Gábor, Karina, Ders
7 °C
21 °C

Bérgyilkosok, pandák és kiborg nindzsák

2012.08.18. 00:38
Az E3-hoz képest a kiállító cégek viszonylag kevés újdonságot mutattak be a Gamescomon, de ez nem jelenti azt, hogy a jelenlévőknek egy pillanatig is unatkoznia kellett. Láthattunk Starcraft 2 multiplayer-partit, nyitást az ingyenes, böngészőalapú játékok felé, látványos trailereket és magyar fejlesztésű Van Helsing-játékot.

A Bethesda standján zárt ajtók mögött mutogatták az FPS játékok múltját és jövőjét. Előbbit a Doom 3: BFG Edition, utóbbit pedig a Dishonored képviselte. A Dishonored meglehetősen egyedi játék, ahol a futurizmus és a XVIII. század elemei keverednek; ha nem tudnánk, hogy a Half-Life 2 egyik látványtervezője is dolgozott a projekten, rövid játék után amúgy is világossá válna. A bemutatott pályán kanálisok és szűk utcácskák között manőverezve kellett elkerülni a lépegető robotokat, hogy bejuthassunk egy álarcosbálra, és kiiktathassuk a célszemélyt. Alapvetően kaland-elemekkel felruházott bérgyilkos-szimulátorról van szó, ahol a játékmenet egy klasszicista köntösbe bugyolált Deus Exet idéz.

A Doom 3: BFG Edition ezzel szemben keményvonalas, retro lövöldözés, jó értelemben vett primitív akciójáték. Nem csak azért tűnik annak, mert a Doom 3 régen, nyolc éve jelent meg, hanem azért, mert már akkor is régi vágású shooternek számított. Az eredeti verzió horrorisztikus hatásai kissé háttérbe szorultak; a korábban felváltva alkalmazott fegyvert és zseblámpát most egyszerre is használhatjuk, és maga a játékmenet is sokkal pörgősebbnek, keményebbnek tűnik.

Bár a fejlesztő id software alapvetően technokrata cég, a Doom 3-on nagyon látszik, hogy már nyolcéves, HD felbontás ide vagy oda. Az viszont pozitív, hogy az újrakiadás nem csupán a Resurrection of Evilt és a Lost Missiont, a két küldetéslemezt, hanem az első két Doomot is tartalmazza. Aki pedig technikai bravúrt vár az id software-től, az a fejre csatolható virtuális szemüveggel, vagy 3D támogatással is játszhatja a Doom 3-at.

Mobiltól az asztali konzolig

A konzolgyártók közül csak a Sony vett részt a Gamescomon, de átütő erejű újdonságokkal ők sem szolgálhattak - elvégre alig két hónap telt el a Los Angeles-i E3 óta. Az látszik, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a Playstation Mobile-ra; mivel maguk is fejlesztenek androidos telefonokat, amelyeken akár Playstation emulátorokat is futtathatunk, nem meglepő, hogy látnak potenciált ebben a szegmensben is. Olyannyira, hogy a mobilos platformjaikhoz megnyerték támogatónak a Q? Entertainmentet, a Tecmo Koei-t, a Segát, a THQ-t és a D3 Publishert is, így nem csupán asztali konzolon, de okostelefonokon is terjeszkedhetnek.

A keményvonalas játékosoknak örömteli bejelentés lehetett a Cross Buy program; ez a Playstation Vita és a Playstation 3 közti átjárhatóságot erősíti. Aki megvesz egy játékot az egyik platformra, a másikon is játszhatja azt - feltéve, hogy az adott szoftver támogatja ezt az opciót. A Cross Buy egyelőre három játékkal lesz elérhető: a Ratchet & Clank: Full Frontal Assaulttal; a Sly Cooper: Thieves in Time-mal, és a Playstation All-Stars Battle Royale-lal. Mivel számos játék van, ami mindkét platformra megjelenik, a jövőben valószínűleg több Cross Buy játékot is láthatunk, de nem biztos, hogy a külsős fejlesztők támogatni fogják; nekik az a jó, ha kétszer adhatják el ugyanazt.

A Vita-játékok közül a FIFA 13-at, a Killzone: Mercenaryt, az Assassin's Creed III: Liberationt, illetve a Call of Duty: Black Ops Declassified-ot demózták, valamint a Littlebigplanetet is fejlesztő Media Molecule új platformjátékát, a Tear Awayt. Szintén érdekes lehet a Playstation Move támogatásra kihegyezett Until Dawn, a kisebbek továbbra is lenyűgözőnek találhatják a J. K. Rowling nevével fémjelzett Wonderbookot, az indie játékok rajongói pedig új kedvencet találhatnak a letölthető címként megjelenő Rainben.

Titánok harca

A Ubisoft izgalmas és friss E3-as sajtókonferenciája után joggal várhattunk volna el néhány AAA kategóriás címet és nagy bejelentést, de a bemutatón jóformán csak az online portfóliójukkal büszkélkedtek. Hiába, hogy böngészőből is futtathatjuk a Silent Hunter Online kőkemény tengeralattjáró-szimulációját, hiába, hogy browser-alapú, ingyenes játékként lesz elérhető a Settlers Online és az Anno Online, hiába, hogy egyszerre több játékkal is támogatják a Might & Magic brandet, a csúcskategóriás anyagokat ez legfeljebb kiegészítheti, de nem pótolhatja.

