Barbara, Borbála
-5 °C
3 °C

Trükkel nyert a Ferrari Imolában

2006.04.26. 11:21
Nagyszerű taktikával nyerte meg a San Marinó-i Forma-1-es nagydíjat Michael Schumacher. Sosem fog kiderülni, hogy tudatosan eltervezték-e vagy a véletlenek alakították így, de az biztos, hogy a Ferrari technikai igazgatója, Ross Brawn újra bizonyította zsenialitását. Szakértelme és Schumacher gyorsasága hozta meg a Ferrari győzelmét.
"Talán nyerhettem volna, de változtattunk a taktikámon, a tervezettnél hamarabb jöttem ki másodszor tankolni. Elképzelhető, ha maradunk az eredeti tervnél, én vagyok az első. Sosem fogjuk megtudni" - nyilatkozta a vasárnapi San Marinó-i Nagydíj utáni sajtótájékoztatón a második helyen befutott Fernando Alonso.

Alonso hamar rájött, hol vesztettek

A versenyt kis különbséggel Michael Schumacher nyerte, aki végig vezetett, de riválisa bő harminc körön át a nyomában volt.

A leintést követően kiderült, a futam kulcsmomentuma az Alonso említette tankolás, illetve kerékcsere volt. Az első kiállását a spanyol a 25. fordulóban, négy körrel a ferraris után ejtette meg, mikor visszatért a pályára 11 másodperc hátránya volt. Ezt kilenc kör alatt ledolgozta, német ellenfele ugyanis lassulni kezdett, a korábbi 1 perc 25 másodperces köridői helyett csupán 1:26 vége és 1:27 körüli időket futott.

Alonso a nyakára ért, néhány tized volt csak a két kocsi között, de az üldözőnek előzésre nem volt esélye, Schumacher tökéletesen zárta az íveket.

A Renault-nál ésszerűen reagáltak

Látszott, a Renault tudna sokkal gyorsabban is menni, de mivel jóval később vett fel üzemanyagot, úgy tűnt, másodszor is a Ferrari után fog a boxba menni.

A francia-angol istállónál viszont úgy látták, túl sok időt veszít versenyzőjük Schumacher mögött, és a tervezettnél hamarabb a boxba szólították a második tankolására.

"Valami mást kellett csinálnunk. Hamarabb hoztuk ki, mert nagyon feltartotta őt Schumacher. Több benzinünk volt, mint a Ferrarinak, és azt gondoltuk, a legjobb, ha kivesszük őt Michael mögül. Semmit sem veszthettünk, viszont sokat nyerhettünk ezzel a húzással, ezért meg kellett tennünk" - nyilatkozta hétfőn Pat Symonds, a Renault technikai igazgatója.

Schumacher meglepte a riválisokat

Valóban úgy látszott, ezt kell tenniük, csakhogy ekkor az történt, amire biztosan nem számítottak: Schumacher abban a körben, melynek elején Alonsót újratöltötték, futott egy 1:25-ös kört, közel két másodperccel jobbat, mint az addigiak, majd a forduló végén ő is a tervezettnél előbb jött a depóba. A nem várt húzással 2 másodperc pluszt adott Alonsónak, hiszen a spanyol bemenő körét elrontotta, sajátját feljavította.

A Ferrarit megtankolták, sikerült visszaállnia az első helyre, nagyjából egy másodperccel Alonso elé. Zsebben volt a győzelem, hiszen az már jóval korábban látszott, riválisa nem lesz képes a pályán megelőzni őt.

Mi volt a gond a Ferrarival?

#alt#
Schumacher és a főnökei: kitaktikázták (fotó: AFP)
Schumacher a lelassulását gumigondokkal magyarázta, szemcsésedett az abroncs csökkentve a tapadást, de ő és Ross Brawn technikai igazgató is megerősítette, volt még valami gond a kocsival, ám azt nem tudják, mi. Ennek okára keddig nem adtak választ.

Jean Todt, a Ferrari csapatfőnöke cáfolta, hogy ezzel a nagyszerű taktikai húzással nyerték meg a versenyt, szerinte nagyon ésszerűen viselkedtek a Renault-nál, amikor Alonsót hamarabb kivették Schumacher mögül. Állítja, akkor sem estek volna kétségbe, ha nem sikerül a rivális elé visszajönni, mert "Michael tudott volna gyorsabban menni".

Todt megvédte a Renault-t

"Nem biztos, hogy a Renault későbbi kiállása biztosan jó húzás lett volna - idézte Todtot az autosport.com. - Amikor nyomás alatt döntensz, néha bejön, néha nem, de szerintem nem lehet azt mondani, hogy azért vesztettek, mert döntéskényszerbe hoztuk őket."

A Ferarrinál tehát tagadják a lassítós taktika tudatosságát, de Ross Brawn zsenialitását ismerve nehéz elképzelni, hogy ne játszódtak volna le a fejében az események, még mielőtt valóban megtörténtek volna: a Renault reakciója természetes volt, persze közel sem százszázalék, így az egész stratégiai manőverhez kellett szerencse is.

Brawn gyorsan kapcsolt

Ha pedig tényleg ő sem tervezett semmit előre, egy biztos: őt dicséri, hogy amikor látta Alonso lassú bemenő körét és saját pilótája gyors fordulóját, azonnal kapcsolt, tankolásra hívta Schumachert, így biztosítva a Renault mínusz két másodpercét, és ezzel vereségét.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!