További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem valószínű, hogy ingyenes tömegközlekedés segíti majd az autómentes közlekedést, mivel annak bevezetéséről a BKV saját hatáskörében nem dönthet. A fővárosi közgyűlésnek kellene egy ilyen döntést meghoznia, de mint a városháza sajtófőnökétől, Czuk Dórától megtudtuk, ez a kérdés nem került eddig napirendre.
A BKV ugyanakkor fontolgatja, hosszabb csúcsidejű menetrenddel készül fel a megnövekedett forgalomra, tájékoztatta az indexet a közlekedési vállalat szóvivője, Szilágyi Károly.
A BKV és a főváros reggel ült tárgyalóasztalhoz, hogy kidolgozzák a közlekedési vállalat szmogriadós lépéseit. A közlekedési vállalat terveiben a reggel hét órától este hét-nyolc óráig tartó csúcsidejű menetrend szerepel. Azaz a járműveik nem csak a reggeli és délutáni csúcsidőszakban járnának sűrűn, hanem egész nap.
A BKV környezetvédelmi okokból, részben pedig a dugók miatt elsősorban a villamosok, metrók és trolik járatsűrűségét fokozná.
Kérdésünkre, hogy mennyi ideig volnának képesek egy ilyen csúcsmenetrend biztosítására, a szóvivő elmondta: legfeljebb egyhetes szmogriadót tudnának így kihúzni, mivel a járművezetők kötelező pihenőideje egy idő után lehetetlenné teszi az állandó csúcsra járatást.
Emellett a járműhibák, illetve a szmogos környezet miatt a vezetőknél jelentkező egészségügyi problémák miatt is nehézségek lépnének fel. Vasárnap koradélutáni információk szerint a BKV a fenti problémák kiküszöbölése végett nem folyamatos csúcsüzemet, hanem napközbeni járatsűrítést tervez.
A VEKE szerint elkéstek
Jónak tartja a hosszított csúcsüzem gondolatát a VEKE, mivel így a tömegközlekedést választók nem csak a reggel 6 és 8 közti csúcsidőben, hanem később is kényelmesen érhetnek be munkahelyükre, vagy az iskolába
Nem tartják ugyanakkor célszerűnek az ingyenes tömegközlekedés bevezetését. A szervezet szakértője, Vitézy Dávid szerint az ingyenesség jelentős bevételkiesést okozna, miközben pedagógiai haszna csekély lenne. A zsúfolt járatokon utazás ugyanis senkit nem tenne a tömegközlekedés rajongójává. A szmogriadó alatti közlekedés pedig nem kerülne többe, mert akik eddig BKV-ztak, amúgy is fizetnek, az autósok pedig a benzinre költött pénzt fordítják jegyre. A VEKE szerint az 1500 forintos napijegy éppen megfelelő az ilyen esetekre.
Megjegyezte ugyanakkor, hogy a szükségmenetrend kidolgozását nem most kellene elkezdeni, hanem akkor kellett volna rá gondolni, amikor a szmogriadóval kapcsolatos rendeleteket megfogalmazták és elfogadták.
Európa egyes városaiban egyébként, ha nem is szmogriadó, de a levegőszennyezettség csökkentése miatt már alkalmazták az ingyenes tömegközlekedés módszerét. Olaszország 150 városában 2000-ben vezették be az autómentes vasárnapokat, amikor nem közlekedhettek magánautók, a tömegközlekedés azonban ingyenes volt.
A főváros és a BKV délután négy után jelenti be, milyen intézkedésekkel készülnek a rendkívüli időszakra.