Metrókalandtúra a Blahától az Astoriáig

2004.06.22. 15:37
Félezer munkás dolgozik műszakonként a kettes metró felújításán. A huszonnégy órában folyó munka már most teljesen felismerhetetlenné tette a Blaha Lujza téri metróállomást. Kedden terepbejáráson vehettek részt a sajtó underground iránt érzékeny munkatársai.
Szombaton kezdődött a 2-es metró felújítása, a főváros totális lebénulásától tartó aggodalmaskodók azóta némileg megnyugodhattak, mivel úgy tűnik a felszínen egyelőre nem okoz különösebb fennakadást a naponta négyszázezer utazással terhelt metróvonal részleges leállása. Amíg azonban a pótlójáratok ingáznak a Stadionok és a Deák Ferenc tér között, a csendesnek mondható felszín alatt harminc méterrel ötszázan estek neki többek között a Blaha Lujza téri metróállomás elavult burkolatainak, lecsupaszítva a falakat. A Budapesti Közlekedési Vállalat jóvoltából a felújítás részletei iránt érdeklődő újságírók bebocsátást nyertek a földalatti munkaterületre.

Törmelékhegyek

Klikk a képre!
A zárt rácsok mögött nem sokat látni az aluljáró szintjén, egy-két fényvisszaverős mellényben üldögélő munkás és némi építési hulladék jelzi, hogy a felszín alatt munka folyik. A négy mozgólépcső közül kettő zakatol, egy visz a sötétbe, egy pedig remélhetőleg majd vissza. A boltív álmennyezetei már mindenütt lehámozva, a lámpatestek fakók a rájuk rakódott portól.

Molnár Gábor, a metrófelújítási projekt főmérnöke a kalauz, igyekszik túlkiabálni a jobb oldali peronon falborítást bontó légkalapácsos munkagépet. A padlót vastagon borítja a sitt, az állomás közepét embermagasságig tölti ki a törmelék - szemmel láthatólag nem bántak kesztyűs kézzel a szocializmus burkolati vívmányaival. A falról lehántott csempe zöld árnyalatú darabjait rugdosva nézelődünk a gyér fényben, a látási viszonyokat nagyban csökkenti a levegőt telítő por, ami hamar vályogtéglává áll össze a szájban. A sinek között munkások, egyikük egy rögzítőelemnek tűnő vasdarabot kalapál, kissé távolabb hegesztenek.

Vizitúra

Klikk a képre!
A túra csúcspontjaként egy oldallépcsőn leereszkedünk az alagútba. A sínpár között talajvíz csordogál, a levegő alig észrevehetően mozog a falak között, huzatnak tulajdonképp nyoma sincs. Ahogy közeledünk az alagút közepéhez, úgy erősödik a munka moraja, ami fülsiketítővé válik a légkalapácsot joystickkal irányító munkás, és a tőle két méterre betont fűrészelő kollégája mellett. Az iszapos talajvíz az alagút legmélyebb pontjai felé csörgedezik, a patakot nézve a laikus szemlélő is egyetérthet a szigetelési munkák szükségességével.

Az Astoria állomás neonfényeit látva fordulunk vissza. Kiérve a mélyből, a mozgólépcső tetején a főmérnöktől még megtudjuk, hogy 2007 végéig tart a projekt, az ideivel együtt négy nyáron áll le szakaszonként a kettes metró. A huszonnégy órában folyó nonstop munkák eredményeképp 2007-re a Deák tér és a Déli pályaudvar közötti résszel teljesen megújul a vonal. 2005-ben a Keleti pályaudvari, az Astoria és a Batthyány téri állomásokat veszik ostrom alá, míg 2006-ban az Őrs vezér téri, a Pillangó utcai és a Stadionok állomást hozzák rendbe.