Vendel
5 °C
20 °C

Veszélyben Kimi Raikkönen F1-karrierje

GettyImages-478000630
2015.06.22. 20:28
A Ferrari-elnöknek eredmények kellenek, a finn F1-pilóta viszont nyolcból csak egy igazán jó hétvégét tud felmutatni. Csapatfőnöke türelmes, és szerencséje, hogy pótlása miatt nem sürgeti az idő az olaszokat sem. Mi lesz vele?

Élete legpocsékabb szezonján van túl Kimi Raikkönen, aki öt év után tért vissza a Ferrarihoz. Amit ott talált, az nem az a topcsapat volt, amelyik 2009 végén elbocsátotta őt, hanem egy Fernando Alonso köré épített középistálló.

A szenvedő Ferrari

Legutóbb 2013 májusában nyertek futamot, és hamar kiderült, a turbóváltást alulértékelték, elszúrták az új motort, így az új kocsi versenyképtelen lett. Egy hónappal a szezonkezdet után kirúgták a csapatfőnököt, Stefano Domenicalit, de a körülmények így sem változtak. A csapatot valójában Alonso irányította, és a kocsi sem épp Raikkönenre volt kitalálva. Szenvedtek a beállításokkal, szenvedtek az erőtlen motorral, az eredmények nem jöttek. Dobogóról nem is álmodhatott a finn, legjobb eredménye egy negyedik hely lett Spában, 55 ponttal 12. lett a világbajnokságban. Az átalakulás vihara ráadásul áprilisban nem ért véget, Domenicali után szeptember elejére Luca Di Montezemolo elnököt is elsöpörte. Végül Alonsót is, aki hat hellyel, és 106 ponttal végzett Raikkönen előtt a bajnokságban.

Sok távozó kellett ahhoz, hogy Raikkönen tiszta lappal kezdhesse 2015-öt, és szerencséjére mind az új elnök, mind az új csapatfőnök már az első percekben Kimi-fan lett.

Az új autót olyanra csinálják, hogy feküdjön Kimi Raikkönennek

 - adta ki a parancsot Maurizio Arrivabene csapatfőnök.

Az is kedvezett Raikkönennek, hogy a Ferrari Alonsót Vettelre cserélte, aki nem mellékesen a legjobb F1-es haverja.

A tesztek biztatóan alakultak, a sztratoszférikus Mercedes mögött a Ferrari teljesített a legjobban, Raikkönen az időeredmények alapján pariban volt Vettellel, és ki is jelentette, az idei kocsi sokkal jobb, mint a tavalyi, egyértelmű előrelépés, nem is kicsit.

A nyitófutamra így meglehetősen nagy reményekkel érkezett a Ferrari és Raikkönen is, Vettel szállította az eredményt, harmadik lett első versenyén. Raikkönen is dobogó-közelben haladt, de kerékcseréjénél nem tették vissza rendesen a kereket, a pályára visszatérve pár száz méter után leparkolta a kocsit.

A Ferrari elnézést kért tőle, a sebessége megvolt, úgy tűnt, ha elsőre nem is jött össze a dolog, hamarosan össze fog állni minden.

De Malajziában sem állt össze, mert az időmérőn csak 11. lett, a második harmadban nem tudott elég gyors lenni - Marcus Ericsson feltarthatta -, aztán meg esni kezdett, és nem javíthatott az idején. A futamon szépen feljött negyediknek, Vettel viszont nyert, amivel teljesen háttérbe szorította a finn teljesítményét.

Dráma nélkül egy negyedik hely következett Kínában, Vettel gyorsabb volt egész hétvégén, harmadik lett.

Bahreinben aztán minden összeállt, a negyedik helyről startolva második lett Raikkönen, Vettel saját hibája matt végzett hátrébb - lefutott a pályáról -, Raikkönen pedig a megverte az egyik Mercedest, megelőzte Nico Rosberget, második lett Hamilton mögött. Másfél év után állt ismét dobogóra.

