20 százalékkal tisztább vonatokat ígér a MÁV-Start
További Belföld cikkek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
Az egy hónapja megalakult MÁV-Start Zrt. kommunikációs vezetője, Sági Zoltán szerint egyelőre alig van több pénz a személyszállító vonatok tisztítására, mint az eddigi MÁV-os időkben, de a MÁV-Start a takarításra eddig elkülönített kétmilliárd forintot a korábbinál hatékonyabban szeretné elkölteni. Idén egyébként 100 millióval többet tudnak erre a célra fordítani a tavalyinál, áll a vasúti személyszállításra egy hónapja létrehozott MÁV-Start sajtóközleményében.
Sajtóbemutató
Szerdán a Déli pályaudvaron az újságírók megnézhették, hogy a speciálisan kiépített vágányokon miként mosnak, takarítanak ki egy a vasutasok szerint sem túlzottan modern szerelvényt. Az Index naponta kétszer vonatozó munkatársa megdöbbenve vette észre, hogy mindegyik kitakarított WC-ben volt papírtörlő, amit sajnos a való világban eddig nem sokszor tapasztalt. Kipróbáltuk a szappantartókat is, és csodálatos módon szappan jött ki belőlük.
A szerelvény viszont tényleg nem volt vadonatúj (ennél sokszorosan modernebb Flirtök már közlekednek a Déli pályaudvaron), de némelyik kocsit éppen a járműjavítóból hozták ki, és immár graffittibiztos festést kapott. Persze a graffittizők a vasutasok előtt járnak mindig pár lépéssel, és olyan festéket használnak, amely képes "belediffundálni" a vonat festésébe, és így nagyon nehéz eltávolítani, hangzott el a tájékoztatón.
Összefestették a Flirtöket
A legújabb szerelvényeket, még a Flirtöket is képesek voltak a graffittisek nemrégiben összefesteni, pedig a vonat mindössze két percig állt meg. A mozdonyvezető és a vonatkísérő hiába indult azonnal a festők nyomába, azok két perc alatt is otthagyták művüket a szerelvény oldalán.
A MÁV tavaly 180 millió forintot költött a graffitti-mentesítésre, és a már említett Flirtöt is azonnal lepucolták, mondták el az illetékesek szerdán.
Új seprűsökkel sepertetnek
Ami a vonatok takarítását illeti, itt némi újdonságot jelenthet, hogy az eddigi öt cég helyett kettő végzi majd a jövőben azokat a munkákat, amelyeknek a közbeszerzési pályázatait eddig lezárták. E munkák az ország három részét érintik, a maradék két országrészben még zajlanak a pályázatok, de várhatóan itt is csökken a majd a vállalkozók száma. Az új szerződések 5-7 évre szólnak (majd).
A nyertes vállalkozók május végén kezdték meg a munkát a budai Déli pályaudvar, Győr, és Székesfehérvár térségében, illetve Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc környékén, valamint Szeged, Békéscsaba, Kiskunhalas (vasúti) területén.
Géppel nehéz lenne
A szerdai bemutatón a PQS nevű cég emberei takarították kézzel és gépekkel az egyik szerelvényt. Gál Pál Zoltán, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV szerelvényei általában nem olyan korszerű motorvonatok, amelyek takarítása könnyen gépesíthető lenne. Éppen ezért élő munkával tisztítják a kocsikat - ezt az újságírók is láthatták szerdán.
Teke Bertalan, a MÁV osztályvezetője szerint a tenderen győztes cégek nagyjából hasonló árakon nyerték el a megbízást, mint az eddigi takarítási vállalkozók. A tender előnye nem is elsősorban az árban, hanem a megrendelt teljesítményben mutatkozik meg. A PQS például 20 százalékkal több munkát vállalt a vonattakarítási piac új szereplőjeként. (A PQS eddig más közlekedési cégektől már kapott hasonló megbízásokat, és irodaházak takarításával is foglalkozik több mint tíz éve Magyarországon.)
Elöregedett járműpark
Teke és Sági elmondták: a MÁV-Start tudja jól, hogy elöregedett, leromlott a jelenlegi járműállomány, sőt, egyszerűen kevés a vagon. Ezért néha még idő sincs a takarításra, csúcsidőszakokban például inkább tisztítás nélkül, vagyis felületes pucolással engedik el a vonatokat, hogy legalább ne kelljen állniuk az utasoknak a szerelvényeken.
A takarítás fizikai akadályairól Teke elmondta, hogy a MÁV-Startnak, illetve a MÁV-nak nincs is olyan takarítóvágánya, amely fedett lenne, vagyis télen is a szabad ég alatt mossák a vonatokat.
Szobon nincs is víz
Vannak olyan vonalak, mint például az elővárosi forgalomban fontos szerepet játszó Nyugati pályaudvar-Vác-Szob útvonal, ahol a vonatok főleg Szobon állnak esténként, de itt nincs víz, amivel mosni lehetne a szerelvényeket, magyarázta az Index érdeklődésére Teke. A kilencvenes évekig átvitték Szlovákiába, Párkány-Nána állomására a vonatokat, ott mosták-takarították őket, de ez a megoldás jelenleg nem működik, általában a Nyugatiban tisztítják a vagonokat.
Teke azt is elmagyarázta, hogy az új szerződések az úgynevezett nagytakarításokra koncentrálnak, hogy ténylegesen javítsák a tisztaságot. Vagyis az általában kéthetenkénti nagytakarítással alapvetően fokozhatják az utasok komfortérzetét, miközben a napi, napközbeni, pontosabban fordulók közbeni takarításnak nem lehet ugyanekkora szerepe.
Vagonhiány
A vagyonhiány miatt rendkívül rövid ideig pályaudvarokon álló vonatokat ugyanis a fordulók közben szinte lehetetlen kitisztítani. Seprűvel és a szemetesekbe dobott hulladék összeszedésével gyakorlatilag mindent elvégeznek, amit pár perc, esetleg fél óra alatt meg lehet csinálni a takarítók.
Sági Zoltán a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a MÁV-Startnál távlatilag azt tervezik, hogy mozgó takarítókat is egyre több helyen alkalmaznak majd. (Már jelenleg is van néhány vonat, ahol folyamatos a takarítás.) Ez azonban pénz kérdése, egyelőre nem tudnak plusz személyzetet szerződtetni, hogy menet közben is tisztán tartsák a szerelvényeket.