Létezik a kerékpáros mennyország Magyarországon

2007.07.26. 12:45
Mégsem kell élet-halál harcot vívnia autósnak és biciklisnek az úton, mert rengeteg praktikus szabály segíti a békés egymás mellett közlekedést. Igaz, ezek a szabályok csak a KRESZ-ben, az ideák világa közlekedési változatában léteznek. Ha látott már busz-kerékpár táblát, vagy kerékpáros viadalra figyelmeztető jelzést, fotózza le nekünk.

Nem igaz, hogy Magyaroszágon a kerékpárosok másodrendű állampolgárok, akiket arra kényszerít az élet, hogy az autókkal, buszokkal és kamionokkal közös pályán küzdjenek a túlélésért. A helyzet túlreagálása, hogy a biciklisekkel csak a kampány idején törődnek a politikusok, amúgy legfeljebb annyi figyelmet fordítanak rájuk, hogy álmegoldásokkal eltüntessék őket a rendes, azaz autóval rendelkező szavazók szeme elől.

Sőt, mindennek az ellenkezőjéről győződtünk meg. Kiderült, hogy hazánk valójában kerékpáros mennyország, ahol igenis törődnek a progresszív és környezetbarát közlekedési móddal. A felismeréshez nem kellett mást tennünk, mint felcsapni a KRESZ-könyvet. A szabályok írói aprólékosan kidolgozták a biztonságos városi és közúti kerékpározás módjait, mi pedig csak kapkodtuk a fejünket a sok praktikus közlekedési szabály láttán.

Bár a holland rendszerrel összehasonlítva valószínűleg találnánk hibákat, mi mégis egyetlen problémát emelünk ki. A biztonságos közlekedést segítő táblákkal eddig egyedül ebben a könyvben találkoztunk, az életben még soha.

Kérjük tehát olvasóink segítségét, hogy amennyiben az alábbi közlekedési jelek közül bármelyikkel találkoznának az utcán, küldjék el nekünk a pontos helyet, esetleg a fényképes bizonyítékot, hogy kiszállva a helyszínre, koszorúval tiszteleghessünk.

Amennyiben pedig Ön sem találkozott volna a KRESZ-ben bemutatott jelekkel, akkor egyszerűen dőljön hátra, és adja át magát az utazásnak a platóni ideák világába.

Busz-bicikli örök barátság

Ahogy arról beszámoltunk, a városi kerékpározás egyik leglehetetlenebb helyzete abból adódik, hogy a buszsávban tilos biciklizni. Így a jogkövető kerékpáros arra van kényszerítve, hogy az autók és a buszok közti senkiföldjén pedálozzon, egyszerre akadályozva mindkét sáv forgalmát, és veszélyeztetve saját testi épségét.

Az életszerűen gondolkodó, így a buszsávban haladó biciklis pedig joggal vívja ki néhány, türelmetlenebb buszvezető haragját.

A konfliktus azonban nem a kerékpáros lét szükségszerű velejárója. Rábukkantunk ugyanis a "kerékpárosok által is használható autóbusz forgalmi sáv" nevezetű táblára, amely "azt jelzi, hogy az autóbusz forgalmi sávon a kerékpárosok közlekedése is megengedett".

A kék alapszínű tábla ránézésre is tetszetős. A párhuzamos nyilakkal dinamizált kompozíciót egy körbe helyezett busz és egy négyzetben ábrázolt kerékpár piktogramja teszi izgalmassá. Minket mégis az a lehetőség villanyozott fel, hogy szabályosan közlekedhet biciklis és busz az úttest kevésbé sűrűn használt részén. Már abban az esetben, ha bárhol a városban kihelyeztek volna ilyen táblát.

Starthely

Nem csak a táblák, hanem az útburkolati jelek is izgalmas vizuális megoldásokkal, és közlekedési lehetőségekkel kápráztattak el minket. Kedvencünk az "Előretolt kerékpáros felálló hely balra bekanyarodó kerékpárosok számára", ami merészen egy kerékpárpiktogramot helyez az autók sávjának közepére, a kereszteződés elé.

A jel, a hozzá tartozó sávval együtt mellesleg arra szolgál, hogy a balra kanyarodó biciklista a piros lámpánál behúzódhasson középre, és így ne kelljen saját sávjának egyenesen haladó autói közt rodeóznia, hanem előnyös helyzetből, rögtön megkezdhesse a fordulást.

Alternatív kanyar

A közlekedési tábláktól megszokott kemény vonalak lágyításával dolgozik az alábbi, formabontó tábla, ami szintén a kanyarodás egy alternatív módját kínálja a kerékpárosnak. Ha valaki balra fordulásra készülve megpillantja a jelet, lazuljon el, mert könnyedén végrehajthatja tervét. Fordulás előtt pedálozzon át a kereszteződésen, és amikor a kívánt irányba haladó sávhoz ér, fordítsa irányba kerékpárját, várja meg a szabad jelzést, majd vidáman haladjon tovább a forgalommal. Eredeti dizájn, frappáns ötlet, kár, hogy csak a tankönyvekben alkalmazzák.

Nem kerékpáros viadal

Talán Ön számára is ismerős az a közlekedési helyzet, amelyben az elsőbbségadásra kötelezett autós átgázol a biciklis sávon, leanyáz néhány szabályosan haladó bringást, majd megáll a sarkon, és elsőbbséget ad az autósoknak. Ez a tábla nem út menti kerékpáros viadalok jelzésére szolgál, hanem arra hívja fel a kevésbé empatikus vezetők figyelmét, hogy itt a bicikliseknek is elsőbbséget kell adnia. Az ötlet hasznos, valamiért azonban nem lett divat az utakon.

Óriáskalapács

Bár a mellékelt közlekedési tábla baljós elemeket tartalmaz, mégsem arra figyelmeztet, hogy ezen az útszakaszon egy hatalmas kalapács sújt majd le a kerékpárosra. Sőt, inkább apró figyelmességről van szó, amely jelzi, hogy a biciklisnek nem kell megkerülnie a fél várost, mert itt zsákutca következik ugyan, de a kerékpáros azért bátran tovább haladhat.

Az ilyen előzékeny jelzések azonban nyilván nem valók a magyar utak könyörtelen viszonyai közé, így csak a közlekedés platóni világában, a KRESZ ideái közt találkozhatunk vele.

Ha Ön mégis tudna a földi mennyországról, és kerékpárosokat segítő szabályokkal találkozik az utcán, írjon nekünk levelet. Mi hajlandóak vagyunk felülbírálni pesszimista világképünket.