További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Mire Tim Cook Apple-vezér bejelentette a legújabb iPhone-okat, a háttérben egy viszonylag összetett műveletet kellett végrehajtani, hogy készülékek milliói az üzletek polcain legyenek péntekre. Az egész folyamat Kínából indul, ahol az iPhone-okkal megrakott raklapokat jel nélküli konténerekben kitolják a gyárakból.
A konténereket aztán teherautókra teszik szigorú biztonsági intézkedések mellett. Különböző repülőgépeket viszik a termékeket a tengerentúlra. Az út az üzletekben ér véget, folyamatosan szállítják az árut a kereskedőkhöz attól függően, hogy mekkora a kereslet.
Az egész folyamatot Cook építette ki. Az iPhone-ok zökkenőmentes eljuttatása a kereskedőkhöz a gyáraktól alapvető fontosságú az Apple-nek, hiszen bevételének több mint felét az iPhone-ok eladásából szerzi. A bejelentés utáni első hétvége eladási adatai is nagyon fontosak számára, ezzel hajtja ugyanis hájpot a termék körül. Tavaly például ötmillió példányt adott el az iPhone 5-ből.
Az egész egy mozipremierhez hasonlít – magyarázza Richard Metzler, a szállítási és kommunikációs szövetség elnöke, korábban a FedEx egyis volt vezetője. A termékeknek mindenhová egyszerre kell megérkezniük. Idén ez a feladat még az eddiginél is bonyolultabb, hiszen nemcsak egy modellt kell leszállítani, hanem a színes iPhone 5c-ket is.
Az Apple logisztikájáért Michael Seifert felelős, aki korábban az Amazonnál látott el hasonló feladatokat, 2010-ben került a céghez. Egy új termék szállításának megtervezése hónapokkal a bemutató előtt elkezdődik. Az Apple először megszervezi a repülőket és teherautókat, amelyek a gyárakból szállítják a termékeket. Salesesek, marketingesek, pénzügyi szakemberek csoportjai próbálják megbecsülni a piaci adatok alapján, hogy hova mennyit kell szállítani az iPhone-ból.
A helyes becslés nagyon fontos, elég csak a Microsoft fiaskójára gondolni, amikor túlbecsülték a keresletet a Surface-re és a nyakukon maradt példányok miatt 900 millió dollárt vesztettek. Amikor megbecsülték a keresletet, megkezdődik a termelés a kínai gyárakban, közben a végső szoftvert is összeállítják az Apple székházában.
Mielőtt Tim Cook megjelenne a színpadon, az iPhone-ok milliói már az elosztó központokban vannak Ausztráliában, Kínában, Csehországban, Japánban, Szingapúrban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban. A biztonsági emberek nem is tévesztik szem elől ezeket a konténereket.
A FedEx is részt vesz a szállításban, Boeing 777-esekkel viszi az iPhone-okat az Egyesült Államokba. Ezek a repülő leszállás nélkül, egy tanknyi üzemanyaggal teszik meg a 15 órás utat Kínából Memphisig. Egy 777-es nagyjából 450 ezer iPhone-t tud egyszerre leszállítani és egy út ára 242 ezer dollár. Az ár fele az üzemanyag. Az Apple korábban régi orosz repülőgépeket használt ahhoz, hogy például az iPodokat az Egyesült Államokba szállítsa.