Egy hét alatt kétszer zárták be a szuperpályaudvart
További Bulvár cikkek
A Spiegel Online szerint vasárnap ismét ki kellett üríteni a berlini főpályaudvart, amelynek építése egymilliárd euróba került. A lezárás oka az omlásveszély volt, minthogy a csütörtöki orkán idején egy hatalmas, 2 tonnás acélgerenda zuhant le negyven méter magasból a főbejárat melletti lépcsőre. Egy másik acéltartó ugyanekkor pedig vészesen meghajlott.
A viharban leszakadt kéttonás elem
Csak díszítőelemek?
Az épület homlokzatán lévő két irodaépület acélszerkezetében száz keresztartó elem található. Bár állítólag ezek inkább csak díszítőelemek, nem igazi tartópillérek - nem az épület súlyát, hanem a homlokzati elemeket tartják -, a Deutsche Bahn vezetői úgy látták jobbnak, ha a csütörtöki zuhanás után már a legkisebb veszély (értsd: szélerősödés) esetén kiürítik vasárnap is a Hauptbahnhofot.
A levált gerenda egyébként olyan helyre zuhant csütörtökön, ahol emberek nem voltak, de néhány bicikli így is megrongálódott, és nem sokon múlott, hogy a kerékpárok tulajdonosai megsérüljenek.
Nem hegesztették, csak aládúcolták őket
A díszítőgerendák építészeti okokból nincsenek sem odahegesztve, sem odacsavarozva, sem szegecselve. Tulajdonképpen polcszerűen támasztották ki, dúcolták alá őket. A
A vasút illetékesei statikusokkal konzultáltak, és a hét végén neki is láttak a gerendák erősebb rögzítéséhez. Ez a munka azonban vasárnapig nem fejeződött be, amit a sajtó és az utasok egyaránt hevesen kritizálnak. Összesen mintegy száz tartóelemet kell most megerősíteniük a vasút megbízásából a homlokzaton dolgozó specialistáknak.
Vasárnap és csütörtökön is kiürítették a pályaudvart
Vasárnap ugyanis megint több száz embernek kellett szélben és esőben elhagynia az épületet. A pályaudvari dolgozók a bejelentéskor még nem tudtak magyarázatot adni a kiürítésre. A regionális forgalmat részben leállították, a távolsági vonatokat pedig átirányították. (Ez történt a csütörtöki orkán idején is.)
A Berliner Zeitung információi szerint több utas repedéseket fedezett fel a tetőszerkezet hatalmas üvegtábláin. Sokan attól tartanak, hogy ha ezek betörnek, a lezuhanó üvegdarabok súlyos sérüléseket okozhatnak. A pályaudvar föld alatti része egyébként üzemképes, de kívülről nehéz ezt a részt is megközelíteni, így a vonatok megállás nélkül hajtottak tovább a lezárások idején.
Vasárnap is lezárták a pályaudvart
A sztárépítész álmatlan éjszakái
A vasúti igazgatóság a mostani lezárásokkal bizonyítani kívánja, hogy meghatározott erejű szél esetén (így vasárnap is) automatikusan elrendelik az evakuálást a Hauptbahnhofon, amíg nem rögzítik biztosan a homlokzat acélból készült elemeit.
A Tagesspiegel című lap értesülései szerint egyébként már tervezési fázisban tudatában kellett, hogy legyen a vasút a biztonsági kockázatoknak. Ezt az értesülést a Deutsche Bahn szóvivője kategorikusan visszautasította.
Meinhard von Gerkan, az épület tervezője értetlenül áll a történtek előtt. "Ez szörnyűség, nincs rá magyarázat" - mondta. A zöldek parlamenti frakciója ugyanakkor máris felelősségre vonást követel, és vizsgálóbizottság összehívását kezdeményezte.
A 72 éves sztárépítész azonban óvatosan nyilatkozott az ügyben: "Veszélyes lenne már most valakire ráfogni a hibákat, amikor az okok még nincsenek tisztázva". Gerkan azonban elismerte: álmatlan éjszakákat okozott neki a gerenda lezuhanása.
Konstrukciós vagy kivitelezési hiba?
Egy statikust is felkért Gerkan, hogy ellenőrizze a pályaudvar építését. "Meg kell néznünk, mi az, ami nem a tervek szerint történt, és melyek azok a változtatások, amelyekre esetleg engedély sem volt" - mondta. Az építész szerint az acélgerendák elvben nem mozoghatnának a helyükön. Ugyanakkor most azon morfondírozik: lehet, hogy már eleve hegeszteni kellett volna ezeket az építészeti elemeket.
Az üvegtetőt és a homlokzatot kitűnő építészeti megoldásként dicsérték a szakértők
Mindeközben berlini szenátorok (a fővárost szenátus irányítja Németországban) máris azon vitatkoznak, hogy konstrukciós hiba történt-e, vagy egyszerűen csak kispóroltak valamilyen anyagot vagy megoldást a kivitelezés során. A konstrukciós hibát Ingeborg Junge-Reyer, berlini városfejlesztési szenátor vetette fel egyébként a Spiegel értesülései szerint.
Már korábban is pereskedett az építész a vasúttal
Az egymilliárd euróért épített pályaudvart nyolc hónappal a vihar előtt, 2006 májusában nyitották meg, de nem ez az első probléma, amely a kivitelezés során felmerült. Az üvegtetőt és a homlokzatot - mindkettő Meinhard von Gerkan műve - ugyan kitűnő építészeti megoldásként dicsérték mostanáig a szakértők. A német vasút főnöke, Hartmut Mehdorn utasítására azonban az építkezés során lerövidítették az üvegtetőt.
Ez nyílt konfliktushoz vezetett a tervező és a megrendelő Deutsche Bahn között. A jogi vitában Gerkan győzött, bár a vasút még fellebbezett az ügyben, mindenesetre a bíróság első fokon arra kötelezte a Deustche Bahnt, hogy építsen meg egy "köztes tetőt", illetve pótolja ki az eredeti tervben megszabott építészeti elemeket.