Ecclestone húsznál is több F1-es futamot akar évente

2005.02.10. 11:48
A Forma-1 irányítója, Bernie Ecclestone szerint hamarosan húsznál is több futamot rendezhetnek évente. Még 2003-ban is csak tizenhat verseny volt, idén rekordszámú tizenkilenc lesz, de az angol milliárdos Oroszországban is elvinné a sorozatot, míg álma egy bécsi vagy londoni utcai nagydíj. Ezenkívül Mexikó és India is pályázik egy-egy futamra.
A kilencvenes évek közepéig hagyományosan tizenhat versenyt rendeztek évente a Forma-1-ben, majd 1995-ben a szám tizenhétre nőtt. Innét kezdve 2000-ig felváltva csökkent és emelkedett eggyel a futamok száma, majd három éven át maradt a tizenhét nagydíj. Két éve, 2003-ban ismét csak tizenhat helyszín szerepelt a versenynaptárban.

Az istállók és Bernie Ecclestone még 1998-ban megegyeztek, hogy tizenhétnél több futam nem lehet egy évben, de tavaly mégis tizennyolcat rendeztek, csatlakozott Bahrein és Kina is.

Idén Törökország is beszáll

A csapatvezetők ugyan egy ideig kérették magukat, de végül belementek, hogy idén már tizenkilenc versenyen dőljön el, ki a legjobb.

Először lesz ugyanis nagydíj Törökországban, az Isztambul melletti pálya előkészületei remekül haladnak, és augusztus végén - a Magyar GP eddigi időpontjában - vendégül láthatják az F1-es mezőnyt. Ecclestone viszont még mindig nem elégedett, újabb pályákat akar bevonni.

Oroszország a következő célpont

"Szerintem húsz, vagy még több futamot is rendezhetünk évente. Idén jön Isztambul, majd egy oroszországi verseny létrejöttén fogok dolgozni, biztos vagyok benne, hogy hamarosan sikerül oda is elvinnünk a Forma-1-et" - nyilatkozta az osztrák állami televízóban (ORF) az angol üzletember.

Néhány éve már el is készült egy moszkvai pálya terve, de végül kivitelezők hiányában kudarcba fulladt az ügy. Idén beszállt az F1-be az Oroszországban született milliárdos üzletember, Alex Shnaider, akinek cége, a Midland Group a Jordan csapatot vásárolta meg, és célja, hogy mielőbb futama legyen szülőhazájának.

Mexikó esélyei csökkentek

Az F1 irányítója még a tavalyi szezon végén közölte, a Mexikói GP szervezőivel is megállapodott, így a tervek szerint 2006-ban már oda is elutazna a mezőny. A közép-amerikai verseny előkészületei viszont elakadatak, mert Cancun közelében még mindig nem kezdődött el az építkezés. A kormány ugyan támogatja a hetvenötmillió dolláros beruházást, de egyelőre nem sikerült kisajátítania a szükséges földterületet.

Indiában a kormányt kell meggyőzni

Két éve India is komolyan tervezte, hogy csatlakozik a Forma-1-es helyszínekhez, de a kormányváltás után az új kabinet anyagi okok miatt lefújta a tervet. A Jordan viszont idén egy indiai pilótát, Narain Karthikeyant szerződtette, amely megnyithatja az utat hazája versenyrendezése felé.

"Három-négy éven belül létrejöhet az Indiai GP, ha a kormányunk rájön, hogy a Forma-1 óriási üzlet" - mondta a Jordan-szerződés megkötésekor Karthikeyan, akinek hazai szponzorai állítólag harmincmillió dollárral támogatják 2005-ben az istállót, és részt vállalnának a futam szervezésében is.

"Utcai verseny kell a közönségnek"

Mindezeken felül viszont Ecclestone-nak még van egy álma, amelyet mindenképp meg akar valósítani. "A monacói mellé szeretnék még egy városi nagydíjat valahol Európában, talán Bécs lenne a legmegfelelőbb helyszín. Versenyautók száguldjanak egy nagyváros történelmi épületei között, ez kell a közönségnek. Bizonyíték erre, hogy a tavalyi londoni parádé óriási siker volt" - szólt az ORF-en a hetvennégy éves menedzser.

Tavaly nyáron London utcáin több mint háromszázezer néző figyelte a helyszínen a parádét, így valósnak látszik Ecclestone elképzelése: "Néhány éven belül létre jöhet ez is és az orosz futam is. Talán előbb is, mint azt bárki gondolná".