Négy halott a vonatbalesetben, lemondott a miniszter
További Bulvár cikkek
- Egy főváros felé tartó intercitybe hátulról beleütközött egy személyvonat.
- Legalább négy ember meghalt, több tucat megsérült.
- Lemondott a közlekedési miniszter és a MÁV igazgatóságának elnöke
- A vonatok az érintett szakaszon kerülővel, nagy késéssel járnak.
Összeütközött két vonat Pest megyében hétfőn Monorierdőnél, Pilis és Monor között 10 óra 20 perckor. A Debrecenből a főváros felé tartó intercity utolsó kocsijának ütközött hátulról egy Ceglédről Budapestre tartó személyvonat.
A balesetnek négy halálos áldozata és huszonhat sérültje van: három életveszélyes, négy súlyos, 19 könnyű. A halálos áldozatok az intercityben utaztak.
Szemtanúk beszámolója szerint a Budapest felé közlekedő InterCity vonat az állomás előtt lelassított, lehet, hogy meg is állt, ezért szaladt bele a szerelvényt követő személyvonat. A személyvonat mozdonya az előtte haladó szerelvény alá fúródott, több vagon leesett a sínekről. A tűzoltók a sérülteket az ablakokon keresztül mentették ki.
Délután három óra körül a MÁV speciális darus kocsija megkezdte az egymásba szaladt két szerelvény roncsainak szétválasztását. Dobson Tibor, az OKF szóvivője elmondta, hogy keresik a kocsi fekete dobozát, amelyből a későbbi vizsgálat során következtetéseket lehet majd levonni a baleset körülményeiről. A szóvivő közölte, hogy a műszaki mentési munkálatok este háromnegyed tízig tartottak, azóta újra közlekednek szerelvények a vonalon. Ugyanakkor kisebb késésekre még lehet számítani, mert Monorierdőnél óránkénti 40 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben.
Tudósítónk jelentése szerint rengetegen mentek ki Monorierdőből a helyszínre, egy kordon mögül nézik, ahogy időnként egy mentőautó érkezik, illetve elhúz.
A sebesülteket a Honvéd Kórházba és a Merényi Kórház traumatológiájára szállították. 10-en kerültek ebbe az intézménybe. Két sérültet életveszélyes állapotban mentőhelikopterrel vittek be. Egyikük a kórházban belehalt sérüléseibe - tájékoztatta az MR 1 Kossuth rádiót Bálványosi Péter, az intézmény traumatológiai osztályának vezetője.
A Merényi Gusztáv Kórházban 8 könnyebb sérült is került, őket főként csonttörésekkel ápolják. Budapesten a Honvéd Kórházba 4 beteg érkezett - nyilatkozta Tatár Gábor az MR 1 Kossuth rádiónak. Az intézmény sürgősségi osztályának főorvosa elmondta: az első vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy az egyik sérült életveszélyes és három sérült súlyos állapotban van, egy beteg többszörös műtétje biztos, de várható még több műtét.
A műtéti beavatkozást egyáltalán nem igénylő sérülteket a Ceglédi Kórházban és Monori-Erdőn, a szakrendelőben látták el.
Az előzetes hírekkel ellentétben mégsem egy kisgyermek, hanem egy fiatal, 19 éves lány az egyik áldozata a hétfőn délelőtt Monorierdőnél történt vonatbalesetnek. A helyszínen még ketten haltak meg. Az egyikük egy vasúti biztonsági őr, a másik pedig egy 50 év körüli nő.
Kelemen József, Monor rendőrkapitánya az MTI-nek azt mondta: az elsődleges információk szerint a balesetben egy brit állampolgárságú nő is megsérült, őt a mentők kórházba szállították.
Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója kedd este azt nyilatkozta, hogy hogy a szerencsétlenség bekövetkezte előtt volt egy "biztosító berendezés zavartatás", (lásd keretes írásunkat) aminek következtében sem a pálya melletti, sem a mozdonyon lévő jelzőberendezés nem üzemelt. Ilyen esetben maximum 15 kilométeres sebességgel hajthatott volna be a "térközbe" a személyvonat vezetője, vagyis a két kilométeres térközben ezt a sebességhatárt kellett volna betartania, kivéve, ha kap egy úgynevezett hívójelet az állomásról, amely feloldja a sebességkorlátozást.
A személyvonat vezetője azt mondta, hogy kapott egy ilyen jelet, amely után a pályaszakaszon engedélyezett maximális sebességre gyorsíthatja fel a szerelvényt.
A vezérigazgató szerint nem valószínű, hogy ilyen jel kimehetett. Úgy fogalmazott: "nehezen tudom azt elképzelni, hogy a pályának ezen a szakaszán nyolc perccel előbb elmegy egy IC, amelynek vezetője betartja a 15 kilométeres sebességhatárt, majd ugyanazon a szakaszon a másik vonat vezetője jelet kap". Heinczinger István hozzátette, hogy ezt még ki kell vizsgálni.
Mi az a biztber.?
Így becézik a vasutasok a biztosító berendezést. Az itt szóban forgó vasútvonalon térközös biztber van. Ez azt jelenti, hogy a pályát kb. másfél kilométeres szakaszokra osztják, ezek a térközök. Alapesetben (tehát nem mindig!) egy térközben csak egy vonat tartózkodhat.
A térköz elején jelzőberendezés található. Ha egy térközben vonat tartózkodik, az elején lévő jelző vörös. Az előző térköz elején lévő jelző sárga, a még előrébb lévő szakasz jelzője pedig zöld. A sárgának az a jelentése, hogy a vonat mehet tovább rendesen, de a mozdonyvezetőnek tudnia kell, hogy a következő jelző vörös lesz.
A vörös jelző mellett is el lehet menni („meg lehet haladni"), de csak nagyon lassan. Olyan sebességgel, hogy – a látási körülményeket, a pálya ívelését figyelembe véve – mindenképp meg tudjon állni, ha előtte másik szerelvény van. A sebesség legfeljebb 15 km/h lehet. Ilyen helyzetben a mozdony illetve a motorvonat éberségi berendezése is lefékezi és megállítja a szerelvényt, ha ennél gyorsabban halad.
Ez az automatikus fékezés azonban kikapcsolható, és elő is fordul, hogy a mozdonyvezető kikapcsolja. Például ha elromlott a biztber., és a vörös jelzés indokolatlan.
A baleset helyszínén Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője a Független Hírügynökségnek azt mondta, hogy az IC egészen lelassított, vagy meg is állt a vasúti átjáró előtt, mégpedig egy biztosítóberendezés hibája miatt. Az IC vezetője az első adatok alapján a szabályoknak megfelelően cselekedett. Az álló IC-be hátulról rohant bele egy személyvonat. A szóvivő a helyszínen nem tudta megmondani, hogy az Intercity vonat utolsó kocsijába, amely a legsúlyosabban sérült meg, hány darab helyjegyet adtak el.
A monori rendőrkapitányság vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt indított eljárást. Vasúti és igazságügyi szakértő is érkezett már a helyszínre, mondta el Bényi Mónika szóvivő, de a mentés várhatóan estig is eltarthat, a szemle csak ezután kezdődhet el.
Kis-Guczi Péter, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) sajtóügyeletese délután az MTI-nek elmondta, a mozdonyt kihúzták az előtte lévő szerelvény alól, a roncsok között nem találtak több áldozatot, és sérültet sem.
A baleset miatt lemondott Szabó Pál közlekedési miniszter, Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója és Kamarás Miklós, a MÁV Zrt. igazgatóságának elnöke. Heinczinger lemondását Gyurcsány Ferenc nem fogadta el, a miniszterét és az elnökét viszont igen.
2007. február 6-án Komárom közelében, Szőny külterületén ütközött össze két vonat. Az 52 éves mozdonyvezető meghalt, nyolcan megsérültek. A szőnyi, szintén utoléréses vonatbalesetnél a jelzőrendszer sem működött jól, de emberi mulasztás – gyorshajtás – okozta. A balesetben elhunyt mozdonyvezető nem megfelelően választotta meg a sebességet. Tizenöt kilométer/órás sebesség helyett 98-cal ment. Részletek itt>>>
2008. augusztus 2-án Dombóvárnál a Kaposvárról Budapestre tartó vonat több kocsija borult fel. Két sérültet kellett kórházba szállítani, tíz könnyebb sérültet a helyszínen láttak el.
A szajoli vasúti baleset a magyar vasút történetének egyik legsúlyosabb balesete. 1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó, a Nyíregyháza és Budapest-Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik kb. 110 km/h-s sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak. 31 ember vesztette életét. Részletesen lásd a wikipedián>>>
A MÁV kártérítést fizet a balesetet szenvedetteknek
A balesetet szenvedett utasok kártérítési igényüket a MÁV-START ZRt. Ügyfélszolgálatához vagy az Allianz Hungária Biztosítóhoz juttathatják el, a Személyszállító Vasúttársaság balesetbiztosítása és felelősség biztosítása kiterjed a különböző káresemények rendezésére. Minden menetjeggyel vagy bérlettel rendelkező utas biztosított, a kárbejelentést minden érintettnek egyedileg szükséges megtennie, a jegy, a személyi adatok, orvosi látlelet, illetve a kórházi zárójelentés szükséges hozzá. Ha a vasút felelőssége a baleset bekövetkezéséért megállapításra kerül további kárigény érvényesíthető a felelősségbiztosítás keretein belül, melyeket a balesetbiztosítás nem fed le. A biztosító a kártérítési összeget a kárigény elbírálásához a jogalap, a tényállás és a felelősség tisztázásához szükséges valamennyi adat rendelkezésre állása esetén 30 napon belül fizeti meg. A kárigények beadhatók a MÁV-START ZRt. Ügyfélszolgálatához a 1426 Budapest Pf.:56 címre.A MÁV kedden jelenti be, hogy milyen kártérítést nyújt a baleset áldozatainak. Heinczinger István vezérigazgató kedd este a Magyar Televízióban azt mondta, hogy főleg adószempontból vizsgálják az anyagi kárpótlás lehetőségét, mert a vasúttársaság nem szeretné, ha adózni kellene a segély után.
A Monori Rendőrkapitányság és a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság csaknem ötven munkatársa segíti a munkálatokat. A helyszíni szemlét a mentés befejezése után ügyész és szakértők bevonásával kezdi meg a rendőrség. A balesetben megsérült utasok kórházba szállításáról a monori kapitányság ügyelete ad felvilágosítást a 06-29-410-367-es telefonszámon. Juhász Sándor, Monorierdő polgármestere arról tájékoztatta az MTI-t, hogy rendkívüli munkanapot tartanak. A hivatal dolgozói a rendőrséggel együtt összegyűjtik a sérült utasok kocsiban maradt csomagjait. A helyszínen hagyott tárgyakról a rendőrök fényképeket készítenek, azokat leltározzák, majd valamennyit a hivatalba szállítják, ahonnan később a tulajdonosok elvihetik a csomagokat.