
További Tech cikkek
A Portal játékmenete egyrészt a newtoni fizika alapelvein, másrészt a portálpuska nevű csodálatos találmányon alapszik. Előbbieket mindenki ismeri, ha mégsem, a tudományos ismeretterjesztés jegyében gyorsan összefoglalom: 1. amit feldobunk, az leesik; 2. minél magasabbról esik le, annál nagyobbat puffan. A portálpuska már trükkösebb szerszám. Ahová lövök a bal gombbal, ott nyílik egy kék térkapu, ahová a jobbal, ott egy narancssárga. Ha belépek a kéken, kilépek a narancson, ha bemegyek a narancson, kijövök a kéken.
Az igazán jó játékok azok, amelyek egyszerű alapszabályokra tudnak összetett, mély játékmenetet építeni, és a Portal nagyjából mindent kihozott a gravitációból meg a térkapukból: nyakatekert logikai feladványokat oldhattunk meg, kapcsolókkal, erőterekkel, kicselezendő őrrobotokkal és hasonlókkal. Az alapelv a folytatásban sem változott: bekerülünk egy szobába (a szobát persze tágan kell értelmezni, néha hatalmas nyílt terekben, szédítő mélységek fölött akciózunk), és a gravitációt meg a portáljainkat ügyesen használva el kell jutnunk a kijáratig. Minden szoba egy új rejtvény, összesen van belőlük vagy száz, tuti elfüstöl az agya annak, aki egy ültő helyében akarja végigvinni az egészet.
Still Alive
A Portal 2 rengeteg új játékelemmel dobja fel a bevált receptet, négy-öt pályánként kapunk valami új játékszert: lézerek, a lézert megtörő prizmák, különféle színű festékek, amelyek megváltoztatják a felület tulajdonságait, amit megfestenek, ugrópadok, mozgó platformok, erőtér-liftek, csak győzzük kiismerni a felhasználási módjaikat. És ezeket persze mind kombinálnunk kell a rejtvények megoldásához.
Például egy portálon át a megfelelő helyre tett lebegtető erőtérrel felszállunk a plafonig, aztán ha fenn vagyunk, kikapcsoljuk a portál áthelyezésével, zuhanás közben magunk alá lövünk egy új portálbejáratot, hogy a kijáraton nagy lendülettel repüljünk ki. Pont rápottyanva egy kék festékfoltra (amit előtte az ugrálást jól kiszámítva vezettünk oda egy portállal a csöpögő csapból), amin újabb lendületet véve át tudunk ugrani a szobát kettészelő szakadékon. És ez csak egy laza ujjgyakorlat volt, semmi extra.
You monster
A kicsit a levegőben lógó első rész után a második rendes sztorit és háttérvilágot kapott. Az ember azt gondolná, ez aztán baromira nem hiányzik egy logikai-ügyességi játékba, milyen jól elvan a Tetris meg az Aknakereső is ilyesmik nélkül. És csodák csodája, a szupertitkos katonai kutatásokat folytató Aperture Science, és az új technológiák tesztelésére épített központot irányító megkergült mesterséges intelligencia sztorija remekül működik, és feldobja a játékot.
Ehhez persze szükségesek a remek fekete humorral megírt párbeszédek, és a zseniális szinkronhangok. Wheatley, a ránk vigyázó balfék robot hangját például Stephen Merchant brit humorista adja, akit eddig Ricky Gervais tettestársaként ismertünk a Hivatal eredeti verziójában és a Futottak mégben, és simán ott van a világ tíz legviccesebb embere között, ezt azzal együtt ki merem jelenteni, hogy többek között másfél milliárd kínait még sosem hallottam viccet mesélni.
Wheatley mellett az első részből ismerős Glados, a hátborzongatóan hideg humorú női mesterséges intelligencia (az majd a játék kétharmada körül derül ki, hogy lehet egy MI nő) lesz még mellettünk a pályákon, legalábbis hangban. Amit ezek ketten levágnak szövegben, az nem mindennapi, leginkább egymást, meg minket cseszegetnek, közepes angoltudás nem árt, ha ki akarjuk élvezni. És talán nem lövöm le a poént, ha elárulom, hogy Glados a végén megint énekelni fog, és a Want you gone legalább akkora geekhimnusz lesz, mint az első rész után a Still alive lett.
The part where I kill you
A legnagyobb újítás a kooperatív mód, itt két játékos közösen oldja meg a direkt az összjátékra kihegyezett feladványokat. Az egyik rááll egy kapcsolóra, ami kinyit egy ajtót, azon a másik átmegy, ilyesmik. A közös rejtvényfejtés perceken belül, és egymilliárd százalékos valószínűséggel csap át egymás rettenetes szívatásába, hopp, véletlenül alád tettem egy portált, a kijárata meg épp a szakadék felett volt, bocs. A lehetőségek végtelenek, és nagyon remélem, hogy a fejlesztőcsapat már javában azon töri a fejét, hogy a Portal 3-ban hogyan lehetne minél kreatívabb, egymás elleni játékmódokat kitalálni.
