Álom marad a budapestiek partraszállása?
További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Képzelje el, hogy délután lesétál a budapesti Duna-partra. Sétál, tehát nem átrohan a két sávban száguldó autók közt, majd tigrisugrással átveti magát a szalagkorláton, hogy aztán hátát a parkoló buszoknak vetve összeszedje magát annyira, míg le tud botorkálni a lépcsőkön a vízig.
Valami ilyesmi járhatott az eszébe Janesch Péter építésznek, amikor két éve gondolkozni kezdett azon, hogyan juthatna le különösebb kunsztok nélkül a Dunához. A megoldás végül a Partraszállás nevű hadműveleti tervben teljesedett ki. Az akció végső célja az, hogy eltüntessék a forgalmat a föld felszínéről.
Partraszállás
Janesch Péter ötlete szerint a pesti és budai rakpartot az autók helyett megkapnák a gyalogosok, akik a forgalom elterelésével könnyedén eljuthatnak a folyóig. Azaz a Duna ismét kapcsolatba kerülne a várossal. "Furcsa, hogy éppen egy nagy folyóra épült városban nincs az embereknek vízélményük. Ahogy közelítesz a folyóhoz, úgy lesz a helyzet egyre rosszabb" - vázolta fel a problémát az építész, aki a 2004-es Velencei Építészeti Biennále kurátoraként is ismert. "Pedig a Dunának már csak a humán vonatkozása is rendkívül fontos. A vizet nézni egy nagyon finom trip, rettentően megnyugtató. De emellett persze ki lehetne használni a városi közlekedésben, vagy a turizmus fellendítésében. Ha meg lehetne közelíteni, és ha reprezentatív lenne a Duna környéke."

Vízközeli élmény (Reprodukció Weissenberg metszetéről a XIX.század első feléből
Az építész szerint a cél csak úgy érhető el, ha a parton megszűnik a forgalom. Budapest közlekedési rendszerét ugyanakkor megterhelné két ilyen jelentős út kiesése. Janesch Péter ezért pályázatot dolgozott ki, hogy megtalálják a megoldást arra, miként lehetne a kétszer kétsávos főutat a felszín alá vinni.
Nem agyeldobás
Nem egyszerű ötletpályázatról van szó, mondta Janesch, amikor felidéztük a közelmúltban zajlott Budapest Szíve ötletpályázatot. A rakparttal is foglalkozó Budapest Szíve pályázat az építész szerint "a levegőben lógott". "Az építészek adatok, keretek nélkül nem tudnak jól dolgozni. Csak eldobják az agyukat. A Budapest Szíve pályázat súlytalan ötletelés volt. Én már a pályázatot is úgy kezelem, mint egy művet. A lényeg, hogy jó kérdést kell feltenni, és jó szakértőket kell találni."
"A Partraszállás viszont egy kétfordulós, nemzetközi, és ami lényeges, mérnöki pályázat" - emelte fel az ujját az építész.
A pályázóknak nem az a céljuk, hogy kitalálják, hogyan kerül felszín alá a forgalom. Erre a kiíró már kidolgozta a modellt. Janesch tervei szerint a forgalom nem a rakpart, hanem a Duna szintje alatt haladna, a parttal párhuzamosan. Ez a modell nem teljesen új, Riga két éve írt ki hasonló pályázatot. Ott a Daugava folyó rakparti forgalmát kellett valahogy a felszín alá vinni.

Mesealagút
A nyertes, dán terv a rakpart mellé, a folyómederbe helyezte az alagutat, amivel két problémát is megoldott, mutatta meg a terveket az építész. Az alagutat a folyóról, hajókkal építik, így a munkálatok ideje alatt sem kell leállítani a forgalmat. A város közlekedése tehát nem sínyli meg a beruházást. A vízről irányított építkezés olcsóbb is, hiszen vízi úton juttathatóak el az eszközök és az anyagok a helyszínre. A dánok két modellt is kidolgoztak. Az egyik szerint előre gyártott elemeket helyeznének a mederbe, a másik szerint pedig elrekesztenék a folyó egy-egy, parttal párhuzamos szakaszát az építkezés idejére.
