A Toyotának nem drága az F1

2006.01.18. 13:07
A Toyota négy éve szerepel a Forma-1-ben, az utóbbi szezonokban akár 400 millió eurót is áldozhatott évente a projektre. Más istállók panaszkodnak a magas költségek miatt, a Toyota Motorsport elnöke, John Howett viszont reálisnak tartja befektetett összeget. A japán gyár topmenedzserével az istálló Valenciennes-i F1-autó bemutatóján beszélgettünk.
Négy éve indul a Forma-1-ben a Toyota, és azóta a legtöbb szakértő, illetve a sajtó szerint a japán márka költi el évente a legtöbb pénzt a sorozatban. Nyerniük ennek ellenére még nem sikerült, dobogóra is csak ötször állhattak.

A futamgyőzelemben hisz

#alt#
John Howett
A 2006-os szezonra épített gépüket már tavaly novemberben, a megszokott előtt jó másfél hónappal kipróbálták, de a márciusi idénynyitóra teljesen áttervezik, majd a hetedik futamon még egy annál is újabbal rajtolnak. Nyolchengeres motorjukat tíz hónapja tesztelik, úgy gondolják, idén jönni fog az első futamsiker.

A Ralf Schumacher-Jarno Trulli kettőssel érte el legjobb eredményét a gárda, tavaly negyedikek lettek a konstruktőr vb-n. Ötször végeztek az első háromban, John Howett szerint idén összejöhet a legmagasabb fok is. A Toyota Motorsport elnöke természetesen ott volt a Toyota új F1-gépének bemutatóján, sőt, néhány magyar újságíróval külön is beszélgetett a prezentáció után.

"Hiszek benne, hogy képesek lesznek futamot nyerni idén. A világbajnokság jövőre következhet, azt hiszem, ugyan ezekkel a versenyzőkkel" - mondta Howett, de úgy tűnt, az előbbiben hisz, az utóbbiban, vagyis hogy Ralf, esetleg Trulli vb-győztes lesz, inkább csak reménykedik.

Kevesebbet tesztelnének

Tavaly az Autosport című lap azt írta, 365 millió eurós költségvetéssel vágtak neki a szezonnak, ami valószínűleg rekord az F1 történetében. Néhány európai gyártó, főleg a Renault sokallja a költségeket, az FIA tavaly folyamatosan azon dolgozott, hogy mielőbb bevezethessen csökkentő szabályokat, de 2008-ig nem lesz változás. Howett nem is bánja, mert szerinte a jelenlegi F1 sem drága: "Nem mondanám, hogy drága, inkább reális. Ha valaki a világ első számú autós sorozatában akar sikeres lenni, annak nem szabad sajnálnia a pénzt".

#alt#
Kattintson!
A topmenedzser szerint egyébként nem is ők költik a legtöbbet - "két, de lehet, hogy három istálló is előttünk jár" -, ráadásul az FIA intézkedései elhibázottak. Egységes alkatrészekkel és a többi, 2008-ra tervezett korlátozással nem lehet jelentős pénzt megtakarítani: "Az FIA ötleteivel képtelenség csökkenteni a kiadésokat. Ha kevesebbet tesztelnénk, azzal spórolhatnak jelentősebben".

Kompromisszumkésznek kell lenni

Ráadásul a szervezet törekvései azt tükrözik, hogy a nagy gyártók hatalmát akarják korlátozni az F1-en belül, és mihamarabb jöjjenek vissza a kisebb, önálló istállók. "A 2008-as szabályok elfogadhatatlanok a Toyotának. De kompromisszumokra képesek vagyunk, és lehet még tárgyalni".

Sokan a Ferrarit okolják az FIA munkájáért, a tesztkorlátozás megtagadásáért, mások a csapatok közötti egyetértés hiányát kifogásolják. Howett úgy gondolja, egyik sem igaz, mert "a csapatok könnyen tudnak egymással tárgyalni, és a megállapodáshoz sem kell sok idő". Szerinte a "kompromisszumkészség a lényeg, és erre még a Ferrari is hajlandó, persze csak ha a többiek is engednek, és nem állítják kész helyzet elé".