Álomba illő játékkonfigurációt kapnak az amerikai drónpilóták
Új irányítóállomást fejlesztett ki a General Atomics, az MQ–1-es Predator és az MQ–9-es Reaper drónók szállítója. A végeredmény nagyon úgy néz ki, mint az átlag videojátékos álma: sok monitor, high-tech irányítás és hatalmas teljesítmény.
A fejlesztő szerint hat 24 hüvelykes monitort két sorban rendezték el. A felső három monitoron 120 fokos kilátás nyílik a drónok előtt elterülő látványra, a kamerák képe mellett a térképnézet és a légiforgalmi adatok is elérhetők.
A Reaper és Predator drónok eddig is kivételes hatékony gyilkolóeszközök voltak, és félő, hogy az irányítókra jobban hat majd a Playstation-hatásnak is nevezett effekt. Ennek lényege, hogy a hűtött irodában lévő kényelmes széken ülő, joystick segítségével gyilkoló katona valóban egy játékban érzi magát ahelyett hogy felfogná, éppen hús-vér embereket gyilkol meg. A beszámoló szerint a hat monitor közül egy kifejezetten azért van, hogy a kezelő cseten, e-mailben vagy más módon érkező üzeneteket fogadjon.
A drónokat még a Bush-kormány idején kezdte el használni az amerikai hadsereg, de Obama hivatali ideje alatt bővítették ki az arzenált. Az az aggály jogosnak tűnhet, hogy a drónpilóták nem teszik kockára az életüket, és nagy távolságból képesek csapást mérni - mindegy, hogy emberekről, autókról, vagy épületekről van szó -, de az utóbbi igaz a cirkálórakétákra vagy a mesterlövészpuskákra is.
Arról is sokan megfeledkeznek, hogy a drónpilóták valójában sokkal jobban látják a célpontot, amit ki fognak lőni, mint a vadászgépek pilótái, akik nagy sebességű járművekből, néhány másodpercnyi távolságra a célponttól kezdenek tüzelni. A drónpilótákat ráadásul ugyanúgy sújtja a poszttraumás stressz, mint a háborút megjárt vadászpilótákat.