Betiltott kalózkodással sem nőtt a zeneipar
A világ legszigorúbb szerzőijogi szabályozása védi meg a francia tartalomipart a fájlcserélőktől. A híres Hadopi-szabályozás értelmében magáncégek monitorozzák a fájlcserélő hálózatokat, és ha jogsértő tartalomra bukkannak, akkor figyelmeztető levelet küldenek a tetten ért felhasználónak. A törvény 17 hónappal ezelőtt született, a zeneipar legnagyobb örömére, és bár eleinte egy kicsit nőtt a kalózkodás, a március felmérések már drámai visszaesést mutatnak.
A monitorozást felügyelő Hadopi nevű szervezet két jelentés alapján mutatta ki a kalózkodás csökkenését. Az egyik felmérés szerint a p2p hálózatokon az illegális adatmegosztás 43 százalékkal csökkent, míg a másik tanulmány 66 százalékos visszaesést mutatott ki. Mindegy, hogy melyik áll közelebb a valósághoz, kétség nem fér hozzá, hogy a törvény megtette a hatását. Bár a Hadopi csak a p2p hálózatokat figyel, a szervezet szerint semmilyen jel nem utal arra, hogy az emberek tömegesen áttértek volna más átviteli technológiákra, mondjuk a közvetlen letöltésre.
Sajnos a francia tartalomipar éves statisztikája alapján még korai lenne megünnepelni a sikert. Franciaország zeneipara 2011-ben 3,9 százalékkal csökkent, míg a filmes piac 2,7 százalékkal esett vissza. Ez a hanyatlás azonban nem fogja elvenni a tartalomipar harci kedvét, mert mindkét iparágban látványosan nőtt a digitális eladások aránya. A zenék esetében 18,4 százalékkal emelkedett az online forgalom, és a zenefelfedező szolgáltatások, mint például a Spotify és a Deezer, 73 százalékkal növelték forgalmukat. Az online videotékák 50 százalékos növekedést könyveltek el.
A zenefelfedező szolgáltatások (amikkel fix havidíjért általában korlátlan mennyiségű dalt meghallgathatunk) nagy szerepet játszottak a digitális eladások növelésében, és a koncertjegyek is jobban fogytak. Ugyanakkor a cd-k eladását egyáltalán nem lendítették fel. A számok azt bizonyítják, hogy – kalózkodás ide vagy oda – a digitális terjesztésre való átállás komolyan csökkenti a zeneipar forgalmát. Hiszen már nem kötelező megvenni az egész albumot, elég csak azokért a dalokért fizetni, amiket kedvelünk. A tartalomipar persze könnyen mondhatja azt, hogy a netezők megfigyelése nélkül ennél is kevesebb dalt és filmet adnának el, tehát a franciák nem számíthatnak arra, hogy a Hadopi leszáll róluk.