Időmérő az időmérőre

2002.10.28. 16:33
Elmaradtak a radikális reformok a Forma-1 technikai szabályairól tartott londoni értekezleten. A futamok kvalifikációs rendszerében azonban komoly változások lesznek.
Nem született a Forma-1 technikai szabályait döntően befolyásoló határozat a Forma-1 Világtanács londoni ülésén. A tanácskozáson a csapatok, a szponzorok, a konstruktőrök, az üzemanyag- és gumiszállítók, illetve az F-1 főnökei - Bernie Ecclestone és Max Mosley - vettek részt.

Időmérő az időmérőre

A legjelentősebb szabálymódosítás a versenyhétvégék lebonyolítási rendszerét érinti. Az eddigi szombati egyórás időmérő helyett egy olyan kvalifikáción - úgynevezett "superpole"-on - alakul ki a rajtsorrend, melyen minden pilóta egyedül, egyetlen kört tehet meg a pályán. A rajtpozíciót eldöntő egy-egy kört megkezdő versenyzők közti sorrendeket ugyanilyen "egykörös", de már péntekenkét megtartott időmérő edzések fogják eldönteni (ahol meg az aktuális világbajnoki helyezés szerint indulhatnak).

Jövőre változik a pontrendszer is, az eddigi 10-6-4-3-2-1-es szisztéma helyett a 10-8-6-5-4-3-2-1-es lép életbe, vagyis nem az első hat, hanem az első nyolc autó szerez pontot.

Nem taktikázhatnak

A FIA (Nemzetközi Automobil Szövetsége) ülésén foglalkoztak a versenyek végkimenetelét befolyásoló csapattaktikákkal is (idén a Ferrari versenyzői kétszer is előre engedték egymást). Az új szabályok szerint 2003-tól tilos lesz "a futam végső sorrendjét erősen befolyásoló csapattaktikát" alkalmazni. Arról azonban, hogy ezt hogyan fogják betartatni, és hogy mi minősül erős befolyásolásnak, még nem döntöttek.

Technikai szempontból csupán egy érdekesebb változás lesz jövőre: a gumiszállítók az eddigi kétféle abroncs helyett már minden egyes csapatnak szállíthatnak két különböző, speciálisan az adott alakulat autóira kifejlesztett gumit. Míg idén például a Michelin minden csapatnak ugyanazt a kétfajta gumit szállította, jövőre már két, speciálisan, például a Williamsnek fejlesztett abroncsot küldhet a versenyekre, míg a Renault szintén a saját gépeire gyártott gumit kaphat.

Belgiumot elfelejtik

A versenynaptárt érintő legfontosabb változás, hogy 2003-ban nem lesz Belga Nagydíj. Belgiumban ugyanis a jövő év augusztusában életbe lép egy dohányzás ellenes törvény, amely szerint még a Forma-1-es futamokon sem lehet dohánytermékeket reklámozni. Emiatt döntöttek úgy a csapatok és a nemzetközi szövetség vezetői, hogy kihagyják Spát, a pilóták kedvenc pályáját.

A Belga GP helyére azonban nem kerül új futam, így jövőre 17 helyett csak 16 nagydíjat rendeznek, míg 2004-től kezdve, a Kínai GP-vel kiegészülve ismét eggyel több verseny lesz.