Mínusz 300 millió
Janesch Péter szerint a legfontosabb, hogy a pályázók pontos adatokkal dolgozhassanak, így a kiírást a célterület, tehát a Margit híd és Petőfi híd közti szakasz felmérésének kell megelőznie. Ismerni kell a medertulajdonságokat, a hidak paramétereit, az árvízvédelmi adatokat, a közlekedési elvárásokat. A pályázónak kell azonban kidolgoznia a megvalósítás módját, tehát azt, hogy például hány helyen kapcsolódjon az alagút a felszínnel, hol legyenek a kijáratok.
A kiíráshoz nemcsak a felmérések hiányoznak még, hanem 300 millió forint is, ami a nemzetközi szakma érdeklődését is felkeltő pályázat megrendezéséhez kell, tért vissza a Duna felszíne alól a földre Janesch. A sikeres pályázathoz jelentős pénzjutalom, nemzetközi zsűri és az ezzel járó médiafigyelem is hozzátartozik.
Vízparti telek a virtuális városban

20 kilométernyi parti terület szabadulna fel
A kivitelezés más ügy, ahhoz természetesen nagyságrendekkel több pénz kell. Az építész szerint ez azonban részben már rövid távon megtérülhet, hiszen Budapest legjobb fekvésű részein szabadul fel jelentős terület. "Gondoljuk el, mennyibe kerül egy telek Budapest valamelyik frekventált részén. Ebből most kétszer 10 kilométer szabadul fel, a város központjában, a legértékesebb zónában."
Hogy mit is lehet kezdeni egy olyan területtel, ami hat kerületen húzódik keresztül, és aminek beépítését nem csak a város, hanem az is szabályozza, hogy a környék a világörökség része, egyelőre kérdéses.
Még a munkálatok kezdete előtt választ kaphatunk a kérdésre, állította az építész. Tervei szerint a projektet felépítik a virtuális világban is, a Second life-ban. A digitális Duna part terepére felviszik az érvényes jogszabályokat és szokásokat, így modellezve, hogyan alakul a terület sorsa. Vajon a korrupció, az ingatlanspekuláció és a politikai rövidlátás hogyan modellezhető egy kalifornai geekek által programozott játékban, gondolkodtunk el. Majd kíváncsian tárcsáztuk a Városházát.
Három lépésben
"A Duna-part revitalizációja már a Podmaniczky-terv része" - tűnt naprakésznek Ikvai-Szabó Imre. A programot júniusban módosították, a kérdés Janesch projektje révén került fel a Városháza listájára, mesélte. A főpolgármester-helyettes elmondta, hogy a tervet három lépésben tervezik megvalósítani. Először elvégzik a folyószakasz műszaki felmérését, majd kiírják a pályázatot, a harmadik lépésben pedig megvalósítják a nyertes pályamunkát. A lendületes program elindítását egyelőre az hátráltatja, hogy még a pályázat kiírásához sincs meg a pénz. "Márciusban látjuk meg, meddig nyújtózkodhatunk, azután kiderül, hogy mikor indíthatjuk a pályázatot." Az optimista főpolgármester-helyettes májusra tette a start idejét. Megjegyezte azonban, lassítja az ütemet, hogy a főváros nem tudja egyedül állni a pályázat és a beruházás költségeit.
Húszéves terv
Információink szerint a fentieknél azért összetettebb a Duna part fejlesztésének ügye. Az országos választások előtt az MSZP is visszakozott például a Duna alatt vezetett alagút, a Dunagút ötletétől. Legalábbis a párt budapesti ügyvezető alelnöke, Lénárt László szerint 20 éven belül nem tartják megvalósíthatónak Horváth Csaba II. kerületi polgármester felvetését. A Duna mellett, a rakpartok alá ásott alagútrendszer a szakértők szerint ugyanis olyan sokba kerülne, hogy ez a közeli jövőben nem valósulhat meg, mondta Lénárt. A Dunagút ötlete egyébként nem új, már tavaly is felvetődött, szó volt arról, hogy a projekt bekerül a második nemzeti fejlesztési tervbe.
