Hogy zárta magára az ajtót a másodpilóta?
További Tech cikkek
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
- Azonnal cserélje le, ha ilyen routert használ!
A tragikus körülmények között elpusztult Germanwings-járattal kapcsolatban pillanatnyilag az a legkomolyabb kérdés, hogy lehetett az, hogy a másodpilóta kizárta a gép kapitányát a repülő pilótafülkéjéből.
Ahogy korábban is írtuk, főként a 9/11-es események miatt az utasszállító gépek pilótafülkéinek ajtaját nagyon megerősítették. Az ajtó külső behatolás ellen erős védelmet nyújt, kifelé nyílik, betörni eszköz nélkül lényegében lehetetlen. Egy háromállású kapcsolóval lehet szabályozni, hogy az ajtó nyitva vagy zárva legyen, illetve egy harmadik állásba kapcsolva lehet belülről kinyitni rövid időre az amúgy zárt ajtót. Az ajtó tehát folyamatosan zárva van (normál állás), és ha valaki a helyes protokollt használva szeretne bejutni, a kapitány kinyithatja az ajtót a gomb nyílt állásba kapcsolásával.
A kód beütése után az ajtó zárja 5 másodpercre kinyílik. A hétjegyű kódot a két pilóta mellett a légi kísérők is ismerik, pont azért, hogy ha a pilótákkal történik valami, ők még be tudjanak jutni. Természetesen gondolni kell arra, hogy egy terrorista rákényszeríti a kód beütésére a személyzetet,
Azonban a blokkoló egy rugós gomb, amelyet ha elengednek, azonnal visszaugrik az alaphelyzetbe. A kód ilyenkor öt percen keresztül hatástalan lesz, vagyis ennyi időn át nem lehet bejutni kívülről sehogy. Viszont ahhoz, hogy a kód soha ne működjön, a kapcsolót folyamatosan zárt, vagyis lenyomott pozícióban kell tartani.
Véletlenül bekapcsolni, tehetetlenül rádőlni, – például ha a pilóta elveszítené eszméletét – nem lehet, van egy erre kialakított káva a kapcsoló körül.
A jelek szerint a másodpilóta tehát szándékosan zárt pozícióban tartotta a kapcsolót, amivel megakadályozta, hogy a kódot kívülről használni tudják. Így senki sem tudott bejutni a pilótafülkébe, hogy megakadályozza, hogy Andreas Lubitz egy hegynek vezesse a repülőt, megölve ezzel mindenkit a gépen.
Érdekesség, hogy az amerikai járatokon az előírás szerint soha nem maradhat senki egyedül a pilótafülkében: ha a két pilóta közül az egyik kimegy, a légikísérők közül kell valakinek átmenetileg bemennie helyette addig, míg vissza nem tér. Az európai légitársaságok ezt nem mindig követelik meg.