További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Megvizsgáltuk pártpolitikai szempontból azt a 16 települést, amelyet súlyosan érint a HÉV-tarifák drasztikus emelése, illetve bizonyos HÉV-bérletek megszüntetése. Felmérésünk szerint az érintett 16 település közül hétben jobboldali a polgármester (Ráckeve, Gödöllő, Szigetszentmiklós, Pomáz, Szentendre, Budakalász, Tököl), négyben jobboldali támogatású vagy jobboldali beállítottságú független politikus (Kerepes, Csömör, Szigetújfalu, Mogyoród) az első ember. Két településen nem sikerült pártkötődést találnunk a független polgármesternél (Szigetszentmárton, Kistarcsa), egynél szocialista megyei listán indult 2002-ben a jelenlegi polgármester (Szigetcsép) és mindössze csak kettőben (Szigethalmon és Dunaharasztiban) van balliberális első ember.
Az átlagosnál is sokkal inkább fideszes települések
Ha a testületek összetételét nézzük, akkor nyolc helyen jobboldali többség van, egy helyen a túlnyomórészt függetlenekkel feltöltött testületben csak fideszes pártjelöltek vannak (Mogyoród), egy helyen a függetlenek mellett a Fidesz a legnagyobb pártfrakció (Kistarcsa), három helyen csak függetlenek vannak (Szigetcsép, Szigetszentmárton, Szigetújfalu), egy helyen, Szigethalmon balliberális a többség, két helyen döntetlen körüli az állás (Dunaharaszti és Szigetszentmiklós).
Vagyis a testületeket is a Fidesz vagy a jobboldal valamilyen formációja uralja, amit az is bizonyít, ha a 16 településen pártszínekben megválasztott képviselők számát vetjük össze. Ezek szerint a jobboldal 107 pártjelöltet jutatott be a HÉV által érintett települések képviselőtestületeibe, a baloldal sikeres jelöltjeinek száma ennek felét sem éri el, 49-et tesz ki. Vagyis ezeken a településeken 2,2-szer több fideszes választott politikus van, mint balliberális. (Az egyébként fideszes irányítású Pest megyében, pontosabban az átlagot reprezentáló megyei közgyűlésben viszont csak 1,4-1,5-szörös a jobboldali mandátumtöbbség.)
Nem sietnek
Nem állítjuk, hogy politikai szempontú döntés született most a Fővárosi Közgyűlésben, de az, hogy a fővárosi és a kormányzati politikusok nem sietnek rendezni az ügyet, talán magyarázható azzal, hogy az érintett településeken a balliberális koalíció már nem veszíthet sokat. Igaz ugyanakkor, hogy Hagyó Miklós, fővárosi főpolgármester-helyettes a gazdasági miniszterrel tárgyalásokat kezdeményezett. Hagyó kedden úgy nyilatkozott, hogy a fővárosi önkormányzat kész tárgyalni az érintett agglomerációs településekkel a BKV-járatok finanszírozásához való hozzájárulásukról, és az agglomerációs közlekedés finanszírozását illetően nyitott a kormányzattal való egyeztetésre is. A szocialista politikus kifejtette, hogy azon 17 agglomerációs település közül, ahová HÉV jár, idén 16 helyen olcsóbbak, méghozzá esetenként háromezer forinttal is olcsóbbak a teljes árú bérletek.
Fővárosi illetékesek korábban hangsúlyozták, hogy a BKV fél évig lenyelte a többletköltségeket (Hagyó szerint 400 milliót vesztett emiatt tavaly a fővárosi cég), amelyeket a tavaly júniusban lecsökkentett állami támogatás jelentett. Éppen ezért érdekes, hogy az októberi önkormányzati választás után emelték drasztikusan a díjakat, és elsősorban azokon a járatokon, amelyeken az átlagosnál fideszesebb településekről érkeznek az emberek Budapestre.
A főváros cáfolja a politikai szempontokat
Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója az ügyről elmondta, a HÉV-bérletek tarifaváltoztatásakor semmilyen pártpolitikai szempont nem játszott szerepet. Az igaz, hogy a pesti városatyák elsősorban a fővárosi lakossággal foglalkoznak, de ez pártsemlegesen igaz a koalíciós és a jobboldali városatyákra. Így például Nyáry szerint a fővárosi közgyűlési vitákban a fideszesek többféle bérletfajtát is bíráltak, de a Pest megyét érintő tarifaváltozásokról nem volt szó.
Nyáry szerint tehát általános problémáról van szó: a BKV tarifáiról csak a Fővárosi Közgyűlés dönt, viszont ezek a döntések óhatatlanul érintik az agglomerációs településeket. A mostani furcsa helyzetet szerinte azonban nem ez idézte elő, hanem az, hogy az állami támogatások drasztikusan csökkentek a helyközi közlekedésben.
Nyáry emlékeztetett arra, hogy a kedvezményes BKV-bérletek tarifáit úgy képzik, hogy a teljes árból levonják az állami árkiegészítés összegét. Ezért a teljes árú HÉV- és buszbérletek ára alig növekedett, sőt esetenként csökkent is. A tanulóknál viszont az eddigi állami árkiegészítés 90 százalékról 69 százalékra mérséklődött a buszokon, a HÉV-en pedig mindössze 55-60 százalékra zuhant.
Gémesi György levelét megírta
Gémesi György levélben fordult a főpolgármesterhez, hogy függessze fel a HÉV-viteldíjak megemelt áráról szóló rendelkezését, adjon tájékoztatást a változásokról, és azok okairól, valamint azonnal kezdjen konzultációt az érintett települések vezetőivel és a kormány képviselőivel a megoldás lehetőségéről. A Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke közleményben ismertette álláspontját az MTI-vel kedden.
Gémesi György közlésében felháborítónak és elfogadhatatlannak tartja, hogy a Fővárosi Önkormányzat, illetve a BKV megszüntette a nyugdíjas-diák kedvezményeket a HÉV teljes vonalán. A gödöllői polgármester kifogásolta azt is, hogy az érintett településeket előzetesen nem tájékoztatták a változásról, és így még esélyt sem adtak a tárgyalásokra.