A Dunagút költségeit Horváth Csaba 20 milliárd forintra becsülte. A Dunagút szerinte "a metróalagutak felett menne, közvetlenül a Duna iszaprétege alatt egy-két méterrel építenénk, ráadásul vízkiszorítással, amely olcsóbb technológia, mintha lefúrnánk a szilárd rétegekig".
Radikalizmus
Mivel mi valóban szeretnénk békésen sétálgatni a Duna parton, tekintetünket a lassan áramló vízen pihentetve, reménykedve kérdeztük meg Budapest hamarosan távozó főépítészének véleményét. Schneller Istvántól azt szerettük volna megtudni, milyen esélye van az autómentes Duna partnak szakmai szempontból. A sokak által konzervativizmusa miatt bírált főépítész diplomatikusan annyit mondott, a felvetés jó, de Janesch Péter megközelítése "meglehetősen radikális".
Szerinte egy ilyen nagyságrendű beruházásnál elengedhetetlen az alapos műszaki előkészítés, a meder alatti melegvizes vízforrásokat ugyanis nem szabad megzavarni, és tudni kell azt is, milyen hatása van az árvizek esetében lényeges vízszintre egy ilyen műtárgynak. Schneller véleménye szerint egy ekkora beruházást komplex forgalomcsillapítási koncepcióba kell ágyazni. Ebben pedig előbbre való egy budai, észak-déli irányú, a hegyek alatt futó alagút, a Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút, vagy a Ferihegyre vezető gyorsvasút, vélte. Schneller szerint az alagút terve nagyságrendileg ugyanis a metróépítéssel egyenrangú.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Németh Szilárd nyakába veszi a kontinenst, indul az európai rezsikörút
2800 kilométer vár a rezsibiztosra.
március 30., 18:50
- Belföld
Magyar Péter szerint rátámadtak a beszéde közben, újabb atrocitás érte a Tisza Pártot
A férfit megbilincselték, és előállították a körmendi rendőrkapitányságra.
március 30., 18:27
- Belföld
Kullancsinvázióra figyelmeztet a szakértő, már a krími–kongói vérzéses lázat is elkaphatjuk
Mutatjuk, hogyan és mivel kell eltávolítani egy kullancsot.
március 30., 18:12
- Belföld
Menczer Tamás: Nehezebb dolgom van, mint Orbán Viktornak
Veszélyességi pótlékot is kért a Fidesz kommunikációs igazgatója.
március 30., 19:54
- Belföld
Hirdetésben támad Lázár János kullancsozós videója
Emlékezetesre sikerült a kisvárdai beszéd.
március 30., 19:03
- Belföld
Kollégiumtól az Országházig: 37 éve alakult meg a Fidesz
A párt több tagja is megemlékezett a jubileumról.
március 30., 16:51
- Belföld
Itt a fordulat az időjárásban: hózáporok vetnek véget a 20 fokos melegnek
A viharos széllökések sem kímélnek minket.
március 30., 17:45
- Belföld
Elkezdődött a szarvasmarhák leölése Levélen
Több ezer állattól kell megszabadulnia az állattartó telepnek.
március 30., 21:10
- Belföld
Kijött a lista, ezek a legkedveltebb gyógyfürdők Budapesten
Csak egy helyen voltak kevesebben tavaly, mint 2023-ban.
március 31., 06:09
- Belföld
Szegeden is tüntettek a gyülekezési törvény módosítása ellen
A megmozdulást a Momentum helyi szervezete jelentette be.
március 30., 06:17
- Belföld
Jelentősen emelkedhet a vízdíja annak, aki ezt elmulasztja megtenni a mérőórával kapcsolatban
A fontos dátumot az eszközök számlapján lehet megtalálni.
március 31., 05:58
- Belföld
Ismét a melegjogok mellett demonstrálnak Budapesten
Független civilek szervezik az akciót.
március 30., 13:45
- Belföld
Az EU vészhelyzetre készítené fel a lakosságot, de mit mondanak a magyar prepperek?
