További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Kedd hajnalban megcsúszott a föld az épülő 4-es metró XI. kerületi Tétényi úti állomásának közvetlen közelében. Az alagútépítés közben egy gáz- és egy vízvezeték sérült meg. A gázszivárgás miatt a környéket lezárták a reggeli órákban, személyi sérülés nem történt.
A Tétényi úti állomás mellett egy szellőzőalagutat építettek, amikor a föld megrogyott, és eltört egy vízvezetéket. A kiömlő víz kimosta az egész munkaterületet. Ezért törött el a feljebb lévő gázvezeték, és omlott be a föld, tájékoztatott a BKV kora délután. A 4-es metró építtető BKV szerint az eső okozhatta az omlást.
A 4-es metró alagútját építő két fúrópajzs 15, illetve 200 méterre volt a Tétényi úti állomás gödrétől. A később indult, de előrébb tartó déli pajzs szerdán törte volna át az állomás falát, ám így a szerdai sajtótájékoztató elmarad. A pajzs a DBR tájékoztatása szerint biztonságos távolságban volt az elázott aknától, a víz sem érte el a berendezést.
A tűzoltókat reggel hatkor riasztották a helyszínre, és kiérkeztek a mérnöki ügyelet munkatársai is. A tűzoltók vegyi felderítő csoportja folyamatosan mérte a gázkoncentrációt.
Omladék az alagútban
A tűzoltóság részletes tájékoztatása szerint a már szerkezetkész állomásra hamarosan megérkező fúrópajzs fogadására építettek egy szellőzőaknát, ami elvezette volna a pajzs torlónyomását. A hagyományos bányászati módszerekkel történő aknaásás közben csúszott meg a föld, a munkások hiába lőttek betont a falra. A csúszás egy 150 és egy 300 mm-es víz-, illetve egy 60 mm-es gáz és egy 150 mm-es csatornát érintett, de csak kettő, a szűkebb vízvezeték és a gázcső tört el.
Az eltört vezetékből a víz több órán át folyamatosan ömlött az aknába. Reggel fél kilenc körülre sikerült elzárni a vezetéket, kb. 500 köbméternyi víz folyt el. Műszaki szempontból jelentős a kár, a víz az omladékot az épülő alagútba mosta, az egyik oldalon a betonperem is leomlott.
A víz egy 15 méter átmérőjű, 20 méter mély gödröt mosott ki. A gödör mellett álló két, építési anyagot tároló fémsiló közül az egyik bedőlt a hatalmas lyukba.
A gázömlés miatt tűz- és robbanásveszélyes helyzet alakult ki, de mivel a közelben nincsenek lakóházak, a lakosságot nem fenyegette közvetlen veszély. A piacot kiürítették. Az omlás idején, a hajnali órákban még senki sem tartózkodott a munkagödörben, ennek köszönhetően senki sem sérült meg.
Ki mit tudott?
A BKV tájékoztatása szerint a gázvezeték a legutóbbi közműkiváltás után nem került rá a közműtérképre, ezért az alagútépítő konzorcium, a Bamco a Fővárosi Gázműveken hajthatja be kártérítési igényét. A Bamconak kell az okozott kárt megtéríteni, a BKV-t anyagilag nem érinti a baleset.
Molnár Gyula szerint nem törvényszerű, ami történt
Nem törvényszerű az előfordult földomlás, írta közleményében Molnár Gyula, Újbuda MSZP-s polgármestere, aki szerint "figyelmesebb, szakszerűbb előkészítéssel meg lehetett volna előzni a bajt." Molnár a gázművek váratlanul előkerült vezetékével kapcsolatban felvetette, hogy készüljön Budapest közműveiről, földalatti járatairól egy egységes adatbázis.
"Kis bonyodalmat okozott, hogy a helyszínre érkező Gázművek nyilvántartásában még nem a friss adatok szerepeltek, így a helyszínre érkező szakemberek órákon keresztül nem tudták elzárni a gázömlést, okozó vezetéket. Amennyiben ez gyorsabban történt volna, akkor nem kellett volna 4 órán keresztül várakozni a további munkafázisok megkezdésével" - írja a DBR délután kiadott "Tények a mai balesetről" c. közleménye.
A BKV nyilatkozatának azonban ellentmond, hogy a gázművek azt állítja, teljeskörű közműegyeztetés történt, amikor a terveket is átadták a földben futó gázvezetékhálózatról. A Fővárosi Gázművek igazgatója, Csallóközi Zoltán szerint egyébként olyan, hogy "közműtérkép" nincs is, kommunális térkép van, de az meg nem erről szól.
A Fővárosi Vízművek szóvivője az Indexnek azt állította, a területen átmenő két vízvezeték szerepel a közműtérképen, a 150 mm-es cső a piacot és épületeit látta el vízzel. A gázműveket egyelőre nem értük el.
A fúrópajzs ezen a szakaszon 6-10 méteres mélységben halad, a közművezetékek ennél magasabban fekszenek. Úgy tudjuk, a kivitelezőnek tisztában kellett volna lennie a csövek helyzetével: ilyen volumenű építkezéseknél előzőleg felméréseket végeznek a hasonló balesetek elkerülése végett.
Csak a föld csúszott
A víz- és a gázszolgáltatást délelőttre visszaállították, a piac újra működik. A DBR becslése szerint 1-2 nap alatt helyreállítják a metró építkezésén történt kárt. Demszky Gábor főpolgármester a helyszínen azt állította, 12-15 napos előnyben vannak, a baleset miatt ez azonban 6-9 napra csökkent.
Az építkezés a baleset miatt várhatóan nem csúszik, az ütemterv szerint ugyanis csak szeptember 20-ára érte volna el a két pajzs az állomást, ám annyira előrébb tartanak, hogy az egyik pajzs már holnap megérkezett volna a 4-es metró állomására.