Natália
-3 °C
7 °C

Százötvenmillió dolláros luxuspálya a sivatagban

2004.03.30. 13:13
A Forma-1 történetében először rendeznek futamot a Közel-Keleten: az első 'arab' futamnak az olajmilliárdosok lakta miniállam, Bahrein ad otthont. A helyi pályát alig másfél év alatt, százötvenmillió dollárból építették föl a sivatag közepén, ám annak ellenére, hogy kétezerötszázan dolgoztak rajta, mégsem készült el időre. Versenyezni persze lehet rajta, a pilótáknak csak a homok jelenthet gondot.
A Forma-1 idei versenynaptárában két új futam is található, a pilótáknak először kell Bahreinba és Kínába utazniuk. Utóbbi verseny a világbajnokság tizenhatodik állomása lesz, a közel-keleti helyszín viszont már a következő hétvégén várja a csapatokat.

A térségben először rendeznek Forma-1-es futamot, és a gazdag olajállam motorsport-őrült feje, Salman bin Hamad Al Khalifa herceg a világ legmodernebb létesítményét építtette föl a harminchat szigetből álló, mindössze hétszáz négyzetkilométer alapterületű ország déli részén, Sakhirban.

Alagutak vezetnek a tribünökhöz

A 150 millió dolláros költségvetésű pálya 1,7 négyzetkilométeres területen található, a sivatag közepén, ám mindössze félórányi autóútra a nemzetközi repülőtértől.

Az F-1-es aszfaltcsík 5411 méter hosszú, ám emellett még négy különböző nyomvonal alakítható ki, többek között gyorsulási egyenessel és egy 2,5 kilométeres oválpályával. A pálya körüli épületek ékessége a kilenc emeletes Sakhir-torony, mely leginkább a VIP-vendégeknek van fenntartva, de található benne egy ötszáz újságíró kiszolgálására képes médiaközpont is.

A nézőket ötvenezer ülőhely várja, melyeknek nagy része fedett, megközelítésük pedig nem probléma, hiszen földalatti alagutakban, dugók nélkül lehet a közelükbe jutni.

"Az aszfalt tapadása különösen jó"

A német tervező, Hermann Tilke szerint a pályán három előzési pont található, a tizennyolc kanyar között két hosszú egyenes van, az egyik több mint egy kilométer hosszú. Forma-1-es autóval eddig csak Marc Gené mehetett rajta körbe még tavaly évvégén, egy 2003-as Williams-BMW-vel. A tesztpilóta időeredményeiből, illetve a sázmítógépes programokból kikövetkeztetve egy perc harminchárom másodperces körökre lehet számítani, 210 kilométer körüli átlagsebességgel.

A Williams egyik állandó pilótája, Ralf Schumacher tavaly decemberben egy X5-ös BMW terepjáróval tehetett meg egy kört, és a német kifejezetten élvezte az öt és fél kilométer.

"Csak gratulálni tudok Tilke úrnak, remek pályáját tervezett. Az előzéssel biztosan nem lesz gond, hiszen három kanyart is megszámoltan, ahol el lehet menni a riválisok mellett. Az egyetlen gond a homok lehet, ám az aszfalt tapadása különösen jó, ezért szerintem ezt a problémát is meg tudjuk oldani" - jellemezte a bahraini pályát a fiatalabb Schumacher, akinek bátyja viszont azért aggódik, hogy a homok a motorba jut és tönkre teszi azt.

A csapatok persze az utóbbi problémára föl lesznek készülve, speciális szűrőket szerelnek majd a kocsikba, így - legalábbis a legpénzesebb istállóknál - ez sem okozhat gondot.

Ecclestone nem engedte a halasztást

Bahrein két órával van a magyar időszámítás előtt, vagyis a vasárnap, magyar idő szerint fél kettőkor kezdődő futam a helyszínen valójában fél négykor rajtol. A kis csúszásra nem csak az F-1-et közvetítő tévécsatornáknak jön jól, de a pilótáknak és a nézőknek is, hiszen így valamelyest kisebb lesz a forróság.

A lelátók szinte biztosan megtelnek, mert a helyi közönségnek nem okoznak gondot a 120 és 535 euró közötti jegyárak sem.

A vendégeket talán csak az bosszanthatja egy kicsit, hogy még nem vehetik igénybe a létesítmény minden szolgáltatását, annak ellenére, hogy azon 2002 november 8-a óta 2500 munkás dolgozott napi tizenkét órát. A pálya irányítója töröltetni is akarta a futamot, mert néhány kiegészítő épületet még nem tudtak befejezni, de Bernie Ecclestone erre nem adott engedélyt, hiszen egyik sem olyan fontos, hogy nélküle ne lehetne megrendezni a versenyt.