![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Kész a kütyü, amitől zöldre vált a lámpa
Newcastle-ben már tesztelik azt a rendszert, ami az autókba telepített eszközöket összehangolja a közlekedési lámpákkal. A teszt egyelőre csak a városközpont egy kijelölt területén zajlik, de már így is jó eredményeket értek el.
A rendszer használatához a fedélzeti eszközt kell a szélvédőhöz csatlakoztatni. A készülék 100 méterről érzékeli a közlekedési lámpákat, és elsőbbségi kérést továbbít a lámpának, hogy váltson zöldre, amint az autó megérkezik. A kijelzőn még azt is megjelenítik, hogy milyen gyorsan kell haladnunk ahhoz, hogy még csúcsforgalomban is mindig pontosan elcsípjük a zöldet.
![DKOKO20110629020](https://kep.cdn.index.hu/1/0/810/8105/81053/8105316_9768d78d628698d5b79b1faf7c599821_wm.jpg)
Az új rendszert már a North East Ambulance betegszállító részlegénél is tervezik. Azt remélik, hogy a mentősök így biztonságosabban közlekedhetnek, simábbak lehetnek az utak, és üzemanyagot is spórolhatnak. Az első jelentések szerint 10 százalékkal sikerült lerövidíteni a megtett utakat, mióta az új rendszert használják.
A fejlesztés iránt a Highway Agency is érdeklődik: ők az önvezető autóikhoz használnák a berendezéseket, hogy éjszaka azokkal tehessék meg a Sunderland-Tyne közti hat mérföldet, kihasználva a zöld hullámot.
Phil Blythe, a Newcastle-i Egyetem professzora, a fejlesztés vezetője szerint az új technológia fejlesztését az is indokolja, hogy az önvezető autók elterjesztésének ez lehet az első lépése. Már az nagy lépés lenne az automatizálás felé, ha egy fedélzeti rendszer a közlekedési lámpákkal és a többi autóval összehangolva közlekedhetne az utakon.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)