Aristotle versus mashy spike plate
Persze ez az egész mit sem érne, ha maguk a rejtvények túl könnyűek, túl nehezek, fantáziátlanok vagy túlságosan ismétlődőek lennének. Utóbbi kettővel egészen biztos, hogy nem lehet vádolni a Portal 2 pályáit, sőt, inkább a ló másik oldalára estek át a pályaépítők, alig van lehetőségünk egy új játékelem trükkjeit kitanulni, máris egy még újabbal ismerkedhetünk meg. Sokkal több potenciál lett volna például a felület tulajdonságait megváltoztató festékekben (a piroson felgyorsulunk, a kékről nagyot tudunk ugrani, a fehér bármilyen felületet portálnyitásra alkalmassá tesz), aztán alig 6-8 pályán játszhatunk velük.
Annyira igyekeztek a fejlesztők változatosnak és folyton megújulónak maradni a pályákkal, hogy az embernek hiányérzete támad, mintha egy csomó lehetőség kiaknázatlanul maradt volna. Épp csak túl vagyunk egy-két igazán agyzsibbasztó feladványon, máris jön egy új játékelem, és az azt bemutató, gyermekien egyszerű pályák. Egymillió játékosnak egymillióféle igénye lenne a nehézségre, én az egymillióból egyként úgy éreztem, túl sok az oktatópálya, és kevés az igazán kemény fejtörő. Az viszont csodás, hogy a nehezebb pályák megoldásai is teljesen logikusnak és magától értetődőnek tűnnek utólag, ahogy az is, hogy sokkal inkább ész-, mint reflexjáték az egész.
Go make some new disaster
És ugyanebből fakad a Portal 2 legnagyobb negatívuma is: az hogy egyszer használatos. Ha egyszer megoldottunk egy pályát, semmi értelme nekifutni újra, ahogy egy keresztrejtvényt sem fejtünk meg újra, ha egyszer már kitöltöttük. Ez a műfajból fakad, nem lehet vele mit tenni, itt nincs a végtelenségig játszható multiplayer, nem lehet más karakterrel, más utakon újra végignyomni, legfeljebb a fejlesztői kommentárt hallgathatjuk meg, és titkos pályákat kereshetünk egy második végigjátszásnál.
Az egyszemélyes rész nekem kilenc és fél óra tiszta játékidőbe telt, akinek kicsit jobban rááll az agya a 3D fejtörőkre, simán lenyomhatja 5-6 óra alatt is, aki még ennél is gyorsabb, az vagy zseni, vagy autista. A kooperatív mód ezt az időt nagyjából a másfélszeresére emeli, de aztán bármilyen szórakoztató is volt, kész, vége, kifújt. Várhatunk megint négy évet a következő adagra.
Az egyetemről a csúcsra
A Portal története egyben egy "merjünk nagyot álmodni" példamese is. Az alapjai a portálokkal és a fizikai szimulációval egy Narbacular Drop című játékból származnak, amit a redmondi Digipen főiskolán készített vizsgamunkaként egy Kim Swift nevű hölgy ötletéből egy három programozóból és három grafikusból álló csapat.
A Valve (a Half-Life sorozat és a Steam digitális disztribúciós rendszer sikerén a világ egyik legmenőbb és leggazdagabb játékfejlesztőjévé nőtt cég) meglátta a zsenialitást a játékban, leszerződtették az egész társaságot, profi grafikusokat, írókat és marketinget tettek mögéjük, így született meg a Portal. A második rész újításainak nagy része hasonló import: egy másik digipenes vizsgajáték, a Tag: The Power of Paint készítőit olvasztották be a játékukban felvonultatott ötletekkel együtt az időközben 40 fősre hízott Portal 2-csapatba.

Az oldalról ajánljuk
- Belföld
Pottyondy Edina a kegyelmi botrány évfordulóján: Novák Katalinnak ötmilliós luxusnyugdíjjal fogják be a száját
A humorista szerint akár további kegyelmi ügyek is lehetnek.
február 16., 08:59
- Külföld
Keményen lecsap a rapperekre a líbiai rezsim
Egyre veszélyesebb a helyzet a széteső országban.
február 16., 09:20
- Kultúr
Álomnyaralásnak indult, de végül agyoncsapta őket az áram a jakuzziban
Rózsa magát okolja emiatt a Mákfagyiban.
február 16., 10:15
- Múlt-kép
Nő a bevetés árnyékában
Megáll a férjem ágya mellett, nézi a fekvő alakot, aztán hozzám lép és megcsókolja az arcom.
február 16., 09:48
- Sport
Trump fiának sokkoló bejelentése: pénzeli a doppingolimpiát
Szerinte a világelit és a sportot irányító körök egy évszázadon keresztül semmibe vették az innovációt.
február 16., 10:04
- Külföld
Kényszerleszállást kellett végrehajtania egy tenerifei járatnak, de az utas mégis meghalt
Egy hetvenes éveiben járó férfi váratlanul rosszul lett.
február 16., 09:20
- Brand and Content
Tudja, mi lesz február 22-én?
