Mennyit fogyaszt az FKF terepjárója?

2006.05.22. 15:42
A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt.-nél elkövetett állítólagos gazdasági visszaélésekről tartott sajtótájékoztatót a Fővárosi Önkormányzat főbejárata előtt a cég 2004-ben elbocsátott energetikusa. Az FKF azt hangsúlyozza: lezáratlan ügyekről van szó, miután munkaügyi per és ügyészségi vizsgálat is zajlik. Más forrásaink pedig azt emelik ki: érdemi bizonyítékokat a feljelentő nem mutatott be, a belső vizsgálatok pedig nem derítettek ki semmiféle szabálytalanságot.

Az FKF-től elbocsátott energetikus, Fejes Henrik hétfőn kijelentette, azért tart sajtótájékoztatót, mert úgy látta, a hivatali út már nem járható. Mint kiderült, az FKF egykori energiagazdálkodási osztályának munkatársa most a fővárosi Fidesz segítségét kérte, s ott javasolták neki, hogy forduljon a nyilvánossághoz.

Súlyos károk?

Az energetikus állítása szerint már korábban több olyan hiányosságra hívta fel felettesei figyelmét, amelyek "Budapest lakosságának súlyos károkat okoztak". Fejes Henrik ezekről írásban is beszámolt osztályvezetőjének, a műszaki vezérigazgató-helyettesnek, az igazgató tanácsnak, a felügyelő bizottságnak, választ azonban nem kapott. Az energetikust 2004. november 11-én rendes felmondással elbocsátották.

Ugyanakkor az Index információi szerint - amelyek nem a közterület-fenntartóktól származnak - az FKF Felügyelő Bizottsága korábban vizsgálatot folytatott a gépkocsi-használattal kapcsolatban, és nem talált semmifajta szabálytalanságot.

Egy példa

Az egykori tisztviselő a szolgálati autókkal kapcsolatban egy példát is említett, amely szerinte visszaélés gyanúját veti fel. A cégnél ugyanis 2000 elején megszüntették a készpénzért tankolást, a 10-15 autó üzemanyagkártyát kapott.

Fejes Henriknek felettesei utasítására egy Opel Fronteránál olyan megoldást kellett kitalálnia, hogy a terepjáró kártyájával más autókat is meg lehessen tankolni. Az autó úgynevezett nyílt kártyát kapott, amelyen a rendszám helyett az OPEN 1 felirat szerepelt.

Mennyit fogyaszt egy Frontera?

A Fejes Henrik által idézett éves benzinelszámolások érdekes adatokat mutattak. Az autó kártyájával 2000-ben 300 kilométer megtett útra 4339 liter benzint (gázolajat, ha diesel) számoltak el, 2001-ben 206 kilométerre 2111 litert. A terepjárót 2002-2003-ban törölték a nyilvántartásból, de Fejes szerint használták. 2004 végén ismét megjelent az autó a hivatalos papírokon, ekkor 702 kilométerre 166 liter benzint számoltak el.

Az Opel Frontera hivatalosan 100 kilométeren városban 10-12 litert, lakott területen kívül 7-8 liter gázolajat fogyaszt.

Fejes Henrik az elbocsátása miatt indított munkaügyi pert első fokon elvesztette, a bíróság jogszerűnek találta a rendes felmondást. Az egykori FKF alkalmazott a visszaélések miatt az ügyészséghez is fordult.

Az FKF elsietettnek tartja a sajtótájékoztatót

Az Indexnek nyilatkozott az ügyben Szegedi Péter, az FKF szóvivője is. Szegedi elmondta, hogy elhamarkodottnak tartja a sajtótájékoztatót, mert két vizsgálat nem zárult le. Az egyik az a munkaügyi per, amelyet Fejes indított, a másik pedig az ügyészségi vizsgálat.

Szegedi szerint tehát türelemmel ki kellett volna várni a vizsgálatok, perek lezárulását, és aztán a döntések birtokában nyilatkozni. Szegedi emlékeztetett arra, hogy Fejes első fokon vesztett a munkaügyi perben, ám az elbocsátott energetikus ezután a másodfokra fellebbezett.

Demszky már eljárást indított a Magyar Nemzet ellen

A szóvivő hangsúlyozta: amennyiben mindkét eljárás, vagyis a per és az ügyészségi nyomozás is lezárul, hitelesen fogja tájékoztatni a közvéleményt.

Az ügy kapcsán, pontosabban egy korábbi cikk nyomán, a Magyar Nemzet ellen valótlan hír terjesztése miatt jogi eljárást indított Demszky Gábor. A választás első fordulója előtt pedig az OVB mondta ki, hogy a Fidesz hasonló tartalmú fizetett hirdetése jogsértő és alkalmas a választók megtévesztésére.