dobozt és palackot váltottak vissza, mint Magyarország lakossága.
március 11., 21:07
- Belföld
Nem jelent meg a Volvo-per tárgyalásán a fideszes országgyűlési képviselő volt üzlettársa, körözést adtak ki ellene
P. Endre mint a buszügy jogerősen elítélt vádlottját hétfőre idézte be tanúként a törvényszék.
március 11., 09:58
- Belföld
Kis-Benedek József: Ha létrejön az európai haderő, az nem az Európai Unió hadserege lesz
Utánajártunk, hogy miért jön Magyarországra több ezer amerikai katona, és tényleg üresek-e az európai fegyverraktárak.
március 11., 19:00
- Címlapon
Történelmi fordulópont: Európa bejelentette, hogy harcra készül Amerikával
A tét a kontinens versenyképessége.
tegnap, 16:44
- Mindeközben
Bekapcsolva maradt A Nagy Duettben Szabó Zsófi mikrofonja, kiderült, mit gondol valójában Mihályfi Lucáékról
tegnap, 17:05
- Belföld
Gulyás Gergely állami kitüntetéseket adott át a Várkert Bazárban
A nemzeti ünnep alkalmából.
március 11., 21:40
- Belföld
Reagált a Tisza Párt Orbán Viktor bejelentésére
Magyar Péter azonnali radikális áfacsökkentést követel az egészséges élelmiszereknél.
március 11., 10:41
- Mindeközben
Dér Heni az anyaságról: Szerintem nekem ez a karmám, ezt kaptam feladatként, hogy megtanuljak türelmesnek lenni
tegnap, 16:22
- Belföld
Megszólalt a fideszes képviselő, jogosan vitte el a konyhabútort az önkormányzati lakásból
Kecskeméti László a leszerelt konnektorokról és a lámpakapcsolókról nem ejtett szót.
március 11., 11:37
- Belföld
Fegyházbüntetést kapott a férfi, aki sütőolajgyűjtő automaták akkumulátorait használta lakása áramellátásához
Elektromos eszközeit, köztük nagy értékű mobiltelefonját töltötte fel.
március 11., 12:34
- Címlapon
„Nem vagyunk eltakarítandó poloskák, miniszterelnök úr” – nem csillapodnak a kedélyek, a parlamentben is kitört a vita
Folytatódik a poloskaügy.
tegnap, 15:54
- Belföld
Mi Hazánk: Az önkormányzatok „védelmi pénzt” kénytelenek fizetni a rendőrségnek
Pakusza Zoltán szerint erre a rendőrség alulfinanszírozottsága miatt van szükség.
március 11., 13:53
- Belföld
Megdőlt az országos hajnali melegrekord hétfőn
12,6 Celsius-fokot mértek Győr-Moson-Sopron vármegye egyik településén.
március 11., 11:00
- Mindeközben
Trokán Nóra sorra kapta a beírásokat gyerekként: „Ezúton is elnézést kérek azoktól, akiknek pokollá tettem az életét”
tegnap, 12:12
- Belföld
Tettlegességig fajult egy autós és egy motoros harca Újpalotán
A rendszám nélküli motoros irányjelzés nélkül húzódott be, majd elkezdte rugdosni az autót.
március 11., 13:12
- Belföld
Itt a belügy válasza: Egyelőre nem osztályozzák a kompetenciamérést
Az óvodák iskolásítása is tolódik.
március 11., 13:57
- Belföld
Neonáci eszmék terjesztése miatt kérte a rendőrség segítségét a VII. kerület polgármestere
Niedermüller Péter szigorú fellépést vár a hatóságóktól.
március 11., 18:31