További Forma-1 cikkek
- Csapatot vált a Formula–1 népszerű pilótája, később a gyári Audi versenyzője lesz
- A Red Bull Racing kulcsfigurája mégis távozhat a csapatfőnök szexuális zaklatási ügye miatt
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
Az eső megkavart mindent
A résztvevők nagy része az előbbi mellett döntött, ám volt olyan is, aki az utolsó pillanatban gondolta meg magát - Raikkönen -, olyan későn, hogy már csak a depóból rajtolhatott el. A finn mellett, aki végül száraz aszfaltra való abroncsokat tetetett föl, még Verstappen is a boxból való startot választotta.
A pályán lévők közül a két Ferrari tökéletesen kapta el a rajtot - sőt, Barrichello egy kicsit ki is ugrott -, Schumacher és Barrichello rögtön az élre állt, majd Montoya, Panis, Heidfeld, Frentzen, Button, Villeneuve és Alonso következett.
Az olasz csapat autói hamar el is húztak a mezőnytől, két kör után már több mint öt másodperccel vezettek, azonban a pálya a vártnál gyorsabban száradt, így a száraz gumikkal rajtolók előnybe kerültek. Ekkor annyi előzést láthatott a közönség, mint az utóbbi három F-1-es szezonban összesen, különösen Fernando Alonso, a
Renault fiatal pilótája volt elemében, ő öt autó mellett is elment. A sorrend a Ferrarik után szinte másodpercenként változott, azért is, mert már a második körben megindultak a kerékcserék: Coulthard váltott elsőként intermediate-ről száraz papucsokra.
Barrichello és az újonc Firman miatt azonban lassult a tempó, a brazil és az angol a pálya ugyanazon pontján egy kör különbséggel pördültek meg és ütköztek a korlátnak, s mivel veszélyes helyen kötöttek ki az összetört kocsikkal - a brazil a totálkáros autóval még ment néhány métert - jöhetett a Safety Car. (A brazil így a szabálytalan rajtjáért kapott büntetést már nem tölthette le.)
A nyolcadik körre szinte mindenki új gumikra váltott, s amikor két forduló múlva a lassú jármú ismét útjára engedte a mezőnyt, a Montoya, Trulli, Ralf Schumacher, Raikkönen, Michael Schumacher - neki a boxban csak nagy küzdelemmel tudták levenni a bal hátsó kerekét, ezért vesztett egy kis időt -, Webber sorrend alakult ki. A vezető trió nem járt a boxban, ők mindhárman csupán a tizenhatodik körben mentek ki. A Williamsnél nem örültek, hogy mindkét kocsijuk egyszerre érkezett meg, de Ralf Schumacher nem tehetett mást, megvárta, míg szerelői végeznek Montoyával. A németnek ráadásul az egyik kerekét alig tudták levenni, így jó néhány másodpercet veszített, nem csoda, hogy idegességében a depóból kijövet még meg is pördült.
Raikkönen:a depóból az élre
A versenyből közben Webber kerékfelfüggesztésének a hibája miatt kiesett, ám olyan szerencsétlen helyen parkolta le a kocsiját, hogy ismét jöhetett a Safety car, s csak a huszadik kör után ment újra ki. A harmadik "rajt" után a boxból indult(!) Raikkönen került az élre mögötte Michael Schumacherrel, majd Coulthard, Villeneuve, Button, Panis és Montoya sorakoztak.
Az élen lévő duó között szinte semmi különbség nem volt, de a finn remekül tartotta az ötszörös világbajnokot, Coulthard három másodperccel lemaradva loholt utánuk.
Huszonöt forduló után a Villeneuve-Button BAR-os kettős megismételte a Williams korábbi akcióját, ezúttal az angolnak kellett várnia a depóban, míg a kanadai kocsiját megtankolták. E manővernek is köszönhetően Montoya feljött negyediknek.
