További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az év első felében liftezhetnek a mozgáskorlátozottak és a babakocsis szülők a Nyugati pályaudvaron a peronok és a West End aluljárója között. Ezt ígérte meg Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője januárban.
Üzembehelyezési engedélyért kell csupán folyamodni, nyilatkozta, és szavaiból úgy tűnt, mindez egy formaság, a cikk nélkül is folyamodtak volna.
A MÁV-nak adtunk még egy kis időt, hiszen már jócskán a második félévben járunk. Mielőtt elsétálnánk egy szemlére a Nyugati pályaudvarra, elevenítsük fel a kilencéves, de soha egy pillanatig nem járó lift történetét.
A West End City Center beruházói a múlt század végén nemcsak befedték a külső vágányokat (tudják, innen indulnak a vonatok a Duna-menti és Dunához közeli, Budapesttől északra, északnyugatra fekvő településekre, így Esztergomba, Vácra vagy Verőcére), hanem még egy ultramodern, hidraulikus OTIS-liftet is építettek. A mozgássérült vagy babakocsis utasok így könnyebben meg tudják közelíteni a metrólejárót, no és a West Endet.
Ki volt az Otis liftek névadója?
A világ legnagyobb liftgyártócégét az 1811 és 1861 között élt Elisha Graves Otis alapította. A liftet nem ő találta fel – Archimédesz is alkotott már ilyen szerkezetet jóval időszámításunk kezdete előtt –, viszont egy fékrendszer kidolgozásával ő tette biztonságossá az addig rendkívül veszélyes liftezést. A találmány hozzájárult a felhőkarcolók építésének fellendüléséhez.
Otis lift jár az Eiffel-toronyban, az Empire State Buildingben és 2001. szeptember 11-ig ilyennel lehetett közlekedni a World Trade Centerben.
A MÁV nem akarta utasait lifttel kényeztetni, a végén még máshol is követelni kezdik, így a több tízmilliós, az utasok életét könnyebbé tevő szerkezetre egyszerűen nem kértek üzembehelyezési engedélyt. (Hogy miért, arra Kavalecz Imre a januári beszélgetésünkön nem tudott válaszolni.)
Teltek-múltak az évek, a liftkabin a két szint között pihent. Januárban ez a látvány fogadott minket:
Joggal feltételeztük, hogy a szóvivő nem a levegőbe beszél, vagyis fél év alatt tényleg sikerül üzembe helyezni a liftet. Augusztusban bizakodással a szívünkben indultunk útnak, és – ez a látvány fogadott:
Vagyis a bejáratot elzáró rács mögül eltávolították a cumizós plakátot, maga a lift viszont továbbra sem jár.
A peronszinten ez a helyzet, jól látható a kabin teteje az üvegajtó felénél áll:
A Nyugatira tett kiruccanás után Kavalecz Imre szóvivőt kerestük, aki szabadságon van, ezért a MÁV Kommunikációs Osztályára irányított.
Itt arra kértek minket, hogy emailben írjuk meg kérdéseinket. Megírtuk:
"Tisztelt Kommunikációs Osztály! Az Index újságírója vagyok, és azt szeretném megtudni, hogy mikorra helyezik üzembe (üzembe helyezik-e) a Nyugati pályaudvaron a mozgáskorlátozottaknak nyolc éve épített liftet. Januárban írtam egy cikket, akkor azt ígérték, hogy 2007. első felében újra járhat a lift, üzembehelyezési engedélyért kell folyamodni. A cikk. Válaszukat előre is köszönöm."
A levél augusztus 8-án ment el, másnap kaptam egy telefont, egy kis türelmet kérnek, másnapra válaszolnak.
Azóta öt nap eltelt, telefon, email nem jött.
Kárpótlásul nézegessék ezt a működő liftet ábrázoló képet a londoni metró Borough állomásáról: