Vonatbaleset: a jelek a személyvonat vezetőjének a hibájára utalnak
További Bulvár cikkek
- Négyen meghaltak, 26-an megsérültek, amikor hétfőn egy intercitybe hátulról beleütközött egy személyvonat Monorierdőnél.
- Lemondott a közlekedési miniszter és a MÁV igazgatóságának elnöke.
- Monorierdőnél nem működött a biztosítóberendezés, de a balesetet valószínűleg emberi mulasztás okozta.
- A roncsokat elszállították, kedden a vonatok ismét járnak a Budapest–Cegléd szakaszon.
Ismét menetrendszerűen járnak a vonaton a Budapest–Cegléd vasútvonalon, mivel Monorierdőnél éjjel befejezték a hétfői vonatszerencsétlenség műszaki mentését. A MÁV tájékoztatása szerint nem kell korlátozásokra, nagyobb késésekre számítani a Budapest–Cegléd vasútvonalon. Az Intercity vonatok ismét az eredeti útvonalon közlekednek.
Hétfőn délelőtt 10 óra 20 perckor a Nyíregyháza felől Budapestre tartó Hajdú IC-vonat végébe ütközött a Ceglédről ugyancsak Budapestre tartó személyvonat Monorierdőnél. A balesetben összeroncsolódott az IC-szerelvény utolsó kocsija, illetve a vele azonos irányban közlekedő személyvonat első két kocsija. Az ütközésben négyen meghaltak: egy vasútnál dolgozó biztonsági őr, egy 19 éves diáklány és egy 50 éves nő a helyszínen, egy 21 éves lány pedig a kórházban halt bele sérüléseibe. Huszonhatan sérültek meg, közülük többen súlyosan. Kedden már csak 12-en voltak kórházban.
Az Állami Egészségügyi Központ (ÁEK) osztályvezető főorvosa, Zsíros Lajos arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az intézménybe szállított tíz ember közül hetet ambulánsan láttak el. A további három sérült közül egy férfi agyrázkódást szenvedett, őt várhatóan kedden hazaengedik, közölte az Infórádió. Az egyik súlyos sérült egy középkorú férfi, aki végtagtöréseket szenvedett. A másik, egy 19 éves német lány, akin hétfőn kilenc órás műtétet hajtottak végre. A 19 éves német lány arcán kedden még rekonstrukciós műtétet végeznek. A két utóbbi sérült ápolása még akár heteket is igénybe vehet.
A kormány és a MÁV vezetése úgy döntött, hogy 400 ezer forint gyorssegélyben részesíti a hétfői monorierdői vonatbalesetben elhunytak családtagjait - jelentette be Puch László, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium államtitkára kedden a parlamentben.
A baleset után Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, valamint Kamarás Miklós a MÁV Zrt. igazgatóságának elnöke lemondott. Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatójának lemondását Gyurcsány Ferenc nem fogadta el. Heinczinger István úgy fogalmazott: a lemondott vezetők - köztük ő maga - szakmailag nem hibáztathatók, lemondásuknak erkölcsi és emberi okai vannak.
Az eddigi vizsgálatok alapján egyértelmű kizárható, hogy a balesetet kábellopás okozta volna. A szakértők azt is megállapították, hogy a vasúti pálya rendben volt, mindkét vonat - beleértve a fékberendezéseket is - műszaki szempontból hibátlanul működött, közölte Daróczi Dávid kormányszóvivő.
Szabályszerűen működtek a biztosító berendezések is: nem adtak semmilyen hamis jelzést, kizárólag a pálya menti zárlatnak megfelelő jelzéseket továbbították - közölte. Daróczi Dávid szerint a szakértők arra a kérdésre keresik a választ, hogy mindezek dacára a hátul közlekedő sebesvonat miért ment az ilyen helyzetekben kötelezően előírtnál jóval gyorsabban.
Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója a Napkelte című tévéműsorban kedden elmondta, hogy a balesetet okozó személyvonat fekete dobozát már megtalálták, és annak adatait ki is elemezték. Heinczinger előzőleg arról beszélt, hogy a biztosítóberendezés leállását kábelhiba okozta. A rendszer működésének technikai paraméterei miatt - az áramellátás a menetiránnyal szemből jön - nehezen elképzelhető, hogy a hátsó vonat szabad jelzést kap, míg az előtte haladó nem, ami a személyvonat vezetőjének hibájára utal - fejtette ki a vezérigazgató.
Heinczinger szerint sem a biztosítóberendezés, sem a mozdonynak a jeleket feladó rendszer nem működött, ezért a hátulról érkező személyvonat időközben kiértékelt fekete dobozának adattartalma lehet a perdöntő. A MÁV-vezér ugyan a rendőrségi vizsgálat lezárultáig nem nyilatkozik a fekete dobozról, de szavaiból kivehető volt, hogy feltehetően megalapozatlan a személyvonat vezetőjének állítása, miszerint szabad jelzést látott.
A baleset körülményeit a rendőrség, a MÁV szakembereinek bevonásával vizsgálja. A rendőrség által felkért igazságügyi orvosszakértő írásos szakvéleménye két hét múlva várható, az ügyészség ezután kerül döntési helyzetbe, mondta a kormányszóvivő. Daróczi Dávid jelezte: ettől függetlenül zajlik a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata, mindkét vonat fekete dobozának adatait szakértők elemzik és értékelik.
Visszaváltják a jegyeket
A vonatkésések miatt a megváltott pótjegyek, pót- és helyjegyek bármely állomás személypénztárában, illetve a Keleti pályaudvar személyes ügyfélszolgálatánál október 10-ig téríthetők vissza.
A MÁV-START Zrt. kedden azt közölte, hogy a balesetet szenvedett utasok kártérítési igényüket a MÁV-START Zrt. ügyfélszolgálatához vagy az Allianz Hungária Biztosítóhoz juttathatják el. A Személyszállító Vasúttársaság balesetbiztosítása és felelősség biztosítása kiterjed a különböző káresemények rendezésére. Minden menetjeggyel vagy bérlettel rendelkező utas biztosított, a kárbejelentést minden érintettnek egyedileg szükséges megtennie, a jegy, a személyi adatok, orvosi látlelet, illetve a kórházi zárójelentés szükséges hozzá.