Idén is indul a Szabadfogású Számítógép Verseny
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A kódolás hete után is érdemes számítógéppel bütykölni: hétfőig még lehet nevezni a tizenkilenc év alattiaknak szóló Szabadfogású számítógép Versenyre.
Hiába élünk egyre inkább digitális világban, még mindig inkább csak keressük a technológia helyét a közoktatásban. A gyerekeink pusztán attól nem fogják elsajátítani a digitális mindennapokhoz szükséges készségeket, ha telepakoljuk számítógépekkel a tantermeket. Az is félrevezető, hogy már kiskoruktól körülveszik őket a kütyük, ettől önmagában nem lesznek kritikusabb és hatékonyabb felhasználók. Segíteni persze a csökkenő óraszámú és elavult tartalmú informatikaórák se segítenek, hogy a gyerekek ne digitális analfabétaként lépjenek ki az iskola kapuján.
Éppen ezért nagy szerencse, hogy egyre több a programozást vagy az ahhoz szükséges gondolkodásmódot népszerűsítő-tanító oktatási program – jellemzően az állami oktatás keretein kívül. A Logiscool például játékosan tanítja alsóstól gimnazista korig az algoritmikus gondolkodás alapjait; a Skool kislányokat visz bele a kódolásba; a Kidkod pedig óvodásoknak adja át az absztrakt gondolkodás és a kreatív problémamegoldás alapjait.
De legalább ilyen fontos, hogy az ezekhez hasonló programok mellett legyenek olyan kampányszerű események is, amelyek újra és újra felhívják a figyelmet ezeknek a digitális készségeknek és képességeknek a hasznosságára. Ilyen lökést ad például minden évben a programozást Európa-szerte népszerűsítő CodeWeek, vagyis a kódolás hete. Ez ugyan éppen vasárnap ért véget, de az év hátralévő részében sem maradunk hasonló esemény nélkül.
Szabad a pálya
Az egyik legrégebbi ilyen hazai esemény a <19 Szabadfogású Számítógép Verseny, amely tizenkilenc év alatti fiatalok digitális pályamunkáit gyűjti össze, állítja ki és jutalmazza, idén már tizenharmadik alkalommal. Maga a versenyt szervező C3 Kulturális és Kommunikációs Központ is régi motoros egyébként a magyar techvilágban: az alapítványnál indult be a Freemail még a magyar internet hőskorában.
A versenyre a C3 a legkülönfélébb pályamunkákat várja, a lényeg, hogy a projekt digitális eszközzel készüljön és kreatív legyen. Nem annyira a hardcore szaktudást és a tökéletes technikai kivitelezést díjazzák, inkább az újító vagy szokatlan ötleteket keresik. Ettől szabadfogású a verseny: a digitális animációtól a számítógépes játékokon és kreatív honlapokon, appokon át a saját tervezésű robotokig bármi szóba jöhet.
Ez a mindenevő hozzáállás látszik a korábbi évek díjazottjain is, amelyek között a négy éves kislány Paint-rajzától a komoly programozást és hardveres tervezést igénylő munkákig találni mindenfélét. Tavaly többek között díjazták például
- a Vasembert megszégyenítő exoskeleton-kesztyűt, amely a sérült kezű embereknek segíthet megfogni és mozgatni a tárgyakat,
- a meteorológiai méréseket pontosító drónt,
- vagy a méhészek munkáját segítő mobilappot.
Persze nemcsak arra lehet jó egy ilyen verseny, hogy a fiatalok megmutogassák egymásnak a saját szórakozásra összetákolt, jópofa kütyüket, komoly sikerek is kikerekedhetnek egy-egy ilyen garázsprojektből. Ilyen volt a 2005-ös verseny fődíját elnyerő Időkép, amely azóta országosan ismertté vált.
A zsűri által kiválasztott alkotások személyre szabott díjat kapnak. A munkákból pedig a szervezők workshoppal egybekötött kiállítást rendeznek december 5-én az Új Budapest Galériában, a Bálna Budapestben. Később a győztesek nemzetközi workshopokra is kiutazhatnak, például akár a nagynevű linzi Ars Electronicára.
a szervezők hétfő éjfélig várják a pályamunkákat. Nevezni online lehet a verseny honlapján, egyénileg és csoportban, és a határon túlról is. A lényeg, hogy 19 év alattiak saját munkával jelentkezzenek. És hogy kreatívan használják az egyre fejlettebb digitális eszközöket, amelyek mindenhol körülveszik őket.