Ott volt, megvolt minden, hogy végre beinduljon az éve, sőt úgy látszott, már be is indult, de Barcelonában megint elromlott minden az időmérő miatt. Csak hetedik helyet tudott összekaparni egy olyan pech miatt, amihez hasonló talán még nem is volt az F1-ben: a gumimelegítő paplan megperzselte az utolsó szett gumiját, így lehetősége sem volt javítani az idején. A futamon csak kettőt tudott előrejönni, 5. hely.

Ekkortájt merült fel először a szerződéshosszabbítása a Ferrarinál. Ő azt mondta, soha nem érezte magát olyan jól az F1-ben, mint az idén, és hogy szívesen élne a 2016-ra szerződésében szereplő opciós jogával.

A Ferrarinál a hangulat nagyszerű, Vettel jó fej, az új csapatfőnök remekül menedzseli őket.

Csakhogy erre a válasz nem egyértelmű marasztalás volt Arrivabenétől, hanem feltételekhez kötött üzenet. Azt mondta, Kimi akkor teljesít legjobban, ha nyomás alatt van, a szezon még nagyon hosszú, ő Raikkönen-rajongó, de várjunk még egy keveset, milyen eredményeket szállít majd.

Öt futam után valóban nehéz volt véglegeset mondani,

ám az kiderült, hogy a williamses Valtteri Bottas eléggé tetszik a Ferrarinak, és a másik, 10 évvel fiatalabb finn kiválóan pótolhatná őt.

Az előzetes megállapodást mind Bottas, mind a Ferrari tagadta.

A monacói időmérőn aztán Raikkönen újra nem brillírozott, a hatodik helyről kellett indulnia, ami az utcai pályán alkalmatlan eredményes versenyszereplésre. Így is lett, másnap hatodikként futott be, és Arrivabene azt a nyilvánvaló tünetet ecsetelte, hogy Raikkönennek a kvalifikációs formájával van baj. A futamon szuperül vezet, mondta a főnök, de mivel állandóan fel kell jönnie, eredményei korlátozottak.

Raikkönen vállalta a felelősséget időmérőformája miatt, elismerte, vele van a gond, és javulnia kell.

Amikor meg az időmérőn is jó volt, lecsapott a a balszerencse, ahogy lecsapott Kanadában. Kimi a 3. helyről startolhatott, először verte meg időmérőn Vettelt, aki motorproblémák miatt csak 16. lett. A két Mercedes persze verhetetlen volt, Raikkönennek kinézett egy könnyed harmadik hely, ám pár kör után igen furcsát pördült a Ferrarival, a motorszoftverben lépett fel valamilyen pillanatnyi gikszer, ami megforgatta a kocsit.

Bár visszaállt a futamba, negyedikről már nem tudott előrelépni, épp Bottas vette el tőle a harmadik helyet.

A múlt szombaton újabb kvalifikációs katasztrófa csapott le rá, amikor a Ferrari nevetséges módon elszámította magát, legalábbis Raikkönen azt mondja, 3 gyors körre küldték ki, de kiderült, csak kettőre van idő. Ekkor akadt ki először nyilvánosan, és káromkodott kicsit a rádióba, majd egyértelműen az istállót hibáztatta.

Ezek után már a Ferrari-elnök Sergio Marchionne sem kertelt, és kijelentette, Raikkönennek eredmények kellenek, vagy nem tartják meg jövőre. 

A következő szezon szerződéseit általában a nyári szünetig, vagyis a július végi Magyar GP-ig igyekeznek véglegesíteni, így Kiminek elméletileg két futama van megmenteni a karrierjét, de hétfőn Arrivabene arról beszélt, ez bőven kitolható.

„Még csak a szezon felénél sem járunk, nem mondhatom azt Kiminek, maradjon, és azt sem, hogy vége."

A végleges döntést persze nem is ő, hanem Marchionne fogja kimondani, és a megszólalásokból egyelőre úgy tűnik, mintha Arrivabene nagyobb Kimi-drukker lenne, mint Marchionne, ami nem igazán jó hír a finnek.

Közeljövő

Kérdés, mi van, ha az olaszoknak nem kell jövőre, bár erre elég könnyű válaszolni: visszavonulás az F1-ből.