Michael Schumacher az első tervezett boxkiállását a táv felénél ejtette meg, s kilenc másodpercnyi tankolás, illetve kerékcsere után a hatodik helyre állt vissza, fél percre Raikkönentől. A McLarenek közül a második helyen autózó Coulthard vett fel üzemanyagot elsőként a harminckettedik körben - hárommal Schumacher után -, majd eggyel később Raikkönen ment a depóba. Az ezüstnyilak több mint tizenegy másodpercen át álltak a garázsuk előtt, azaz érezni lehetett, hogy többet már nem jönnek ki, ezzel szemben Schumacher kilenc másodperces pit stopja kétkiállásos taktikát sejtetett.
Raikkönen ráadásul a könnyebb kocsival a plussz három körben rettentő gyors volt, s kerékcseréje is olyan jól sikerült, hogy képes volt visszaállni másodiknak Schumacher és Coulthard elé, míg a vezető pozícióban Montoya száguldhatott magányosan.
Schumacher emberére akadt
A finn és az ötszörös világbajnok között azonban semmi különbség nem volt, a német gyorsabbnak tűnt, s a harmincnyolcadik fordulóban a célegyenes végén meg is próbált elmenni a McLaren mellett, ám Raikkönenben emberére akadt!
A jobbkanyar bejáratánál Schumacher valójában már Raikkönen előtt volt, de az a belső íven maradt, s nagyon erőszakosan a külső ívre, majd félig a fűre tessékelte a minden bizonnyal meglepődött ferrarist: azt tették vele, amit ő szokott másokkal.
Raikkönen ezzel a remek manőverrel megtartotta a helyét, ám nem sokáig örülhetett, mert a versenybíróság a depóba kényszerítette, ugyanis korábban átlépte a boxutcában megengedett legnagyobb sebességet. Hatodiknak állhatott vissza, meglehetősen idegesen, hiszen a kavicságyban is tett egy gyors kirándulást.
A vezető Montoya és a második Schumacher között tizennyolc másodperc volt a különbség, Coulthard pedig már félperccel volt a kolumbiai mögött, amikor a Williams-pilóta megejtette második és egyben utolsó tankolását. Előnye elég is volt ahhoz, hogy a skót elé jöjjön vissza, s mivel várható volt, hogy Schumachernek még ki kell állnia a boxba, a kezében érezhette a versenyt.
Montoya elszalasztotta a győzelmet
A német tankolása négy körrel később, a negyvenhatodikban meg is történt, negyediknek, Raikkönen mögé, állhatott vissza aztán, s mivel a korábbi pályaelhagyások miatt - egyszer magától is a fűre ment - már több szárny is leesett a kocsijáról, nem tudta felvenni a harcot a győzelemért.
Montoyának az élen csak tartania kellett volna a Coultharddal szembeni három-négy másodperces előnyét a biztos sikerhez, de gyerekes hibát vétett. A célegyenes végi kanyarban besokallt, megpördült, így Coulthard elment mellett, s jelentős, tízmásodperces előnyt is szerzett. Mindez az ötvennyolc körös futam vége előtt tizenegy fordulóval történt, így a skót könnyedén meg tudta tartani az előnyt, s megnyerte az Ausztrál Nagydíjat. Mögötte Montoya, Raikkönen ésMichael Schumacher egymáshoz képest három másodpercen belül érkezett a célba, majd jócskán lemaradva Trulli, Frentzen, Alonso és Ralf Schumacher végeztek pontszerző helyen.
Coulthard higgadtsága döntött
David Coulthard karrierje tizenharmadik futamgyőzelmét aratta, s természetesen vezeti a pontversenyt. A második Montoya könnyedén nyerhetett volna, ha nem pördül meg, míg a harmadik, fantasztikusan vezető Raikkönent szintén saját hibája fosztotta meg a győzelemtől.
Michael Schumacher volt az élmezőnyből az egyetlen, aki kétkiállásos taktikát választott, azaz összesen háromszor járt a boxban, míg a többiek eggyel kevesebbszer. Ez a stratégia talán csak akkor lett volna nyerő, ha a világbajnok végig zavartalanul az élen tud autózni. Ezen a végig kiélezett és változatos futamon azonban Schumacher a hatodik helyen is volt, így a taktikájából fakadó előnyöket - könnyű autó - a nagy forgalomban nem tudta kihasználni. Érdekesség, hogy ötvenhárom(!) verseny után fordult elő ismét, hogy nem végzett Ferrari az első háromban.
|