Belekötöttek, 757 kilométert bringázott

2011.09.10. 12:29
Szőnyi Ferenc, a Racemachine 757,48 letekert kilométerrel a negyedik helyen végzett egyéniben a Le Mans-i 24 órás kerékpárversenyen. Káldy Attila nyolcadik.

A Mexikóban húszszoros ironman világbajnokságot (76 km úszás - 3600 km kerékpár - 844 km futás) nyert Szőnyi teljesítményét nem mindenki ismeri el. Egy fórumon többen megtámadták, hogy kerékpáros idejével messze elmaradna az igazi bringások mögött. Szőnyi azzal érvelt, hogy azért sem mehet gyorsan, mert a kerékpár után még maratonok is várnak rá, de úgy gondolta, jobb, ha bebizonyítja, kerékpáron is elég jó.

"Nagy álmom volt kijutni a Le Mans-i versenyre, de azért is választottam, mert itt megmérkőzhettem Magyarország elismert ultarkerékpárosával, Káldy Attilával. Jó a viszony közöttünk, azoknak akartam megmutatni, mit tudok, akik belémkötöttek."

Az autósportban nem ismeretlen a 24 órás verseny, 1923 óta rendezik a klasszikus futamot. Az ultrasportolók még csak a harmadszor köröztek kerékpárral a ringen, a sajátos katlanhangulat, és a több ezer néző miatt tartja Szőnyi is különleges versenynek. Egy kör, az úgynevezett Bugatti-kör 4185 méter, ezt kell az egy nap alatt minél többször megtenni. Éjszakára kivilágítják a pályát, de a balesetek megelőzése miatt a bringásoknak is kellett vörös fényű hátsólámpát vinniük. A terep nem teljesen sík, egy 600 méteres szakaszon 3,5 százalékos emelkedő visz fel, és egy 1000 méteres kétszázalékos lejtő is van a pályán.

"Én is felkészültem a szintvonalrajzból, de egészen más megtapasztalni a terepet. Az elején még szinte felfaltam a dombot, de rá kellett jönnöm, így nem lehet végigmenni. A pulzusom egyre magasabbra emelkedett, lassítanom kellett. Az egész verseny pulzáló volt, hol 15-20-szal vánszorogtam, hol meg 60-nal száguldottam a hajtűkanyarokban."

Egyszerre 380-an köröztek, a mezőny jó részét a váltók csapattagjai adták, egyéniben kevesek vállalják, idén csak 53-an neveztek. A verseny előtt mindkét magyar azt nyilatkozta, igyekszik elkerülni a bolyozást, mert ha bevállalják a könnyebb, szélárnyékban való haladást, az meg is bosszulhatja magát. A gyorsabb tempó visszaüthet, és a pihenőidők elnyújtását okozhatja. Szőnyinek az okozott nehézséget, hogy nem igazán tudta megszemélyesíteni, ki az ellenfele, hiába próbált egy-egy rajtszámot kiszúrni magának.

Napközben 32 fokos hőségben, éjjel viharban rótták a köröket, egy villám a verseny időmérő-rendszerét is tönkretette, ezért is nehezen tudák követni, hol állnak a riválisok, kisérőcsapata azért próbált mindent dokumentálni. "Még mindig tapasztalatszerzésnek fogom fel a versenyzést, fejlődő szervezetnek tartom magam, ezért szükséges tudnom, mikor, milyen körülmények között milyen időket teljesítek vagy hogyan frissítek".

A frissítés a 24 óráson az autóversenyen hasonló módon történt, a bringásoknak is ki kellett menni a boxutcába, és 20 kilométer per óránál többel nem hajthattak.

Szőnyi az első nyolc óra után egyéniben a negyedik helyen állt, összesítésben a 202. volt, éjszaka feljebb jött, hajnali háromkor már a második volt, a verseny félidejénél 376,6 kilométernél járt. Végig egyenletes, 7-8 perces köröket hajtott. Délelőtt 10-kor már 590 kilométer volt a lábaiban, továbbra is második volt, az első egy körrel vezetett előtte. Káldy a kilencedik helyen állt ugyanekkor. Az utolsó négy órában Szőnyi visszaesett, kilenc perc feletti körei voltak, a negyedik helyre csúszott vissza. Káldy hasonló iramban tekert mint Szőnyi, de hosszabb pihenőket engedélyezett magának, ő végül a nyolcadik lett 677, 87 kilométerrel.

Szőnyi 757,48 kilométeres eredménye egyben új magyar csúcs is 24 órás kerékpározásban.

Racemachine most először indult a versenyen. Máskor is próbálkozott csak a kerékpározással, 2009-ben részt vett az észak-amerikai kontinenst átszelő Race Across America (RAAM) versenyen, ahol a 4800 kilométeres távon 11 nap alatt ment végig. Tíz éve pedig országos csúcsot is felállított, 24 óra alatt 721 kilométert hajtott. A rekordját éppen Káldy döntötte meg, aki már háromszor is teljesítette a RAAM-ot.

Szőnyi nem pihent sokat, a hétvégére Szlovéniában egy dupla ironmant (7,6 km úszás - 360 km kerékpár - 84,4 km futás) vállalt, célja az összetett világbajnoki cím megszerzése. Erre jó esélye van, a duplán 25 óra 16 perces idejével a harmadik helyen végzett. Egy hónap múlva már a 246 kilométeres Spartathlonon fut.

Álma az, hogy kijusson az olimpiára. "Ennek legkönnyebb módja az lenne, hogy az ember vesz egy jegyet magának, és kimegy, de én mást tervezek. Szeretnék sportolóként, futva eljutni Londonba". Úgy számol, napi 100 kilométer feletti etapokat teljesíve két hét elég lesz, a tervek szerint egy váltó is elkíséri majd Komáromból.