További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Majd valamikor készül egy Budapest törvény, hogy pontosan szabályozza, ki mennyit fizet, és miért felel, ha csúsznak a főváros szabályozási, fejlesztési projektjei, addig azonban szabadon módosíthatok a Budapest szerződésben foglalt határidők és finanszírozási kondíciók. Nagyjából így summázható Gyurcsány Ferenc és Demszky Gábor közös kommunikációs negyedórája Budapest ügyeiről.
Annyi azért kiderült, hogy a miniszterelnök és a főpolgármester egybecseng, legyen szó a Margit-híd felújításáról (igényelt kormányzati támogatás 5 milliárd forint) vagy épp rákoskeresztúri buszfolyosó kialakításáról (elvárt költségvetési segítség 900 millió forint). Mert a kormányfő szerint Budapest fejlesztése közös nemzeti érdek, és mélyen nem szabad egyetérteni a főváros és a vidék szembenállását kiélező eszmékkel.
Demszky azonnal kontrázott, és elmondta, hogy Budapest semmilyen előjogokat nem akar magának, sőt a főváros erején felül hoz áldozatokat az országért. Hisz itt keletkezik a nemzeti össztermék mintegy 35 százaléka, ám a kormányzat a főváros befizetésinek csupán tizedét folyatja vissza, így a budapestiek joggal várják el, hogy a központi költségvetés állja a híd-, a metró- és egyéb projektek cehjét.
A főpolgármester azonnal jelezte is, mire van tömegigény. A Budapest programra 11,3 milliárd dotáció kell, az Uzsoki és a Szent Imre kórház fejlesztéséhez 7,5 milliárdnyi támogatást szeretne, a Szabadság-híd felújításához 2,2 milliárd forintnyi segítség kelne el, a Budai vár rendbetételéhez 10 milliárdot vár a kormányzattól, a Szépművészeti Múzeum feltuningolása 3,5 milliárd plusz adóforintot emészt fel, a Zeneakadémia formába hozása pedig 9,8 milliárdnyi támogatással valósítható meg.
No és persze ott van a híres-hírhedt 4-es metró, aminek kapcsán az ellenzék és sajtó alap nélkül (legalábbis Demszky interpretációjában) rémisztget finanszírozási hiánnyal. Márpedig az köztudott, hogy az uniós pénzekből megvalósítandó 400 milliós közútprogram 60 százalékát a kormány metróra szánja, úgyhogy futja majd a kiadásokra. (Állítólag még 300 kilométernyi fővárosi út felújítására is telik.)
A metró kapcsán a késedelmes átadási határidőről nem esett szó, sőt, az is kiderült, hogy miniszterelnök szerint a korábbi programban meghatározott határidőket nagyjából tartani tudják. Demszky csupán egyetlen elhanyagolt projekt miatt mea culpázik, mégpedig azért, hogy ebben a ciklusban nemhogy kész nem lesz, de hozzá sem tudnak kezdeni az aquincumi Duna-hídhoz.