További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A buszsávok létesítését és egy egyéb forgalmi intézkedéseket tartalmazó fejlesztések hatására Rákoskeresztúr városközpont és az Örs vezér tere (illetve átszállással belváros) között jelentősen csökken a menetidő és megszűnnek a rendszeres késések. A folyosó 10 kilométer hosszú lesz, és építése 2010-re fejeződik be.
Az érintett útvonalon a BKV buszokra több mint 67 ezer utas száll fel naponta, így a forgalmi modellből az összes utasra számított utazási időmegtakarítás 1191 óra/nap. A projekt az agglomerációban is érzékelhető hatással bír, hiszen az elővárosi autóbuszvonalak egy része is az autóbusz folyosót használhatja.
Egy perc megtakarítás 1,2 milliárdért?
Ha az előterjesztésben megadott adatokkal számolunk, és lebontjuk az időmegtakarítást egy utasra, akkor meglepetésre az jön ki, hogy az 1,2 milliárd forintba kerülő beruházás utasonként 1,06 perc utazásiidő-megtakarítást eredményez (1191 óra/nap=71460 perc/nap, ami 67000 utasra leosztva 1,06 perc/napra jön ki). Ugyanakkor a közgyűlési előterjesztés szakmai indoklásában az áll, hogy a vonalon a dugók miatt rendszeresek az 5-20 perces késések, amelyek az új buszfolyosó átadásával megszűnnének, azaz az 1,06 perc megtakarítás eszerint 6,02-21,02 perc megtakarítást jelent utasonként.
Az érintett útvonal teljes hosszában szegélysüllyesztésekkel, illetve vakvezető burkolati jelekkel biztosítják a megállók akadálymentesítését. Az utasvárók kiépítését, a menetrendi utastájékoztató oszlopok cseréjét, és az autóbuszsávok indokolatlan használatának megelőzésére korszerű, vezeték nélküli kamerás védelmi rendszer kiépítését is tartalmazó fejlesztés uniós pályázati forrás segítségével valósul meg. A beruházás becsült összköltsége 1,22 milliárd forint.
A Rákoskeresztúri autóbusz-folyosó kialakítása öt szakaszból épül fel. Az első szakaszban a Fehér úton az Örs vezér tere felé a meglévő útpálya szélesítésével mindkét irányban középen vezetett autóbuszsáv létesül.
A másodikban a Jászberényi úton, a Maglódi út és az Éles sarok között független, új autóbuszpálya épül. Ez a kialakítás a meglevő iparvágányok megszüntetését és egy iparvágány átépítését is jelenti. A harmadikban a Jászberényi úton a Maglódi út felé főként a meglévő útpálya alakul át, illetve három csomópontnál helyi útszélesítésekkel autóbuszsáv létesül.
A negyedikben a Jászberényi úton a Maglódi út felé a felüljárótól egy új forgalmi sáv épül, valamint a Kozma utcai jelzőlámpás csomópont átépítése után kerül önálló buszsáv jön létre. Az ötödikben pedig a Pesti úton - kisebb útpálya-szélesítésekkel és forgalomtechnikai változtatásokkal - autóbuszsávot jelölnek ki három szakaszon.