Tiger Woods hárommillió dollárt kapott szemműtétéért

2005.06.21. 19:49
A legsikeresebb magyar sportolók szponzoraiktól sokszor még egy autót sem kapnak használatra, a világ legjobb golfozójának az egyik szemklinika hárommillió dollárt fizetett, hogy lézeres operációját nála végeztesse el végre. Woods golftudásának köszönhetően hétmillió dollárra tett szert 2003-ban, reklámbevételei ennek több mint tízszeresét tették ki.
A világ legjobb golfozójának tartott Tiger Woods a hétvégi US Openen a második helyezést érte el, mivel az új-zélandi Michael Campbell lehajrázta. Woods ettől függetlenül a világranglista élére ugrott, ám amíg a második volt, akkor is ő volt az amerikai hirdetők elsőszámú célpontja, egyszersmind - Michael Schumacherrel holtversenyben - a világ legjobban kereső sportolója. 2004-es bevétele csökkent valamelyest, de így is túllépte a 74 millió dolláros (tizenötmilliárd forint) határt, ám 2003-ban 83,7 millió dollárt (tizenhétmilliárd forint) kasszírozott.

Hetvenmillió dollár hirdetésből

2003-ban ebből az összegből a rangos tornákon mindössze 6,7 millió dollárt (1,37 milliárd forint) keresett meg, hetvenhetet a reklámbevételeinek köszönhetően kapott. Csak érzékeltetésül néhány adat: a Nike-tól huszonötmilliót kapott egy évre, a Warner Brooks-tól hetet, a General Motors-tól hatot.

Ennél sokkal érdekesebb, hogy egy szemklinika, a TLC Laser Eye Center hárommillió dollárt - 615 millió forintot - ajánlott fel annak érdekében, hogy elvégezhesse rajta a még tökéletesebb periférikus látását segítő beavatkozást. (Ez az összeg több, mint amennyit az összes magyar sportoló kap a hirdetőktől.)

Autót - egy ütésért


Tiger Woods
Woods beleegyezett, a klinikát pedig betegek ezrei keresték fel, hogy az operációt ezerötszáz dollárért végrehajtassák magukon.

A kiváló golfozót a Buick ugyancsak üzleti céljaira használta fel. Az autómárka hatmillió dollárt fizetett azért, hogy egy ügyesen kitalált promócióban amatőrökkel versenyezzen - természetesen - a nagy televíziók kamerái előtt. A játék lényege az volt, hogy egy ütéssel ki tud közelebb juttatni a labdát a lyukhoz. Ha Woods ütése volt pontosabb, akkor nem történt semmi, ha viszont alkalmi kihívójáé, már ülhetett is bele a vadonatúj gépkocsiba.

Miért a golfozók a legjobb alanyok?

"Ez a meglehetősen szokatlan elképzelés lázban tartotta egész Amerikát, de a hétvégi versenyeken is általában tízmilliók nézik, hogy valaki le tudja-e győzni a bajnokot" - emlékezett vissza a Pannónia Golf Klub alelnöke, Váczi János, sportközgazdász, aki szerint a komoly szponzori bevételek megszerzéséhez egyértelműen az a legfontosabb, hogy a média támogatását élvezzék a sportolók.

Váczi szerint azért tehet szert ilyen elképesztően magas, első látásra hihetetlen bevételre Woods, mert ő testesíti meg a nagy vállalatok számára a tökéletes sportolót és reklámhordozót. "A golfozók nem keverednek botrányokba, karrierjük évtizedekig tart, hosszú ideig láthatóak a tévéközvetítésekben, még a senior-versenyek is borzasztó magas nézettséggel és pénzdíjjal rendelkeznek. Emellett a viadalok nézői a létező legjobb célcsoportot képviselik, hiszen kiemelkedő jövedelmi kategóriába tartoznak szerte a világon, másrészt még nyugdíjasként is sokat költenek a minőségi, presztízs fogyasztási cikkekre, utazásra" - érzékeltette a szakember.

Taróczy volt az utolsó etalon

Pillanatnyilag közel kétszáz golfozó képes komoly pénzt keresni a golffal, de a világon ötvenmilliónyian űzik a sportágat.

"Magyarországon utoljára talán Kokó volt a globálisan ismert sportoló megtestesítője, nem is véletlen, hogy komoly bevételei származtak a reklámokból. Ám széles nemzetközi elismerésnek örvendő sportolónk nem volt Taróczy Balázs vagy Temesvári Andrea óta, mert őket tényleg milliók figyelték hétről-hétre. Taróczynak még mindig számottevő csúcsai vannak, például az ATP tour-on ugyanazt a versenyt sorozatban öt alkalommal nyerte meg, ami egészen rendkívüli teljesítmény. Jelenleg nagyon kevés esély van arra, hogy hozzájuk hasonló sztársportoló itthonról kikerüljön" - összegzett Váczi.

Kammerertől az autót is visszakérte támogatója

Így marad az elkeserítő helyzet, hogy néhányan ki tudnak csikarni maguknak kisebb szponzori, hirdetési bevételeket, a többségnek azonban még egy autót sem sikerül szerezni használatra. A háromszoros olimpiai bajnok kajakos, Kammerer Zoltántól épp athéni sikere után kérte vissza addig biztosított autóját korábbi támogatója.