Egy valódi közösségi élményben lehet része, ha kilátogat a Városligetbe. A nem hétköznapi télűző eseményre a szervezők idegenvezetéssel egybekötött sétával, mancskirakó flashmobbal és még ajándékfánkokkal is készülnek. A program ingyenes!
február 16., 09:48
- FOMO
Kötögetni akartak, sztriptízt kaptak az idősek otthona lakói
A műsor annyira tetszett nekik, hogy a következő hétre is várják a táncost.
február 16., 10:56
- Gazdaság
Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
Ostromhoz gyűjt erőt a magyar valuta.
február 16., 08:20
- FOMO
11 évesen drogozott, felnőttként rendőrre támadt, mégis milliók imádják
Ma ünnepli 35. születésnapját The Weeknd, akit egy róla készült kvízzel köszöntünk.
február 16., 05:55
- Belföld
Évek óta nem volt példa olyan dermesztő hidegre, ami jövő hétre várható
Súlyos mínuszok köszöntenek ránk.
február 16., 05:57
- Sport
Távol-keleti világrekorddal indult a vasárnap reggel
Tíz éve fennálló csúcsot adtak át a múltnak.
február 16., 10:56
- Külföld
The Guardian: a hétfői párizsi csúcson Ukrajna automatikus NATO-tagságáról tárgyalnak majd
február 16., 05:56
- Vélemény
Az egyetemi rangsorok megítélésének dilemmája
A felsőoktatási ranglisták nem határozzák meg egyértelműen, melyik a legkiválóbb, mégis van értelme – Szakos Enikő írása.
február 16., 10:19
- FOMO
Akkor van igazán nagy baj, ha valakit nemzetközi vizeken harap meg egy cápa
Tavaly egy német turista emiatt vesztette életét egy cápatámadást követően.
február 16., 06:06
- Külföld
Több tízezren tüntettek a szerb kormány ellen
Az országban a novemberi újvidéki tragédia óta folyamatosak a tiltakozások.
február 16., 06:38
- Kultúr
Kakas Márton alaposan helyre tette Jókai Mórt
Elérhető az író sajátos önéletrajza.
február 16., 06:08
- Belföld
Magyarok tízezreit érinti a betegség, amelyben Julius Caesar, Napóleon és Isaac Newton is szenvedett
Ha valaki rohamot kap mellettünk, nem szabad azt megállítani.
február 16., 05:59
- Külföld
Halálra taposták egymást a zarándokok Újdelhiben, legalább tizennyolcan meghaltak
Az óriási tömeg egyetlen vasúti szerelvényre próbált felkapaszkodni.
február 16., 07:22
- Belföld
Orbán Viktor: A magyarok már tudják, a jövő nem ott van, ahol ők laknak
A miniszterelnök interjút adott dubaji útja után.
február 16., 07:56
- Külföld
Magyar és cseh neonácik is részt vettek egy drezdai felvonuláson
A rendőrség nagy erőkkel készült az eseményre, antifasiszta blokádot is feloszlattak.
február 16., 07:02
- Futball
Felháborodás Madridban: Nem ért angolul a bíró, ezért állította ki Bellinghamet
Ami a La Ligában történik, táptalajt ad az összeesküvés-elméleteknek.
február 16., 06:49
- Kultúr
A nő kiléte továbbra is rejtély, barát vagy szerető lehetett
A párizsi éjszakában örökítették meg.
február 16., 06:08
- Belföld
Megtalálták a Budapesten eltűnt külföldi férfi holttestét
Egy héttel ezelőtt tűnt el a magyar fővárosban.
9 perce
- Külföld
Meggyilkolták a világ első nyíltan meleg imámját Dél-Afrikában
Egy nemzetközi szervezet szerint a férfi gyűlölet-bűncselekmény áldozata lett.
február 16., 10:05
- Külföld
Többen meghaltak a Libanont ért izraeli légicsapásban
Az ország déli részét érte támadás.
február 16., 08:37
- Külföld
Újabb tragédia történt a világ legszegényebb régiójában, ahol az életük árán is aranyat bányásznak az emberek
Ezúttal 48-an vesztették életüket Maliban.
február 16., 08:16
- Külföld
Szamarakat festettek át zebrára egy kínai állatkertben, hogy odacsalogassák a látogatókat
A béna csíkozás még abban is gyanút kelthet, aki életében nem látott zebrát.
február 16., 10:26