
Kis ország, kis Google
További Tech cikkek
Bár idén három cég is megelőzte, a Google-t az USA-ban tavaly és tavalyelőtt is az év legjobb munkahelyévé választotta a Fortune magazin. Nagyvonalú fizetések, ingyen reggeli és ebéd a 11 vállalati étterem egyikében, masszázsszalon, munkahelyi fodrász, nyelvórák, személyesügy-intéző szolgálat, ingyen mosoda (ingyen mosószerrel), fitneszterem, biodízel-üzemű, wifis munkahelyi buszok, 5000 dolláros hibridautó-vásárlási támogatás, játékgépek, csocsó, ping-pong, és a mérnököknek heti egy, saját projektekre felhasználható nap – az átlaggyári átlagrobotok nem az ideális munkahelyet szokták így elképzelni, hanem a mennyországot.
Az ingyen juttatásokból a válság hatására és a részvényesek nyomására az utóbbi időben fokozatosan visszavett a cég, de időközben az első, a kaliforniai Mountain View-beli főhadiszállás után jó néhány további Googleplexet is nyitott, olyan Neverlandbe illő találmányokkal, mint a sydney-i iroda trópusi esőerdővé alakított recepciója vagy a zürichi központ fürdőkádas-akváriumos relaxációs terme. Amilyen csinnadrattával nyíltak meg a sok ezer alkalmazottat kényeztető, látványosnál látványosabb Googleplexek, olyan csendben, mondhatni titokban élnek és munkálkodnak a magyar Google, egészen pontosan a Google Számítástechnikai Szolgáltató Kft. munkatársai. Mind az öten.
Nagy cég, kis felhajtás
A magyar Google már indulni is szinte a fű alatt indult 2005 októberében, 25 millió forintos jegyzett tőkével úgy, hogy sem helyi irodája, sem alkalmazottai nem voltak. Székhelyeként könyvvizsgáló cégének címét adták meg, vezetői mind a Google kaliforniai és londoni nagyemberei voltak, és hosszú hónapok teltek el anélkül, hogy a kft. bármilyen észlelhető tevékenységet végzett volna Magyarországon – kivéve talán azt a vicces álláshirdetést, amelyben 8-10 kilogrammos tárgyak felemelésére is képes erőembereket keresett, nem sokkal a cégbejegyzés után.
Az éles eszű megfigyelők rögtön arra gondoltak, hogy a Google Magyarországon is felállít egy szerverparkot, mert mi másra kellene neki erőember, de hogy vannak-e a Google-nek szerverei itthon, az máig titok: a cég munkatársai szerint az infrastruktúrát úgy építették meg, hogy mindegy, vannak-e az országban a keresést és az alkalmazásokat kiszolgáló gépek, vagy nincsenek. "Lehet, hogy egy szerverpark sincs Magyarországon, de lehet, hogy három is van" – válaszolták a múlt héten az Index kérdésére.
Az első komoly lépést egy évvel később Dennis Woodside, akkoriban a Google fejlődő piacokért felelős igazgatója tette meg, aki ha nem is személyesen, de legalább telefonon bejelentette, hogy a cég elkezd foglalkozni Magyarországgal. Ennek első kézzelfogható jele az volt, hogy a Google 2006-ban, ötéves vállvonogatás után megszerezte magának az addig idegen kézen lévő google.hu domént (2001-től a google.co.hu címen lehetett elérni a keresőt, és a gmail.hu még most sem a Google-é); második jele az volt, hogy a cég ünnepélyesen felvette első magyarországi alkalmazottját.
Peresztegi Zoltán, hivatalos titulusa szerint country business development manager, azaz országos üzletfejlesztési igazgató, 2007 január 1-je óta vezeti a magyar Google-t. A jó céges hagyományoknak megfelelően sokkörös felvételin esett át, és összesen 16 emberrel, köztük Dennis Woodside-dal is interjúzott, mire megkapta az állást. Korábbi munkahelyein, az HBO-nál és a T-Mobile-nál is marketinggel és pr-ral foglalkozott, amiből következtetni lehetett arra, hogy a magyarországi Google Kft.-nek nem alkalmazásfejlesztés, hanem piacépítés lesz a feladata, és nem programozókat keres, hanem saleseseket és marketingeseket. És bár a Vint Cerf Google-evangelista 2007-es budapesti látogatása alatt tartott állítólagos titkos állásinterjúk miatt elterjedt a pletyka, hogy a Google a közmondásosan zseniális magyar programozókra alapozva fejlesztőközpontot indít majd Magyarországon, ennek az állítólagos központnak se híre, se hamva: Magyarországon programokat nem, legfeljebb üzletet fejlesztenek. A Google magyar alkalmazottai elsősorban Dublinban, illetve Zürichben dolgoznak, az itthon bejegyzett Google Kft. pedig nem százholdas Googleplexben székel, hanem az Óbuda Gate irodaház negyedik emeletén, szinte titokban, úgy, hogy a bejáratnál még a cég neve sincs kiírva.