Megnéztük, hogyan éljük túl a 73. órát.
március 30., 06:08
- Belföld
Továbbterjedhet a hepatitis A-járvány, volt, amikor a fagyasztott gyümölcs volt a bűnös
De megvannak a trükkök, hogy elkerüljük a betegséget.
március 30., 14:50
- Belföld
Kiadták a figyelmeztetést, jönnek a zivatarok és viharos széllökések
A csúcshőmérséklet 10 és 15 fok között alakul.
március 31., 05:54
- Mindeközben
Véres jelenetekben nem lesz hiány a M3GAN 2-ben, aminek megkaptuk az új előzetesét
4 órája
- Belföld
Elfogatóparancsot adott ki a rendőrség az akasztással fenyegetőző férfi ellen
Kiderült a neve is.
március 30., 21:24
- Belföld
Májustól már Makón gyártják a Coca-Cola fémdobozait
Javítja a járásban a foglalkoztatottságot.
március 30., 11:56
- Mindeközben
Sydney Sweeney és Emily Ratajkowski közös reklámkampányban látható, teljesen felkavarták az állóvizet
5 órája
- Belföld
Csúcsforgalom lesz vidéken, a Fidesz vezetői is országjárásra indulnak
A körút fókuszában Ukrajna esetleges európai uniós csatlakozása áll.
március 30., 12:32
- Belföld
Felszínre hozni a kimondhatatlant – agyagba gyúrják traumáikat a mentális betegek a Nyírőben
Az intézményben terápiás kert is szolgálja a betegek gyógyulását és a dolgozók rekreációját.
március 30., 11:57
- Mindeközben
40 év különbséggel lett szépségkirálynő anya és lánya, már-már megtévesztő a hasonlóság közöttük
8 órája
- Mindeközben
Schumacher Vanda is belekeveredett Nemazalány és Fenyvesi Barna megcsalási botrányába, kiborult a bili
tegnap, 21:50
- Címlapon
Évtizedeken át gyilkolt, mire rábukkantak az elismert építész nyomára
A mai napig nem tudni pontosan, hány áldozatot szedhetett.
2 órája
- Belföld
Túl vagyunk az óraátállításon, de ma még bőven érhetik meglepetések
Óra előre, vonatok hátra.
március 30., 08:54
- Belföld
Karácsony Gergely kidőlt a Fővárosi Közgyűlés ülése után
Ferenc pápa, Yes Minister, South Park és Bud Spencer – ilyen volt a márciusi közgyűlés.
március 30., 09:44
- Belföld
Karácsony Gergely életében először vétózhatott volna, de Vitézy Dávid szerint lejárt a háromnapos határideje
Facebookon szállt bele egymásba a főpolgármester és a Podmaniczky Mozgalom vezetője.
március 30., 11:55
- Belföld
Személyautóval ütközött egy vonat Csörögnél, pótlóbuszok közlekednek Vácrátót és Vác között
A személygépjárműben egy ember utazott, aki a roncsba szorult.
1 órája
- Címlapon
Szép csendben feloszlott az egyik hazai párt
Pedig még parlamenti képviselője is volt.
2 órája
- Belföld
Bombafenyegetés miatt állt le a vonatközlekedés Érd és Pusztaszabolcs között
Intézkednek a rendőrök, jelentős változásokra kell készülni.
március 30., 16:11
- Címlapon
Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek
A szakma szerint nem baj, ha tisztul a piac, és csak a profi szolgáltatók maradnak.
7 órája
- Belföld
Fideszes polgármesterjelölt támadta meg a Tisza Párt nyugdíjas önkéntesét
Ezúttal a szavazópultot rugdosták meg.
március 30., 11:06
- Belföld
Mentális betegséggel küzd az iskolai mészárlásra és politikusok kivégzésére készülő magyar gimnazista
A bíróság elrendelte a 19 éves férfi letartóztatását.
március 30., 12:50