Új helyét keresgéli a kormány

2006.07.31. 09:25
Több új helyszín is szóba került a leendő kormányzati negyed helyszíneként, írja a hétfői Népszabadság. Az eddig nyilvánosságot kapott Lágymányos és csepeli szigetcsúcs mellett felmerült a Déli pályaudvar, a Nyugati pályaudvar, a Rákosrendező pályaudvar, illetve a kelenföldi pályaudvar is. A helyszínt pályázaton választják ki, a terveket augusztus végéig ismertetik.


Keresésben
Az eddig emlegetett helyszíneken túl, vagyis a lágymányosi öböl és a csepeli szigetcsúcs mellett szóba került a Déli és Rákosrendező pályaudvar, de felmerült a kelenföldi pályaudvar és a nyugati környéke is, mint a leendő kormányzati negyed helyszíne. Korábban esélyesként emlegették még Angyalföldet is, döntés azonban egy pályázat kiírása után várható, írja hétfői összeállításában a Népszabadság.

A cikk szerint augusztus végéig ismertetheti a kormány az elképzeléseit, amely tartalmazná az eladandó épületei körét is. Ettől ugyanis jelentős, százmilliárdos bevételt remél a kormányzat.

A Déli lefedése drága lenne

A lap szerint a Déli pályaudvar ellen szól, hogy a területet le kellene fedni, ami irreális többletköltséggel járhatna. A Nyugati pályaudvarnál a Westend melletti területet, azaz a Ferdinánd híd túloldalán fekvő területek kerültek szóba, amiket elvileg a Westend City-beruházás második ütemére vásárolt meg a Demján Sándor vezette cégcsoport.

A Népszabadság szerint a negyed kijelölése olyan történelmi jelentőségű városfejlesztési döntés, mint annak idején az Akadémia épületének kiválasztása volt, hiszen az építéstől életre kelt a környék. Jelen esetben is az ingatlanárak felkúszására lehet számítani a majdan kijelölendő kormányzati negyed környékén.

A lap beszámol arról is, hogy jelenleg 160 ezer négyzetmétert használnak a minisztériumok, holott a számítások szerint elegendő volna százezer négyzetméternyi iroda is. Ráadásul a kormányzati épületek fenntartása négyzetméterenként negyven euró, miközben egy korszerű irodaházban ennek a feléből is kijönne a fenntartás.

Minimum négy év

Egy ingatlanszakértő ugyanakkor úgy véli, nem olyan rózsás a helyzet a belvárosi ingatlanok értékesítésével, mert parkolóhely hiányában nehéz a fejlesztés, ráadásul ha egyszerre dobná piacra felszabaduló épületeit a kormányzat az az árakat is lenyomhatná. A Népszabadság számításai szerint a különböző engedélyek beszerzése, a pályáztatás és a közbeszerzési pályázatok kiírása alapján legkevesebb négy esztendőbe telhet, mire megvalósul az új egységes kormányzati negyed.