Fa Nándor célba ért, megkerülte a Földet

2015.04.21. 06:59 Módosítva: 2015.04.21. 10:47

Kedd hajnalban befutott a célba Fa Nándor és Conrad Colman a Spirit of Hungaryvel a Barcelona World Race földkerülő vitorlásversenyen, írja az MTI.

A barcelonai célvonalon 0 óra 59 perckor haladt át hetedikként a magyar hajó, amely így 110 nap, 10 óra, 59 perc és 40 másodperc alatt teljesítette a kétszemélyes földkerülő versenyt. Fa Nándor 61 évével a mezőny legidősebb, a 31 esztendős Colman pedig a legfiatalabb tagja volt, a Spirit of Hungary 27 600 tengeri mérföldet (51 143 kilométert) tett meg.

A hajó útját technikai problémák és sérülések is nehezítették, az út felénél egy elemzésünkben végig vettük, hogy mi a baj Fa útjával, és miért nem neki, miért nem ezzel a hajóval kellett volna nekivágni az útnak.

A versenyt a Cheminées Poujoulat - fedélzetén a svájci Bernard Stamm-mal és a francia Jean Le Cammal - nyerte meg március 25-én 84 nap 5 óra 50 perc és 25 másodperces versenycsúccsal. A második a Neutrogena lett, fedélzetén a spanyol Guillermo Altadill-jal és a chilei José Munozzal, harmadikként pedig a katalán Anna Corbella, Gerard Marín duó kormányozta GAES ért célba.

A nyolchajós mezőny december 31-én rajtolt el Barcelonából. Január közepén árboctörés miatt kiesett az éllovas és nagy esélyes Hugo Boss, a brit Alex Thomsonnal és a spanyol Pepe Ribesszel a fedélzetén, így végül hét hajó teljesítette a földkerülést.

Az 500 ezer euró összdíjazású Barcelona World Race-t harmadszor rendezték meg. 2007-2008-ban a francia Jean-Pierre Dick és az ír Damian Foxall irányította Paprec Virbac 2. nyert 92 nap 9 óra 49 perces eredménnyel. A 2010-11-es kiírásban Dick honfitársával, Loick Peyronnal győzött. Akkor 93 napra, 22 órára és 20 percre volt szükségük a Föld körbevitorlázásához.

„A verseny előtti sajtótájékoztatón azt mondtam, hogy a célunk a célba érés, és keményen meg is küzdöttünk érte" - mondta a verseny honlapján Fa Nándor, aki negyedszer kerülte meg a Földet vitorlással. „Száz napon belüli időt szerettem volna, de sok problémánk volt az időjárással, ráadásul a hajót nem sokkal előtte bocsátottuk csak vízre, aminek meg is fizettük az árát. A tőkesúllyal volt a legtöbb gond, ezer mérfölddel a Horn-fok előtt már összepakoltuk vészhelyzet esetére a legfontosabb dolgokat, és kikészítettük a mentőmellényeket, ha bármikor el kell hagynunk a hajót."

 Fa kifejtette, jelmondatuk a tolerancia és a türelem volt, ezt ki is írták a kabin falára. Társáról elmondta, erősen emlékezteti 20 évvel korábbi önmagára, és bár voltak nézeteltéréseik, remekül tudtak együtt dolgozni. Ennélfogva úgy tekint már Colmanra, mint az öccsére.

Az új-zélandi vitorlázó közölte, idegenként vágtak neki a földkerülésnek, nem sokat tudtak egymásról, de együtt izzadtak, együtt véreztek, s végül fantasztikus élményen vannak túl, Fa pedig nagyszerű társ volt.

„Meg kellett tudnom, hogy ugyanaz vagyok-e, mint 25 évvel ezelőtt. Meg akartam tudni, ki vagyok, és mennyi van bennem. A hajók teljesen mások ma már, a sebesség is megnőtt, rengeteg tanulnivaló van. Fizikailag úgy érzem, készen állok a szóló földkerülésre, így nekivágok majd jövőre a Vendée Globe-nak."

Fa Nándor idén még két tengeri versenyen indul

A Barcelona World Race után az eredeti program szerint folytatja felkészülését a jövő évi Vendée Globe szóló földkerülő versenyre Fa Nándor. Fizikailag erősnek érzi magát, a hajóról pedig mindent megtanult a 110 napos úton."Nehezebb volt felébredni, mint a hajón, mert a kényelmes ágy nagyon visszahúzza az embert". A 61 évével a mezőny legidősebbjének számító Fa elmondta, fizikailag jól bírta.
"Kíváncsi voltam magamra, hogy ilyen idős fejjel mire leszek képes. De sikerült nagyon gyorsan visszaacélosodni, ha úgy tetszik, erősebb vagyok, mint valaha. Alapvetően szóló vitorlázónak tartom magam, erre most is szükség volt, amikor Conrad vállsérülése miatt két hétig gyakorlatilag egyedül vittem a hajót".
Az eredeti programban idén még két tengeri verseny szerepelt, a Rolex Fastnet Race és a Transat Jacques Vabre. "Tartom magam az eredeti tervekhez. Az út során mindent megtanultam a hajóról, olyan tapasztalatokat szereztem, amilyeneket más tesztkörülmények között nem lehet. Végig jegyzeteltem, s továbbra is az a véleményem, hogy a Spirit of Hungary abszolút komoly eredményekre képes. Persze gondolkodás nélkül nem költhetjük a pénzt, mint esetleg más csapatok, de az ésszerűség határain belül mindent megteszünk a hibák kijavítására" - tette hozzá.
Még nem tudja, ki lesz a társa a következő két tengeri versenyen. "Conrad nyitott a további együttműködésre, de neki is van külön programja. Még a jövő zenéje, kivel fogok hajózni." A saját fejlesztésű és építésű Spirit of Hungaryről elmondta, a hajó Barcelonában marad, ott készítik fel a folytatásra.