Óriásmobilok fenyegetik a tableteket
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Az utóbbi hetekben a piac nagyobb szereplői megújították tabletjeiket, szinte valamennyi gyártó felkészül a karácsonyi szezonra. Minden hétre jut egy újabb bejelentés, néhány napja például két új Surface-t mutatott be a Microsoft, megújult az Amazon Kindle Fire-sorozata, és az új Nexus 7 is kapható már. Új sorozattal jön a Samsung, a Sony és a Lenovo is, hogy csak a nagyobbakat említsük.
De az újdonságokon kívül más is folyik a háttérben: az elmúlt egy évben sokat változott a piac, és egyelőre még bizonytalan, hogy merre indul el. A tízhüvelykes tabletek helyére berobbantak az olcsóbb héthüvelykesek, de utóbbiak népszerűségét egyre jobban veszélyeztetik a hatalmassá váló mobilok. Olyannyira, hogy Ázsiában például a phabletnek nevezett kategória növekszik a leggyorsabban.
Külső és belső versenytársakkal is szembe kell néznie a tabletpiac szereplőinek a következő néhány hónapban. A külső fenyegetést az egyre nagyobb kijelzős mobilok, vagyis a phabletek jelentik. A 4,6-5,5 hüvelykes okostelefonok már nem csak mutatóban vannak jelen a piacon, de egyre inkább átveszik a terepet a kisebb mobiloktól. A legnagyobb gyártók egymás után mutatják be péklapát méretű telefonjaikat.
A phabletek népszerűsége akkora, hogy Ázsiában már átvették a vezetést a tablet- és laptop kategóriában. A régióban 25,2 millió 5-7 hüvelykes okostelefont szállítottak le a második negyedévben, ez jóval nagyobb, mint a 12,6 milliós tablet- és a 12,7 milliós pc-piac. A phableteladások 620 százalékkal növekedtek az egy évvel ezelőttihez képest.
Először az érett piacokon, mint Dél-Korea, Hongkong és Szingapúr indult be a phabletkorszak, de most már India és Kína is csatlakozott. A piac érdekessége, hogy a nagyobb gyártókon kívül a kisebb, helyi cégek is labdába rúgnak elsősorban alacsony áraiknak köszönhetően.
Árverseny
A belső verseny is egyre nagyobb az új szereplők megjelenésével. A régiek közül az LG visszatérése lehet érdekes, nekik már volt tabletjük, most visszatérnek egy újabb készülékkel, a 8,3 hüvelykes G Paddel. De az Archus és a Kobo is erősebb gépeket mutat be, a Sony pedig LTE-t tett az Xperia Z-be.
A tabletek egyre elérhetőbbé válnak, az árak folyamatosan csökkennek, mert a gyártók jelentős része olcsóbb alkarészeket használ a költségek csökkentése miatt. Az Amazon, Google, Samsung és Acer megfizethető tabletjei arra késztetik a nagyobb gyártókat, de még az ismeretlen kínai cégeket is, hogy még olcsóbban adják készülékeiket, ha versenyben akarnak maradni.
Az Egyesült Államokban olyan szélsőséges példákat is láthatunk az árversenyre, mint a Walmartban kapható 49 dolláros Xelio, a 99 dolláros kétmagos Nextbox vagy 89 dolláros Double Power, amihez még külső billentyűzetet és védőtokot is adnak. A Walmartban jelenleg 172 különböző tablet kapható, ezek közül 51 száz dollár alatti. Egyre nagyobb ezeknek a nevenincs márkáknak a részesedése, az IDC szerint a tavalyi 26 százalékról 2013-ban 39 százalékra nő a részesedésük.
Fontos tendencia, hogy két évvel ezelőtt a vásárlók még a márkát jelölték meg mint legfontosabb szempontot a tablet kiválasztásánál, ez ma a harmadik helyre szorult vissza. A Gartner kutatása azt mutatja, hogy ma már sokkal fontosabb az ár és a dizájn. Ez annak köszönhető, hogy már nem csak a véleményvezérek engedhetik meg maguknak a vásárlást. A felhasználók a legjobb ár/érték arányú termékeket keresik, kevésbé esnek hasra a márkanév előtt.
A piacot teljesen felforgathatja a Tesco belépése: a világ harmadik legnagyobb kiskereskedelmi lánca is egy hete jelentette be, hogy alsó árkategóriás tabletet fognak árusítani Hudl néven. A Hudlre számos olyan szolgáltatást tesznek, amelyek még jobban a lánchoz kötik a vásárlókat. A hardver és a tablet köré kiépített világ a Kindle Fire-ral, Nexus 7-tel és iPaddel akar majd versenyezni, de kedvezőbb áron.
Az elemzők csökkentették a tabletek térnyerésére vonatkozó előrejelzéseiket, de azért nem kell temetni a kategóriát, az idei utolsó negyedben lesz az a pillanat, amikor több tabletet adnak el, mint számítógépet. Az IDC szerint idén 227,4 millió tablet talál gazdára , korábban 229,3 millió eladott példányra tippeltek. Bár a számok komoly trendeket jeleznek, azért nem kell attól tartani, hogy összeomlik a piac, a növekedés tavalyhoz képest így is 57,7 százalék. Ráadásul tovább növekszik, 2017-re már 407 millió tabletet fognak eladni.