A Google Kft. közelmúltbeli pénzügyi eredményeiről az égvilágon semmit nem lehet tudni, azon kívül, hogy Peresztegi szerint a cég 2007-ről 2008-ra 250 százalékos növekedést ért el a hazai keresőmarketing-piacon. A cégnyilvántartásban szereplő legutolsó, 2006-os adatok alapján három évvel ezelőtt, magyarországi működésének első évében a Google Kft. kétmilliárd forintos nettó árbevételt, illetve 458 milliós adózás előtti eredményt ért el. Idei árbevétele találgatásos módszerrel úgy 2-2,5 milliárd forintra tehető, de hivatalos adatokat a cég az elmúlt három évben nem szolgáltatott, külön kérésre sem.
Egy neve elhallgatását kérő forrásunk szerint ugyanakkor "a Google Kft. pénzügyi adatai nem túl relevánsak a Google magyarországi teljesítményére vonatkozóan, ugyanis a bevétel javát adó AdWords platform szolgáltatásait a dublini iroda nyújtja, így a számlát is a Google Ireland állítja ki a hirdetőknek".
A Google Maps nem találja a Google Kft.-t
Az irodaépület, ahol a magyar Google székel, elég nagy ahhoz, hogy könnyen meg lehessen találni, legalábbis ha az orra után megy az ember. A nemrég magyarított Google Maps viszont rossz helyre teszi a térképen a címet, bár ez Peresztegi Zoltán szerint nem a Google, hanem az adatokért felelős Tele Atlas hibája. Ekkora felbontás mellett az iroda úgyis csak néhány pixel lenne a térképen: ötven négyzetméteresnél biztosan nem nagyobb az egész, és abban már benne van a főnöki szoba és a négyfenéknyi tárgyaló. Hogy is szokták mondani? Kis ország, kis Google.
Decens, barnás padlószőnyeg, de az nem saját, hanem irodaházi sztenderd, viszont szobánként eltérő, Google-színűre festett falak, rajtuk poszter méretűre nagyítva néhány a jobban sikerült céglogók közül. A legnagyobb helyiséget, ahol négyen dolgoznak az ötből, a pajkosságtól sem mentes vállalati kultúrának megfelelően csocsóasztal uralja. De nem akármilyen, a figurákat ugyanis akkurátusan elnevezték, a kék csapat középpályás sora például úgy hangzik, hogy Illes, Eric, Nikesh, Janos. Közülük a két szélső, Vadász Illés és Arany János itt ülnek a Google Kft.-ben, Eric Schmidt Mountain View-ban vezérigazgat, Nikesh Arora meg a cég első számú salesese. Ez egy ilyen barátságos cég, mindenki egy csapatban focizik. A kapuban Larry és Sergey, a két alapító.
A bohókás Google-szellemiség az iroda többi szegletében is fülön csíphető, a két nyomtatót például úgy hívják, hogy Puskas (nem Ferenc, hanem Tivadar), illetve Rubik, és elszórva egy-egy színes labda is feltűnik, de a három helyiséget és a munkaállomásokat egyébként a corporate identity közvetlen megnyilvánulásai jellemzik: céges bögre, céges csésze, céges egérpad, céges hangszóró, céges lávalámpa és egyéb céges szóróajándékok, amelyekért persze a nem céges rajongók a világot körbefutják, ha kell.
A híres google-ös ingyen kaját egy polcnyi ropi-csoki és egy hűtőszekrény képviseli, de ingyen étterem nincs, masszázs, fodrász, saját sportpálya nincs, sőt az irodaház fitneszterme is bezárt, mire a cég ideköltözött korábbi helyéről a Blaha Lujza térről, az EMKE irodaházból. A magyar Google-nél a munkaidő 9-től 6-ig tart, de van, hogy este is dolgozni kell, főleg hogy a kaliforniaiakat nem nagyon érdekli, itthon mikor van este, és mikor reggel. Szabadidejében szinte minden alkalmazott blogol, Arany János vitorlásblogot, Vadász Illés Lego-blogot ír, míg Peresztegi fogyasztóvédelemben nyomul, és bár az url-t nem árulja el, a Google-ös felvásárlások történetének ismeretében a főnök blogját csak az nem találja meg, aki nem akarja. A hétvégéket viszont igyekeznek szabadon tartani: „Vigyázunk a load balancingre” - mondja Peresztegi. Az alkalmazottak úgy érzik, sikerült beilleszkedniük a legendás vállalati kultúrába, és eszük ágában sincs más munkahely után nézni: „Baromi nagy job hopper [állásváltogató] voltam, de innen nem akarok elmenni” – mondja Vadász Illés.
Felvétel nincs.
