További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
Fej-fej melletti küzdelem alakult ki a Hewlett-Packard (HP) és a kínai Leonvo között a világ legnagyobb pc-gyártójának kijáró első helyezésért. Minden jel arra utal, hogy hosszabb távon a Lenovo lesz a győztes, és le fogja körözni a régóta piacvezető amerikai vállalatot.
A Gartner és az IDC egyaránt abban látja a jelentős visszaesést fő okát, hogy az emberek a Windows 8 operációs rendszer október végi bemutatására várnak. Ugyanakkor mind az asztali gépek, mind a laptopok forgalma huzamosabb ideje csökken, mert a vásárlói érdeklődés egyre inkább az okostelefonok és táblagépek felé fordul. A vállalati szféra pedig a gazdasági válság miatt halogatja eszközbeszerzéseit.
A Gartner szerint a harmadik negyedévben 87,5 millió, az IDC szerint pedig 87,8 millió személyi számítógépet értékesítettek a világon. A két piackutató vállalat kimutatása azonban eltérő eredményre jutott a piacvezetőt illetően. Míg a Gartner a kínai Lenovo vállalatot hozta ki elsőnek a HP előtt 15,7 és 15,5 százalékos piaci részesedéssel, addig az IDC szerint a HP vezet 15,9 százalékos piaci réssel a Lenovo 15,7 százaléka előtt.
A forgalom változásából azonban arra lehet következtetni, hogy hosszabb távon a Lenovo kerül az élre. A HP forgalma ugyanis 16,4 százalékkal esett vissza, a Lenovo ellenben 10 százalékkal tudta növelni értékesítéseit a harmadik negyedévben. A Dell eladásai 14 százalékkal estek vissza, ami a Gartnernél 10,5 százalékos, az IDC kimutatásában pedig 10,8 százalékos piaci részesedéssel a rangsorban a harmadik helyet biztosította számára. A negyedik helyen az Acer áll 9,9, illetve 9,6 százalékos piaci részesedéssel. Az Acer eladásai is csökkentek a harmadik negyedévben, a szintén tajvani Asus azonban 12 százalékkal növelte értékesítéseit, mivel a Lenovóhoz hasonlóan erősen érdekelt a lendületesen bővülő kínai piacon.
Éves szinten is bukó
Az iSuppli elemzőcég szerint 11 éve, a dotkomlufi 2001-es kipukkanása óta nem volt példa hasonló visszaesésre. A vállalat éves szinten a visszaesés 1,2 százalékos: míg 2011-ben 352,8 millió számítógépet értékesítettek, idén ez az érték csak 348,7 millió lehet. A visszaesést a alkatrészek beszállítói is megérezték. A hagyományosan magas bevételeket jelentő szeptembert, az iskolakezdés szezonját ezúttal sem az Intel, sem az AMD nem tudta a maga hasznára fordítani: az eladásaik többnyire stagnálnak vagy csökkennek.
Mivel év végéig még majdnem három hónap van hátra, elképzelhető, hogy addigra megfordul a trend. Erre azért is érdemes számítani, mert a karácsonyi szezon és az amerikai hálaadás fellendítheti az eladásokat. Az iSuppli azt is megjegyezte, hogy a Windows 8 megjelenése és az ultrabookok térnyerése is változtathat a helyzeten az utolsó negyedévben.
A témával foglalkozó elemzésben a szakértőket az a kérdés is foglalkoztatta, hogy az elhúzódó gazdasági válság hatásai elnyomhatják-e az ultrabookok népszerűségét, és hogy a tabletek és okostelefonok nem lesznek-e népszerűbbek az ünnepi szezonban, mint az asztali és hordozható számítógépek. Az iSuppli a kutatást végző IHS eredményeire hivatkozva jelezte, hogy a jelenlegi trendek 2013-ra megfordulhatnak.