További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Egy várnegyedbeli olvasónk jelezte felháborodottan, hogy elkezdték bontani a Budai Vár műemléki védettséget élvező falát. Az Index megkérdezte a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt a bontásról, ahol egy korábbi közleményre hivatkoztak.
A közlemény szerint az engedéllyel lebontott falrész nem veszélyezteti a világörökségi értékeket. A 300 férőhelyes mélygarázs csak így valósulhat meg, az engedélyt az összes lehetséges változat átgondolása után a legkisebb károsítást jelentő tervre adták ki.
A mélygarázst a forgalom csökkentése, a várnegyed tehermentesítése miatt kell megépíteni. A hivatal kiemelte, hogy a beruházással olyan részek válnak láthatóvá, amelyeket a mélygarázs építése nélkül nem lehetett volna látni. Így például a garázsban meg lehet tekinteni egy most feltárt lőréses bástyát.
A beruházás jogát 2003-ban nyerte el a Raiffeisen Ingatlan a garázsüzemeltető osztrák WiPark Garagen AG.-vel. A Raiffeisen megépíti, a WiPark pedig 90 évig üzemelteti a négyszintes felszín alatti parkolót. A mélygarázs állami tulajdonban marad.
Molnár Ferenc, a Raifeissen Ingatlan Zrt. üzletág-igazgatója elmondta, hogy a falelbontás helyén lesz a Várgarázs bejárata, amelynek a helyét még a létesítmény építésének elkezdése előtt az állam a műemlékvédőkkel közösen jelölte ki. Hozzátette: a fal a hetvenes években készült, Karakas pasa tornyának rekonstrukciójával egy időben, az elbontás előtt a régészek megállapították, hogy régészeti szempontból nincs jelentősége. Molnár Ferenc közölte, hogy a falat a mélygarázs bejáratának befejezése után visszaépítik.
A Raiffeisen Ingatlan Zrt. nemrég bejelentette, hogy a mélygarázs első ütemének 290 férőhelyére már 330 igény érkezett be, ezért egy második ütemben még 150-200 férőhellyel bővítik a létesítményt. A tervek szerint 2009 őszén fejeznék be a 2,5 milliárdos beruházást.
A Budai Vár egész területe kiemelten védett műemlék és húsz éve a világörökség része.
Újra megvizsgálták az építkezést
Lakossági bejelentésre a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal megvizsgálta a várgarázs építésével kapcsolatos falbontást, és hétfőn közleményben jelentette ki: a bontott falszakasz nem várfal, hanem kétrétegű támfal, amelyet a 19-20. század fordulóján építettek, majd a második világháború után állítottak helyre. Az engedélyezett bontás munkálatait a Budapesti Történeti Múzeum régészei folyamatosan ellenőrzik, és természetesen amennyiben szükséges, azonnal beavatkoznak.