Vettel ugyan még májusban azt pedzegette, hogy ha Raikkönen 2016-ban esetleg már nem kell a Ferrarinak, simán talál helyet másik csapatnál, ami lehet, hogy igaz is, csakhogy ő 36 évesen már végképp nem fogja menő csapatnál alább adni.

Annak idején 2010-ben tulajdonképpen emiatt állt fel, és ment el ralizni is, mert a Ferrarinál nem volt rá szükség, másik csúcshely pedig nem adódott. Most, 36 évesen nehéz elképzelni, hogy beüljön egy középcsapathoz, legyen az mondjuk a Williams vagy a Force India. Arra meg, hogy a Mercedes hívja, nulla százalék az esély.

Raikkönennek abból a szempontból szerencséje van , hogy a helyére kiszemelt Valtteri  Bottas a Ferrarinál kicsit gyengébb autót vezet, és hogy nem tobzódik a lehetőségekben. A Merci őt sem hívja, tehát két opciója maradhat, a Ferrari, vagy a Williamsnél folytatni. Vagyis nem sürgeti az idő sem őt, sem az olaszokat, nem kell Bottast mielőbb aláírásra bírni, nehogy mást válasszon.

Így Raikkönennek tényleg marad ideje megmenteni a szezonját és a karrierjét, a magyar futam után is próbálkozhat, de az biztos, Silverstone-ban és a Hungaroringen el kell kezdenie fejlődést mutatni, hacsak nem akar teljesen a tönk szélére sodródni, és még a mostaninál is feszítettebb eredménykényszerbe kerülni.

Esélyeit csökkenti, hogy a kiugró eredmény nem lesz egyszerű, mert a Ferrari teljesítménye az európai szezon kezdete, azaz május eleje óta a stagnál, és a Williams odaért melléjük. Kanadában Bottas, vasárnap Ausztriában Massa lett a harmadik egy-egy Ferrarit megelőzve.

Nehezebb lesz dobogót szereznie, nehezebb lesz kitűnnie, és ha negyedik helyeket hoz is, az természetesen nem olyan meggyőző, mint a pódiumon állni.

Meg kell hozzá verni ráadásul Vettelt is. Ez az 1:7-es időmérőarány elég ciki, de ez még a kisebb gond, ha a futamon tudna fordítani. Csak hát jó időmérő nélkül ez képtelenség, úgyhogy elsősorban szombatonként kell összekapnia magát.

Olyan dolgokra is oda kell figyelnie, ami elméletileg nem is az ő feladata lenne, mint például ez a szombati időmérőbaki. Mert természetes, hogy a versenyző azt teszi, amit a csapat mond neki, és csak a vezetésre figyel, de az azért feltűnhetett volna, hogy két perc alatt nem lehet három kört menni, ha 70 másodpercig tart egy kör.

Ha a csapat nem képes rá, neki kell majd ezeket a hibákat kiküszöbölnie, már amennyire lehet, mert a gumija elégetését már sehogy sem akadályozhatta volna meg. Meg van kötve a keze, és

olyasmire is koncentrálnia kell, amire 15 éve kezdődött F1-karrierje alatt soha nem kellett.

Ki van tehát szolgáltatva az istállónak - mint minden pilóta -, abban pedig csak reménykedhet, hogy a boxban dolgozók most már nem szúrnak el semmit az ő kárára - mert az nekik csak egy rossz verseny, Raikkönennek viszont F1-karrierje végét jelentheti.

Vettel vs. Raikkönen

Vettel eredményei futamon: 3., 1., 3., 5., 3., 2., 5., 4.

Raikkönen eredményei futamon: kiesett, 4., 4., 2., 5., 6., 4., kiesett

Vettel eredményei időmérőn: 4., 2., 3., 2., 3., 3., 16., 3.

Raikkönen eredményei időmérőn: 5., 11., 6., 4., 7., 6., 3., 18.

Vettel pontjai: 120, 3. hely

Raikkönen pontjai: 72, 4. hely