A kiállított játékok terén mindenesetre kitettek magukért. Bemutatták például a roppant szórakoztató Rayman Legendst, ami, mint időközben kiderült, Wii U exkluzív lesz. Nagy erőkkel promózták az E3-on óriási tapsot kapott Far Cry 3-mat, a népszerű táncos ritmusjáték-sorozat új részét, a Just Dance 4-et és az Assassin's Creed III-at is – igaz, ez utóbbi esetben a lelkesedést némileg lelohasztotta, hogy táblák figyelmeztették a látogatókat a 300 perces sorban állásra. Volt, aki türelmesen kivárta a sorát, minden elismerésünk az övék.

Az Electronic Arts standjánál a Need for Speed: Most Wantedet három sportkocsival és óriásvásznon pergő trailerekkel demózták, de tisztességes rivaldafényt kapott a Crysis 3 is; ennek a legcsábítóbb újítása a Hunter nevű multiplayer játékmód, ami leginkább a Predatorra emlékeztetett. A cég mostanában biztonsági játékot folytat; a FIFA 13, a Dead Space 3 és a Medal of Honor: Warfighter csupán újabb epizódok a korábbi sikercímekhez. A Ubisofthoz – és szinte mindenki máshoz – hasonlóan az EA is lát fantáziát az ingyenes játékokban; ilyen lesz például a Frostbite 2 grafikus motorral meghajtott új Command & Conquer játék is.

Bár maguk a konzolgyártók nem szívesen nyilatkoznak a következő generációs platformokról, úgy tűnik, ez az önkorlátozás a külsős partnerekre és kiadókra nem vonatkozik. Frank Gibeau, az EA Labels vezetője szerint hamarosan eljön a következő konzolgeneráció; az IGN-nek nyilatkozó Gibeau legalábbis azt állította, hogy ő már látta az új Playstationt és az új Xboxot.

A Blizzard standja óriási volt, és nem is kellett sorban állni, hogy kipróbálhassuk a játékaikat; temérdek gépen futtatták a multiplayerben is játszható Starcraft 2-t, és óriás kivetítőkön játszották a World of Warcraft új kiegészítőjéhez, a Mists of Pandaria trailerét is. Az új videó megítélése igencsak ellentmondásos volt a rajongók körében; úgy tűnik, a felhasználóbázis csökkenését csak a pandamaci szerepeltetése akadályozhatja meg.

Nemzetközi vizeken

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Nemzeti Külgazdasági Hivatalnak köszönhetően számos magyar cég saját standdal tűnhetett fel a rendezvényen. Akkor azonban nem esett szó a szintén magyar Neocore Games által fejlesztett játékról, a The Incredible Adventures of Van Helsingről. A Van Helsing leginkább a Diablóra emlékeztet: izometrikus felülnézet, akció- és szerepjáték-elemek, lőfegyverrel, karddal és támadó varázslatokkal kaszabolható ellenfelek. Az említett fegyvercsoportok mindegyikét külön fejleszthetjük a megszerzett tapasztalati pontok függvényében, kombinálhatjuk és továbbfejleszthetjük a használható tárgyakat, ráadásul ha egyedül nem boldogulnánk, akár négyen is játszhatjuk kooperatív módban. A játék még idén megjelenik, PC-n és Xbox Live-on lesz elérhető.

A japán cégek némileg visszafogottabban képviseltették magukat a rendezvényen, ami érthető: nekik inkább a hazai és az amerikai piacra érdemes fejleszteniük. Ettől függetlenül jelen volt a Capcom, bemutatta a Remember Me című cyberpunk akciójátékot, és új trailert villantott a Devil May Cry-újragondolásból, a DmC-ből. Jelen volt a Konami, a Pro Evolution Soccer legújabb részét, az EA-féle FIFA egyetlen valamirevaló riválisát mutogatta a standján, és hét lakat alatt őrizte a Metal Gear Rising: Revengeance-t, amiben egy kiborg nindzsával kaszabolhatunk.

És jelen volt a Square Enix. Nekik, szemben a tradicionális japán fejlesztőkkel, érdekükben áll figyelembe venni a nemzetközi piacot. Mióta az RPG mogul felvásárolta az Eidos Interactive-ot, azóta jóformán csak a nyugati fejlesztőik garantálják a cég anyagi biztonságát és respektjét. Bemutatták például a Hitman: Absolutiont is; erről kiderült, hogy egy jópofa multiplayer játékmóddal, a Contracts-szel online ranglistán is versenyeztethetjük majd a legjobb eredményeinket.

Ami meglepő volt, hogy ismét előrántották a kalapból a Final Fantasy XIV-et is. Az egyre kevésbé patinás széria legutóbbi felvonásának a PC verziója annyira botrányosra sikerült, hogy először nem mertek érte pénzt kérni, majd szép lassan elfelejtették a PS3 verziót. Úgy tűnik, a projekt lassan végre révbe érhet, és sikerül játszható formába pofozni a játékot – ami éppenséggel időszerű lenne, mert már így is két év késésben vannak.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.