Gál a vitorlázókat is lenyomta

2013.11.14. 11:26

A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) főtitkára nyílt levélben fordult sporttársai felé, amelyben nehezményezi, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szokatlan módon nem a sportági szakszövetséggel kötött stratégiai megállapodást jogszabályok előkészítéséhez, hanem csak a néhány hónapos múltú Magyar Vitorlás Központot (MVK) kérte fel. A Fidesz egyik korábbi erős embere lehet a háttérben. Az MVK cáfol, nem akarnak szövetségi feladatokat átvállalni, állítják, az MVSZ elnöke mondott le a jogszabályok véleményezéséről.

„A Magyar Vitorlás Központ csak egyike a Magyar Vitorlás Szövetség 126 tagszervezetének. A Magyar Vitorlás Központ alig 4 hónapja van jelen a sportban, csekély társadalmi legitimitással bír, tagsága szinte ismeretlen, a vitorlás sportban eddig semmilyen érdemi szerepet nem játszott. Az egész magyar sportra veszélyes precedenst teremthet, ha újonnan létrejött szervezetek „kikezdhetik” egy-egy sportág szövetségi szintű képviseletét és ebben partner egy államigazgatási csúcsszerv is” – írta levelében Holczhauser András .

A szövetség érve megalapozottnak tűnik, a sporttörvény rendelkezései alapján éppen neki kell állami szervek előtt képviselni a sportág érdekeit, nem pedig egy felhatalmazások és jogosítványok nélküli nonprofit kft.-nek.

AZ NFM október 31-én hét szervezettel kötött stratégiai megállapodást, köztük volt az MVK is. Azon dolgozunk, hogy a három éve megszületett nemzeti összefogás működjön a kormányzati munka mindennapjaiban is” – mondta az eseményen Fónagy János államtitkár .

A minisztérium kérdésünkre árnyalta a képet, de az ellentmondás továbbra is fennáll, bár a saját honlapjukon is stratégia partnerségről beszélnek (frissítés: ezt cikkünk megjelenése után pontosították, különbséget tettek a különböző partnerik viszonyokról), nekünk a következő választ adták: A minisztérium és az MVK között nem stratégiai partnerségi megállapodás, hanem együttműködési keretmegállapodás jött létre a melléklet szerinti tartalommal. „A felek a dokumentumban kijelentik, hogy fokozottan együttműködnek a magyar vitorlás verseny- és szabadidő sport hatékony fejlesztése érdekében, törekednek egymás javaslatainak figyelembevételére, kölcsönösen meghívják egymás képviselőit fórumaikra, rendezvényeikre. A minisztérium a megállapodással a vitorlásokat érintő kormányzati döntések szakmai támogatottságának és elfogadottságának erősítését igyekezett elősegíteni."

A NFM válaszában azt írja, az MVK-nak nincsenek kötelezettségei a jogszabályalkotásban és többletjogosítványokat sem kap a véleményezésük során.

A minisztérium kommunikációs főosztályától azt is megtudtuk, hogy az MVSZ nem kezdeményezte náluk stratégiai partnerség kialakítását.

A nagy nemzeti összefogásban az MVK, illetve tagjai eddig is otthonosan mozogtak. A vitorlásközpont felügyelőbizottságának tagja Gál András Levente is, aki korábban kormánybiztosként és szakállamtitkárként dolgozott az Orbán-kabinetben, maga a nonprofit kft.-ként működő MVK pedig kormány által alapított szervezet. Azért hoztak létre, hogy a balatonfüredi UNI Hotel és az ahhoz tartozó 90 férőhelyes kikötő vagyonkezelője legyen. Az MVK emellett vitorlásversenyek, rendezvények és konferenciák szervezését vállalta fel.

Az MVK eddig nem volt túl aktív a vitorláséletben, viszont a jogalkotásról már júliusban szervezett konferenciát a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium egyik projektjéhez kapcsolódva. Az Átlatszó.hu információi szerint az MVK 27,9 milliót kapott a közreműködésért, és az összeget egy egynapos konferenciára és tanulmánykötetre bírta elkölteni.

Az MVK és az MVSZ szembenállása nem előzmény nélküli, májusig Gál András Levente volt a szövetség elnöke, míg a főtitkári posztot az MVK mostani ügyvezető elnöke, Gerencsér Gergely töltötte be. Gál, aki maga is vitorlázik, ugyan újra jelöltette magát a tisztújító közgyűlésen, de a szépítve is lendületesnek nevezett vezetési stílusával nem vívott ki túl nagy népszerűséget, és az általa ígért milliárdokból sem láttak sokat a tagok, információink szerint a klubok azt is zokon vették, hogy döntései előtt keveset egyeztetett velük.  Ezért sem volt véletlen, hogy Kollár Lajos nagy különbséggel előzte meg a szavazáson . Gál bukása után Gerencsér is lemondott, és néhány munkatárssal az MVK-ba távozott.

Frissítés:

 Gerencsér Gergely, az MVK ügyvezető igazgató cikkünk megjelenítése után levélben közölte álláspontjukat. Szerintük nem fedi a valóságot Holczhauser állítása. A májusi elnökségváltásnál az új elnök Kollár Lajos közölte velük, hogy a jogszabályok véleményezésével az MVSz nem tud foglalkozni, csak egy elnökségi tagot kívánnak delegálni a munkába, ami meg is történt.

Gerencsér állítja, az MVK nem a szövetség helyett kötött megállapodást az NFM-mel, és nem is akarnak  szakszövetségi feladatokat ávenni. Gerencsér leírta, amikor májusban  „A Magyar Vitorlás Központ a vízi közlekedést érintő jogszabályok ész- és életszerűbbé tételére vonatkozó javaslatokat, mind az MVSz e területen kijelölt elnökségi tagjának, mind pedig az NFM képviselőinek elküldte. Az egyeztetéseken, csakúgy, mint az MVSz vezetőivel – köztük dr. Kollár Lajos elnök úrral és Holczhauser András főtitkár úrral – történt megbeszéléseken elhangzott, ebben a folyamatban a MVK deklaráltan operatív szerepet kíván vállalni."

Az MVK ügyvezetője nem érti az MVSZ féltékenységét, szerinte a magyar vitorlázás többletforrásokhoz juthat a hatékony szakmai érdekképviselettel, az MVK az együttműködésre törekszik, és reméli, hogy a hétvégi vitorlás fesztiválon a szövetség képviselőivel is megállapodásra jutnak.