Titkos mozi az Erzsébet híd tetején
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A legenda szerint a felső kereszttartóban egy egyszerű optikai törvénynek köszönhetően folyamatos fényjelenséget láthat az a néhány szerencsés, akinek megadatik, hogy hosszas mászás és préselődés után bejusson a belül 70 centi széles, három méter magas összekötő elembe.
A padlózatba fúrt, körülbelül három centiméter átmérőjű vízleeresztő lyukon beömlő fény érdekes mozgóképet vetít kétoldalt a vaslemez falra. A felső elemet a belső falak három kis teremre osztják, mindegyikben egy lyukkal. A jelenség csak lekapcsolt belső világításnál élvezhető, ez a magyarázata annak, hogy Bene Péter hídmester sem tudott eddig róla. A fenti videó révén most az olvasók is betekinthetnek a szűkös moziterembe és az ott 45 éve tartó vetítésbe.
Bónuszként megtekinthettük a híd budai óriási vasbetonkockába épített földalatti kábelkamráit is, ahol a híd kétszer 61 szálból álló, egyenként 6400 tonna súlyt tartó kábelkötege szétválik, hogy minden egyes szálat bilincsekkel a talapzathoz lehessen rögzíteni.
Az Erzsébet híd története
A régi Erzsébet híd építése 1898-ban kezdődött el, majd 1903. október 16-án adták át. 1945. január 18-án az Erzsébet hidat felrobbantotta a Pestet kiürítő német haderő. Helyreállítására a budapesti Duna-hidak közül utolsóként került sor. Sok vitát szült, hogy érdemes-e helyreállítani a régi hidat a régi helyen, vagy esetleg egy teljesen új hidat építsenek más vonalvezetéssel. Végül Sávoly Pál modern külsejű, de az eredeti pilléreket hasznosító terve alapján, 1961 és 1964 között történt meg az újjáépítés. A hidat másodszor 1964. november 21-én adták át a forgalomnak. (wikipedia.hu)